הלכה היא מצפֵּן, מצפוּן הַמּוֹרֶה כיוון מוסרי ורוחני. הטענה הרבנית היא שהאל מַשְׁרֶה את רוח קודשו על הרבנים והקהל שומר-ההלכה וזו אינה טועָה. המתבונן מבחוץ יכול אולי להבין זאת, אלא מה? התנאי לכך הוא שאכן "רוח הקודש" שורה על הרבנים – וזו מלמדת את הקהל הנשמע להם להיות מופת מוסרי ורוחני. אם כך היה, אפשר היה שגם אלו שאינם שומרי-הלכה היו מכבדים את המחזיקים בה.

בסיס הקיום ההדדי נהרס: אחים אנחנו, אבל כבר אין על מה לדבר | דעה

קשה להבין כיצד אדם מוסרי יכול להגן על החרֵדיוּת בראותו את התדרדרות שפוקדת אותה – כזאת שגוררת גם התדרדרות רוחנית ניכרת לעין. המתבונן מבחוץ רואה ציבור שחלקים ממנו הם ברמה מוסרית ירודה מזו של רוב עובדי האלילים בעולם העתיק (הכללה שמטִבעה טועה בנוגע ליחידים, ועל כן מלווים דבריי בהתנצלות בפני אותם יחידים).

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

קשה אפוא לקבל את ההנחה שמנהיגי החרדים ניחנים בקשר רוחני אמיתי עם המֵמד האלוהי מהיותם בעלי רגישות מוסרית ורוחנית. הטענה כה מופרכת, שיש לשפשף את העיניים בתדהמה מולה.

מנהיגי עולם הישיבות אומנם חיים בצניעות מופלגת ומוסרים עצמם על מזבח רעיונותיהם - אך אין זה מונע עיוורון מוסרי. הם מכשירים חברי כנסת ועסקנים פוליטיים שחלקם נתפסו בגניבת כספי ציבור, ויש מי מהם ששבים ונתפסים על גנבות או רמאויות שונות, צביעות ושקרים - ויש שאף ישבו בכלא - ואותם מנהיגים מאשרים אותם שוב ושוב כמייצגיהם בכנסת ותובעים מהם לבצע סחיטת כספי אנשים עובדים בכדי להעבירו לציבור שלהם, כשחלקו יושב בטֵל.

יתר על כן, הם שותקים מול עוולות מוסריות אחרות. הם לא דואגים מפגיעה בלא יהודים חפים מפשע או בעובדים זרים, או אף ביהודים "אחרים" שאינם מאנשי שלומם. לא רק שהם לא עושים דבר לשמירה על הטבע הגוֵוע, הם אינם דואגים לבריאות אנשיהם. שנים רבות סירבו הללו להצהיר שיש איסור תורה לעשן סיגריות; ה"מאבק האקולוגי והבריאותי" שלהם מצטמצם לאספקת משקאות ממותקים בבקבוקי פלסטיק לשומעי לקחם; ויש רבנים שכמעט שאינם נוקפים אצבע בשומעם על אונס ילדים, וכך בנוגע לנשים עגונות ולזלזול הכללי בכבוד הנשים; הם אינם יוצאים להגן על קורבנות הלינץ' הנפשי בהומוסקסואלים שבחברתם; ועתה התעלו על עצמם ושולחים את נבחריהם להגן על פוליטיקאים גסי רוח, אפופי רמייה.

לוּ הנביאים הושע או עמוס היו באים לעולם מחדש הם היו מביטים במה שקורה בחברה החרדית בזעזוע שקשה לתאר. אדם גדול בתורה אמר לי פעם כי לתחושתו הציבור החרדי עומד לפני התמוטטות קולוסלית – וזו תבוא הפעם מבפנים. השאלה היא רק זו: מדוע עליהם לגרור איתם את המדינה כולה? 

הכותב הוא משורר ופרופ' למדעי היהדות באוניברסיטת פוטסדם והמנהל האקדמי של המוסד להכשרת רבנים ליברליים
ע"ש גייגר