אנחנו חיים בזמנים מרגשים. במדינה שבה אנשים באים לרחובות כדי להתלונן. ישראל מדהימה. במשך עשרות שנים אנשים לא היו מוכנים לקום מהספות, להתרחק ממכשירי הטלוויזיה ולהיאבק עבור משהו אמיתי. בישראל 2023, הכל השתנה. ולטובה.

אני מאמין שישראל נמצאת בעיצומו של תהליך תלת־שלבי של שינוי.

שלב 1: צעידה עם דגל – הכרה בכך שדברים צריכים להשתפר.

דברים תמיד היו צריכים להשתפר. אולם עכשיו, בעקבות הפלטפורמה של רפורמות משפטיות, מצאנו תירוץ לקום, לקחת את הדגלים ולצאת לרחובות. 

שלב 2: מה הלאה?

כולנו יכולים להסכים שהמצב במדינה שלנו לא מושלם. עבור חלק הוא פחות מושלם מאשר עבור אחרים. אולם שלום (שמקורו בשורש "שלם") עניינו שלמות מוחלטת, וכולנו יכולים להסכים שאין לנו את זה. אז אנחנו מחפשים. שמאל, ימין, ליברלים, דתיים. אנחנו מחפשים שיפורים בחיינו ובחיים של אחרים. 

השבוע השתתפתי ב"מעגל שיח" מעורב של שמאל־ימין, ופרופסורית בכירה מאוניברסיטת בר־אילן התלוננה שהאחיינים שלה בפריפריה לא זוכים לאותה נגישות לחינוך כמו ילדיה במרכז הארץ. הצעתי שאולי היא תפרוש מ"מעגל שיח" ותיצור "מעגל פעולה" עם אקדמאים אחרים, שיוכלו לתרום ערב בשבוע להסתובבות בפריפריה ולעורר השראה בילדים. היא הסכימה. לכולנו יש כישורים, ואם נהיה כנים, גם זמן. כל אחד יכול להקים קבוצה (קטנה או גדולה) של חברים, משפחה או חברים לצעדה, ולהחליט על פרויקט שאנו נלהבים ממנו. ועם הפרויקט הזה נוכל לשנות את המדינה.

שלב 3: יישום. לממש את הנס.

תארו לעצמכם מדינה שבה יש אלפי קבוצות של יזמים חברתיים ש"מחוללים נסים". לא נצעק על המנהיגים לעשות את זה, אלא נהפוך למנהיגים בעצמנו. אין הגבלת גיל (ילדי בית ספר יכולים להיות פרודוקטיביים כמו מבוגרים), ואין פלח בודד באוכלוסייה ששולט על כך. ההצלחה נקבעת אך ורק על ידי תשוקה ורצון.

זה לא דמוקרטי וזה לא אנטי־דמוקרטי. זה מונע על ידי אנשים נלהבים, וראינו בדיוק כמה מאלה התגלו ופעלו במהלך החודשים האחרונים. המניע לכך הוא אך ורק מחויבות לחולל שינוי חיובי.

רבותינו מלמדים אותנו שעלינו לעשות שני דברים כדי להבטיח הצלחה: לפעול ולהתפלל. אם נעשה את הצעד הראשון לקראת משהו משמעותי וחיובי לחברה, ה' יסייע לנו. הניסיון שלי מראה שכך אכן הם פני הדברים. בכל פעם שניסיתי לעשות משהו טוב (כלומר, באותם מקרים נדירים), מישהו מתאים הגיע והושיט יד. והדרך היהודית, ובעיקר הישראלית, היא להציע לעזור. או לפחות לעזור כשתבקשו.

בכל אדם יש תשוקה. או שפעם הייתה לו, ועכשיו צריך לעורר אותה מחדש. יש אנרגיה ברחובות. כל ישראלי הוא יזם חברתי. זה בדם שלנו. בואו נשתמש באנרגיה הזו ונתחיל כמה יוזמות חדשות, שישנו את המדינה הזו בשנים הבאות וייקחו אותה מחיל אל חיל.

אנחנו רוצים שינוי, ומסוגלים להביא אותו בפועל. בואו לא נהיה תלויים במנהיגים אחרים. בואו נהיה המנהיגים של הגורל שלנו. אנחנו רק צריכים להחליט מה יהיה הסטארט־אפ שלנו, ולהרכיב את הצוות. יאללה, בואו נממש את הנס!