בעולם העיתונות, האמינות היא מעל הכל. עם זאת, נראה שלתומס פרידמן, קול בולט של הניו יורק טיימס, יש דפוס חוזר של שגיאות וטעויות במיוחד בנוגע לישראל.

אפשר לקרוא לזה "אובססיה". אם מנהיגים ישראלים ואמריקאים היו מעצבים את מדיניות החוץ על סמך הטורים האחרונים והעבר של פרידמן - שתי המדינות היו פחות בטוחות היום והשלום במזרח התיכון היה נשאר בגדר חלום בלתי אפשרי. למרבה המזל, הן לא עשו זאת.

במאמרו האחרון, הביע פרידמן את הסתייגותו מהסכם נורמליזציה סעודית-ישראל אפשרית. באופן לא מפתיע, הוא התמקד בראש הממשלה בנימין נתניהו כמכשול לכאורה לסוג העסקה היחיד שלדעתו לא יהיה "מבייש".

ממתי השלום הפך "מבייש?". זה לא נורמלי. זה רק האחרון בסדרת עמדות מפוקפקות של בעל הטור של NYT. האם קולו של פרידמן הוא באמת מגדלור התובנה כפי שהוא הוצג לא פעם, במיוחד בתקשורת הישראלית, או שקיים דפוס עמוק יותר של הטייה?

בואו נחזור קצת אחורה. בשנת 2010, פרידמן הציע לישראל למסור את רמת הגולן למען שלום סוריה. שנה בלבד לאחר מכן, פרצה מלחמת האזרחים בסוריה, והפכה את עצתו לא רק לשגויה, אלא לכזו שעלולה להיות הרת אסון עבור ישראל. זו לא הייתה טעות קטנה; זו הייתה קריאה שגויה לחלוטין של המזרח התיכון.

ואז, ב-2015, פרידמן אמר שנתניהו יתפטר. ראש הממשלה נתניהו מכהן גם היום. שוב פרידמן הפגין אי הבנה עמוקה של החברה הישראלית ושל חוסנה של מנהיגותה.

יתרה מזאת, ב-2017 הזהיר פרידמן מפני השלכות קשות מהמעבר של שגרירות ארה"ב לירושלים. זה מעולם לא התממש. החישוב השגוי הזה לא היה רק טעות בשיקול דעת; זה היה עדות להערכת חסר עקבית שלו במורכבות האזור.

אלה לא אירועים בודדים. הם מציירים תמונה של עיתונאי שהשקפתו על ישראל מחמיצה את המטרה באופן עקבי. זה מעלה את השאלה: האם הניתוח של פרידמן מונע על ידי הבנה אובייקטיבית או הטיות אישיות? מתי הוא מפסיק לפרשן ומתחיל לברבר?

לכל עיתונאי יש זכות לדעה. אבל כאשר דעה זו שוגה בעקביות בנושא אחד, הקוראים חייבים לשאול למה. אי הדיוקים החוזרים ונשנים של פרידמן ביחס לישראל מרמזים על חוסר הבנה עמוק יותר או, גרוע מכך, על נטייה ברורה ועיקשת נגד מדינת ישראל והנהגתה.

לקוראים של הניו יורק טיימס מגיע ניתוח המבוסס על עובדות, לא מושפע על ידי הטיות. כפי שאומר הפתגם, "תטעה אותי פעם אחת, תתבייש בך; תטעה אותי פעמיים, תתבייש בי." בהתחשב בהיסטוריה של פרידמן, הגיע הזמן שהקוראים יתייחסו לטורים שלו בעין ביקורתית יותר.

יונתן אוריך הוא הדובר ומנהל הניו מדיה של בנימין נתניהו