ביום שלישי נוסעים חרדים תקפו והשפילו ברכבת שתי חיילות. המחזה היה קשה מנשוא. זעק לתגובה. ואז נזכרתי שלא אלמנה מדינת ישראל, יש לנו שרה למעמד האישה. רק לפני שבוע שפכה השרה את לבה כאן מעל דפי העיתון וקוננה על יחס מתנכר ותמוה כלפיה מצד ארגוני הנשים. חיכיתי לראות את תגובתך, מאי גולן.

תשובה להנדסת התודעה של ארגוני הנשים | השרה מאי גולן
השרה גולן קוראת לנו מהנדסות תודעה, אנחנו קוראות לה לקדם שוויון מגדרי | דעה

כן, ידעתי שאת בחופשה בחו"ל. כל המדינה ידעה, לא היה אפשר לפספס את זה. בשביל זה דאגת להשמיע את קולך בשדה התעופה. אבל גם בחו"ל יש לך גישה לאינטרנט, מאי יקרה. עובדה שהגבת על הפרסומים באשר לקשר עם הבוחר שניהלת בשדה התעופה, ואפילו טרחת לשתף אותנו בתחושותיה של אמא שלך. כדי שתדע כל אישה בישראל שאת אינך נופלת מח"כ לימור סון הר־מלך.

לסון הר־מלך יש סבתא שמתמחה באירועי הפרהוד בעיראק, ואת, יש לך אמא שנולדה שש שנים אחרי הפרהוד, מה שלא מפריע לך לטעון שוב ושוב כי היא חוותה על בשרה את הפרעות ההן.

לימור סון הר מלך (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
לימור סון הר מלך (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

אז אם את כבר מחוברת, היית יכולה להתייחס גם לתקרית המצמררת עם שתי החיילות. אפילו יצחק גולדקנופף טרח להגיב, והסביר לעם ישראל שגם חיילי צה"ל הם בני אדם. אבל את, לא כאב לך, מאי? אולי משום שלא לבשת מדים? אולי כי התחפשת לדתייה ובחרת להשתמט?
אם כן, חיילות לא זכו להגנתך. אז אולי אם כבר בחרת בזמנו להצהיר כי את דתייה, את דואגת לזכויותיהן של נשים דתיות?

מסתבר שכן, את נלחמת על הזכות להפרדה מגדרית במרחב הציבורי. בטור פרי עטך טענת כי 40% מהנשים במדינת ישראל חפצות בהפרדה מגדרית. ערכת מחקר? השתמשת במחקרים שכבר נערכו? לא גיליתי בטור ביסוס כלשהו לטענתך.

ככל הנראה חיברת מספרים, גברתי השרה. חישבת את כל היהודים הדתיים ואת כל הערבים (נשים יהודיות וערביות, את כותבת) והגעת ל־40%, כשאת סבורה שכל אישה יהודייה, אם היא דתייה, וכל אישה ערבייה, גם אם היא חילונית או נוצרייה, מבקשת הפרדה מגדרית טוטאלית מיום היוולדה ועד יום מותה. בתחבורה ציבורית, באירועים חברתיים ואיך לא, בחוף הים.

אגלה לך סוד. אם היית דתייה, ולא אחת שבחרה פעם להתחפש לכזאת, היית יודעת שלא כל אישה דתייה, ואפילו לא כל אישה חרדית, חלומה לבלות את חייה מאחורי המחיצה ובחלקו האחורי של האוטובוס. ואיך יכולת לדעת? האם נפגשת עם נציגות ארגוני נשים חרדיות ודתיות? האם נחשפת למשל לעמדותיהן של נשים חרדיות מהארגון "נבחרות", שמבקשות לאפשר לאישה חרדית ליטול חלק בחיים ציבוריים? לא. בחרת למדר ארגוני נשים, כולל ארגוני נשים דתיות.

לפני כעשור, אולי קצת יותר, סיקרתי את ביקורה של חברת כנסת צעירה בעיר בית שמש. חברת הכנסת יצאה למחות נגד הפרדה באוטובוסים. היא לא נמנתה עם סיעת שמאל זו או אחרת ולא הופעלה על ידי הקרן החדשה שאת כה אוהבת להזכיר. זאת הייתה חברת כנסת דתייה, מאי. מטעם הליכוד של פעם. קוראים לה ציפי חוטובלי.

אישה לא הופכת באופן אוטומטי למייצגת נשים, גברתי השרה. לא חסרות נשים שמקדמות אג'נדה פטריארכלית, פגיעה בזכויות נשים אחרות ואפליה מגדרית בכל תחום. כמו עידית סילמן, כמו סון הר־מלך. אני בהחלט מבינה ללבך: עושים לך עוול. אין מי שמתאימה כמוך לתפקיד השרה למעמד האישה בממשלה הכי פטריארכלית ששולטת בישראל מאז קום המדינה. אולי אורית סטרוק מתאימה אפילו יותר ממך, אבל כבודה במקומה מונח.

ואל לך להיכנס למרה שחורה, מאי יקרה. לא כל ארגוני הנשים עשויים לתקוף אותך כפי שתיארת בכאב רב. את פשוט צריכה למפות את ארגוני הנשים. אולי תנסי אצל נשות השָאלִים.