באחרונה פורסם כי אגף המודיעין והרמטכ”ל הזהירו את הדרג המדיני כי התכרסמה "ההרתעה הבסיסית” של ישראל מול אויביה ובראשם חיזבאללה. עד לאחרונה ההערכה הייתה כי חיזבאללה מזהה הזדמנות לאתגר את ישראל, אולם זאת מתחת לסף המלחמה, שממנה הארגון מעדיף להימנע. נראה כי ההערכה משתנה על רקע המהפכה המשטרית וההרס שגרמה ללכידות הפנימית.

פיגוע ירי בחווארה: אב ובנו נרצחו במכון השטיפה; חשש מפעולות נקם
בצל הפיגוע: מחאות רבות ברחבי הארץ נגד הרפורמה המשפטית

אזהרות הצבא מסמנות שיא בתהליך בן מספר שנים של שחיקה בהרתעה מול חיזבאללה. האירוע שהמחיש את השחיקה התרחש במרץ, כשנסראללה יזם פיגוע חריג ביותר בצומת מגידו, באמצעות מחבל חמוש במטענים ובחגורת נפץ שחצה מלבנון במטרה לבצע פיגוע תופת (שסוכל). באפריל, חיזבאללה לא מנע שיגור עשרות רקטות מדרום לבנון על ידי חמאס, וכעת נסראללה מאיים להגיב נגד ישראל אם תפנה את האוהל שהקים בגזרת הר דב.

ההרתעה מול חיזבאללה נפגעה, וישראל תידרש לשקם אותה כדי לעצור את רצף ההתגרויות של הארגון, בטרם יחוללו הסלמה עד כדי מלחמה. כל החלופות נראות גרועות: המשך הבלגה ושחיקת ההרתעה לרמה מסוכנת במקביל לגישושים לכניסה למשא ומתן עם לבנון על הגבול היבשתי; פעולה ממוקדת להסרת האוהל שצפויה לגרור תגובה; המתנה לטעות של חיזבאללה ותגובה חריפה על מרכיבי הכוח העיקריים שלו שתוביל לימי קרב עד כדי מלחמה. ועדיין, הצעד האפקטיבי ביותר לשיקום ההרתעה ולהימנעות מהידרדרות אינו צעד צבאי, אלא עצירה, גלגול לאחור וגניזת ההפיכה המשטרית, המיותרת וההרסנית.

פעילי חיזבאללה צועדים בסמוך לגבול עם ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

במקביל, נכון שראש הממשלה יפסיק להטיל אחריות על צה”ל, כפי שעשה לאחר דיון הקבינט האחרון, ויתמקד במסר לנסראללה כי עליו להיזהר מטעות דומה לזו שעשה ב־2006. נסראללה צריך להבין כי המחאה נלחמת על הדמוקרטיה והחוסן הלאומיים מול איום פנימי, אבל החברה הישראלית תילחם בנחישות מול כל איום חיצוני. גם אזרחי לבנון צריכים להבין כי חיזבאללה, במצוות איראן, עלול לגרור את מדינתם להרס חסר תקדים.

ישראל חייבת לעצב אסטרטגיה ודרכי פעולה שיערערו את ה”היבריס” של נסראללה, תוך ניהול סיכונים מחושב שתכליתו להימנע מהסלמה רחבה, אבל להיות מוכנים לקראתה אם תיכפה עלינו. נסראללה, שמעריך כי יוכל “לשלוט בהסלמה” ומרשה לעצמו ללכת על הסף, צריך להבין כי מהסף אפשר ליפול לתהום. בפרפראזה על השיר של מאיר אריאל, נקווה עבור כולנו ועבור לבנון שמי שנפל לתהום פעם אחת (ב־2006) בכל זאת יוכל להיגמל מזה.

אלוף (במיל') ידלין הוא נשיא ומייסד MIND ISRAEL, ראש אמ"ן לשעבר.
אל"מ (במיל') אבנטל, מ־MIND ISRAEL, מומחה לאסטרטגיה ותכנון מדיניות