שלשום, כאשר יו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן התייצב מול 15 שופטי בג"ץ והטיח בהם בחוצפה ובעזות מצח דברים קשים - כמו "מי שבנה קבוצת אליטה אוליגרכית שתשמור על הזכויות, גילה שהיא שומרת על זכויותיה" - בדיוק באותו הזמן, חבריו לממשלה־קואליציה פעלו כקבוצה אוליגרכית כשקיימו ישיבת פגרה מיוחדת של ועדת הכספים בכנסת בראשות ח"כ משה גפני כדי לאשר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בסך של 736 מיליון שקל.

480 מיליון שקל מתוך סכום זה הוקצו לספק את תיאבונם של השותפים הקואליציוניים שאינו יודע שובע, בהם 96 מיליון שקל למנהל החינוך ההתיישבותי, 115 מיליון שקל לחינוך התורני של ש"ס, ו־123 מיליון שקל לחינוך העצמאי של יהדות התורה. וממי חשבתם שקיצצו את הכספים האלו? מהתקציבים שמיועדים לשכבות החלשות במשרד הרווחה, כמו האגף לטיפול באנשים עם מוגבלויות, כספי הסבסוד למעונות ומשפחתונים, מההסעות לתלמידים הזקוקים לתמיכה והרשות לניצולי השואה.

כל זה מתבצע עוד בטרם יבש הדיו על מסמכי תקציב המדינה שבו חולקו מיליארדי שקלים לגחמות של מפלגות הקואליציה. כמה לא מפתיע שאלה שמדברים על אוליגרכיה שיפוטית ואוליגרכים במובן של שליטים עריצים, ולא במובן הרוסי, הם אלה שהקימו כאן לפני תשעה חודשים ממשלה אוליגרכית עריצה שדואגת בעיקר לצרכיה תוך רמיסת כלל ציבור משלמי המסים והנושאים בנטל, תוך כוונה לפגוע במערכת המשפט, ביסודות הדמוקרטיים שעליהם קמה המדינה.

מכל אלה למדנו השבוע בבית המשפט העליון מפי נציגי המהפכה הזו, שהיה כאן מזל גדול. המזל הוא הערנות הראויה לשבח של ציבור ענק בישראל שראה את הנולד ויצא למסע מחאה שכמוהו לא ידעה המדינה, מסע שנמשך כבר 36 שבועות.

מחאה שלמעשה בלמה את ניסיונות ההפיכה הזו, הפיכה שמטרתה הייתה ברורה וחד־משמעית - להשתלט בשלבים על הרשות המחוקקת, הרשות השופטת והמבצעת, מה שמוכר בעולם המודרני כדיקטטורה מודרנית, שבראש וראשונה משרתת את הניצב בראשה ואחרי זה את שריה, שותפיה. בקיצור, אוליגרכיה לשמה.