בליכוד החלו להישמע בימים האחרונים אזעקות אמת שמשקפות את המציאות הכאובה והמדאיגה שנוצרה כאן לאחר אישור צמצום עילת הסבירות בידי הקואליציה. אזעקות אלו משקפות את השבר המשמעותי ביותר שנוצר בליכוד בהנהגת נתניהו. מתוכו בוקעים קולות מרי של שרים וחברי כנסת כמו יואב גלנט, גילה גמליאל, יואב קיש, אבי דיכטר, אופיר אקוניס, דוד ביטן, יולי אדלשטיין ועוד.

הזעם מופנה בעיקרו נגד שר המשפטים יריב לוין שמוביל את המהפכה המשפטית, בחסות מלאה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שנתן ללוין יד חופשית לנהל את המהפכה כראות עיניו משתי סיבות ברורות: מרצו של נתניהו נתון להיחלצות שלו ממשפטו בדרך זו או אחרת, ובנוסף, נתניהו יודע שלוין נטול כריזמה ומנהיגות ולא ייוולד כאן המהפכן החדש שיסכן את מעמדו הבלתי מעורער.

מנגד, לוין ניצל היטב את העוצמה שנתניהו הפקיד בידיו כדי למקם את עצמו במרכז המהפכה. לצד זה הצליח לוין לחזק את מעמדו בליכוד. בעזרת השותפים הקואליציוניים הוא לקח את תפקיד המהפכן ברצינות רבה והחל להתנהל כמי שיוביל את מחנה הימין בקרוב, עובדה שעוררה מנגד הרבה זעם בקרב שרים וחברי כנסת בליכוד. היו גם כאלה שלא יכלו לקבל את ההשתלטות של לוין על הליכוד ועל הקואליציה, את הדרך שבה לוין רץ עם המהפכה הזו, בלי להתייעץ איתם.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עימותים בין שוטרים ומפגינים מול בית השר לוין (צילום :מטה המאבק)

לא מעטים בליכוד בוודאי שאלו: “איך הפשפש עלה למעלה?”, שאלה הלקוחה משיר שבזמנו שרה אותו רביעיית מועדון התיאטרון. השיר היה מיוחס אז לשמעון פרס המנוח, שבעזרת ראש הממשלה דאז דוד בן־גוריון המריא כמטאור למעמד בעל השפעה רבה במפא”י ובמדינה, מה שלא מצא חן אז בעיני מפאי”ניקים רבים.

אחרי שצמצום עילת הסבירות אושר וגרם לשבר לאומי שהשלכותיו החלו לתת את אותותיהם ולקבל משמעות בחיינו, בביטחון, בכלכלה, בחברה וביחסי ישראל עם ידידתה הגדולה ארצות הברית ובכלל עם העולם, וכשהסתבר בליכוד שבעצם נתניהו מרוכז בעיקר בעתיד משפטו וממשיך לתת ללוין את המנדט לנהל את המהפכה - החלו להניף בליכוד את דגלי המרד ולהשמיע ביקורת קשה על לוין ועל התנהלות הממשלה. נכון, זה עדיין לא מרד של ממש, אבל זו תחילתו של בקע. ככל שהמצב הכלכלי, הביטחוני, החברתי והבינלאומי יחריף, כך הבקע יתרחב ויקבל משמעות רבה יותר. זה רק עניין של זמן עד שלוין ייאלץ לשלם ביוקר על הובלת המהפכה הזו; מהפכה שכבר החלישה את הליכוד ואת מחנה הימין, ושהתנהלותה חשפה את הממשלה במערומיה.