אנו עומדים על פתחו של משבר חוקתי הנובע מפעולות הממשלה לביצוע של מהפכה משטרית. בג״ץ לא יכול לפתור את המשבר הפוליטי. זה לא תפקידו, וגם אין לו את היכולת או את הכלים לעשות זאת. עם זאת, חובתו של בג״ץ להגן על ערכי היסוד של מדינת ישראל ולמנוע פגיעה בזכויות אזרחי המדינה על כל גווניהם - גם אם משמעות פעולתו היא התנגשות עם המערכת הפוליטית. 

עד הדיון בבג"ץ: נתניהו לא צפוי להכריז על פשרה; המגעים מול בית הנשיא נמשכים | כל הפרטים
אזהרה חריפה לקראת הדיון בבג"ץ: "מה שצפוי לקרות בקרוב הוא שינוי משטרי בישראל"

על כן, אני קורא לבג״ץ לבטל את החוק לביטול עילת הסבירות. חוק זה יכול לגרום לפגיעה חמורה מאוד בזכויות האזרחים וליצור אפשרות לממשלה ולשריה ואחרים לפעול על פי רצונם, ללא שיקולים ענייניים, ולפטר את מי שהם רוצים.

למשל, את "שומרי הסף" כמו היועמ״שית, ראש אגף התקציבים, החשב הכללי, נגיד בנק ישראל ועוד - ולמנות במקומם את חבריהם, ללא כל שיקול ענייני והכשרה מתאימה, להוציא השתייכות פוליטית. כך במקום שומרי סף נקבל ״שומרי שר״, ללא כישורים וללא זכות שווה למועמדים ראויים להתמודד, שיפעלו ויעשו כל מה ששרי הממשלה הרלוונטיים רוצים. זה כמובן בניגוד גמור להתנהלות ראויה של הממשלה ושריה.

הטענה כי מאחר שמדובר בחוק יסוד אסור לבג״ץ להתערב היא מגוחכת, לנוכח אופן חקיקתו של חוק זה. אם טענה זו מתקבלת, יכולה הממשלה מחר לחוקק כל דבר, אפילו אם יהיה הזוי ביותר, ולקרוא לחוק חוק יסוד. למשל, יכולים לחוקק חוק יסוד שערבים לא יוכלו להצביע, שהרי לגרסת דוברי המהפכה יש להם רוב 64 מנדטים. האם גם אז בג״ץ לא יוכל להתערב?

כנראה שחלק מחברי הקואליציה חושבים שרוב בכנסת נותן להם זכות לקפח את מי שלא הצביע עבורם. צריך לחזור ולהסביר להם שרוב אין פירושו דריסת המיעוט. אילו הייתה קואליציה של 119 חברי כנסת, האם הם יוכלו להרוג או לאסור את אלה המהווים אחוז אחד? מוטב לה לממשלה להודיע בעצמה לפני הדיון ביום שלישי כי היא מבטלת את החוק לביטול עילת הסבירות כדי למנוע משבר חוקתי - ובכך יבוא המשבר על פתרונו. פעולה זו יכולה למנוע בכלל את הדיון בבג״ץ ואת תוצאותיו, שעלולות להיות הרות אסון.

אני מזכיר בעיקר לחברי הליכוד המובילים את הקואליציה כי זו לא הייתה אף פעם המדיניות של הליכוד. ההיפך הוא הנכון. הליכוד תמך תמיד במערכת המשפט. כך עשו כל ראשי הממשלה מטעם הליכוד וגם ראש הממשלה נתניהו. אל תיתנו לחבורה משיחית קיצונית להוביל את הליכוד ואת המדינה לעברי פי פחת. זה הזמן לפעול לפני שיהיה מאוחר מדי, כדברי זאב ז׳בוטינסקי: "שקט הוא רפש, הפקר דם ונפש למען ההוד הנסתר״.

הכותב כיהן כשר המשפטים