ראש הממשלה, לשכתו, סביבתו הקרובה, בקיצור - צבא נתניהו נגד הרמטכ"ל וצמרת צה"ל. מי היה מאמין שתופעה הזויה כזו יכולה להתרחש כאן, במדינת היהודים הנאורה? אם תרצו, הפיכה צבאית בנוסח חדש. מאז קום המדינה ראשי ממשלה בישראל העריכו, שלא לומר סגדו, לבכירי צה"ל, ובעיקר נתנו בהם אמון מלא והיו קשובים לכל מילה שיצאה מפיהם. דברי ימי המדינה מלאים בדברי הלל, שבח ואמרות כנף שנאמרו על ידי ראשי ממשלה בישראל על בכירי צה"ל לדורותיהם.

ההצעה הדרמטית לוועדה לבחירת שופטים; ומה הבטיח נתניהו לחרדים?
אלישע ירד שובר שתיקה: "לשיטת החוקרים, אם אתה יהודי - עליך להישחט בשקט"

אחרי המתקפה האגרסיבית על הטייסים, הקצינים והלוחמים המתנדבים, שהחליטו להפסיק להתייצב למשימות ולשירות צבאי בהתנדבות בגלל ההפיכה המשטרית, הפנה מנגנון הארס המשומן של מטה נתניהו את קני תותחיו נגד הרמטכ"ל הרצי הלוי וצמרת צה"ל, כפי שביטא זאת בנו יאיר נתניהו בפוסט שפרסם ומחק: "במבחן ההיסטוריה, כשהערפל ישקע, אתה מר הלוי תיזכר כרמטכ"ל ההרסני בתולדות מדינת ישראל". כמה רוע, שנאה וארס נדרשים כדי לומר על רמטכ"ל, ממיטב לוחמי צה"ל לדורותיו, מי שמשקיע את כל כולו להכין את צה"ל למשימות המונחות לפתחו, דברי שטנה כאלה.

כפי שזה נראה, למנגנון הארס של מטה נתניהו אין מחסומים. הם נכונים לדרוס כל מי שניצב בדרכם. אחרי שפעלו לחסל את היועצים המשפטיים ואת בוגרי קרן וקסנר, הם עברו למתקפה נגד האויב החדש שלהם - הרמטכ"ל וצמרת צה"ל, אויבי העם והמדינה החדשים. כל הסכרים נפרצו, הכל מותר כדי לשרת את הוד מלכותו נתניהו. כמה פתטי לשאול - איפה שרי הליכוד? האם הם יטענו בוועדת החקירה שתקום בעתיד לחקור את פשעי ימים אלה, כמו שנתניהו טען בוועדת החקירה לאסון מירון: "אם מישהו היה מחזיק אותי בדש בגדי ומתאר לי את המציאות הקשה ששוררת שם, הייתי מודע להיקף הסכנה"?

יואב גלנט: ""פועל לשמור על החוסן הלאומי ולהוציא את צה״ל מהמחלוקת הפוליטית". צילום: שחר יורמן

היקף הבעיה לנגד עיניהם, אבל בעיקר מופנות השאלות האלה לעברו של יואב גלנט, מר ביטחון, שחייב להניח את ביטחונה של המדינה לפני הכל, כולל עתידו ומעמדו הפוליטי. זו גם ההזדמנות להגיד לגלנט שבהזדמנות הראשונה מנגנון הארס של נתניהו יבוא גם איתו חשבון, אבל בשעות אלה היה מצופה ממנו לכנס עכשיו ומיד מסיבת עיתונאים, ולהתריע קבל עם ועדה על הסכנה הגדולה שניצבת היום בפני המדינה. למען תדע כל אם עברייה שבנה משרת בצה"ל בידי איזו ממשלה היא הפקידה את בנה היקר. אם חלילה מחר תפרוץ כאן מלחמה ויתרחש אסון כמו באוקטובר 1973 במלחמת יום הכיפורים, יידע העם מי יהיה אחראי לכך, מי הביא את צה"ל למצב הזה.

ובשעות קשות וכואבות אלה, כשהופכים את הרמטכ"ל ואת צמרת צה"ל לאויבי העם, וכשראש הממשלה מנסה להסתיר מהעם את האמת על מצבו של צה"ל ומתעלם מאזהרות כל הגורמים הביטחוניים במדינה, השאלה "איפה אתם?" מופנית גם לנשיא המדינה יצחק הרצוג וליו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד. במצבה הנוכחי של המדינה אסור לכם להחריש, להיאלם. כל אחד מכם בדרכו ובכוחו חייב להטיל את מלוא כובד המשקל למערכה הזו, שהיא על קיומה וביטחונה של המדינה.

הנשיא יכול לדרוש מראש הממשלה לנהוג באחריות ובממלכתיות הנדרשת ממנו, ואם הוא כבול בידי אלה שמונעים ממנו לנהוג באחריות המתבקשת מראש ממשלה, יידע על כך העם. ובהתאם יפעל יו"ר ההסתדרות, כשיגייס את הכוח האזרחי הגדול ביותר במדינה כדי להחזיר לכאן את השפיות - גם במחיר של השבתה כללית של המשק. מדובר בשעת חירום לאומית כשבטהרן, בביירות, בעזה ובעוד מקומות עוקבים בשמחה אחר טירוף המערכות הישראלי.