סיפור ידוע על חפץ חיים אשר כבחור צעיר ביקש לשנות את העולם אבל מהר מאוד הבין שזו משימה גדולה מדי, ולכן חשב שיעמוד בהחלטתו אם ישנה רק את מדינתו. אך גם משימה זו הייתה קשה מדי לביצוע וניסה לשנות את כפרו. לבסוף כשלא הצליח הוא החליט לשנות את עצמו. הוא כתב מספר ספרים ביניהם "שמירת הלשון" ו"אהבת חסד" שהיו בעלי השפעה עצומה והביאו לשינוי בעולם. בכך הוא הצליח לבצע את משימתו המקורית, למרות שהדבר לא התבצע בהתאם לתכניתו המקורית.

מתוסכלים מהעבודה? אתם לא לבד: 71% מהעובדים שוקלים להתפטר ממשרתם
תביעת ענק נגד "גוגל": טעות באפליקציית הניווט גרמה למוות טראגי

בשנה האחרונה בישראל, אנחנו חווים פילוג בעקבות הרפורמה המשפטית. מדי שבוע מתקיימות מחאות, הוויכוחים גלשו למקומות העבודה, למקומות תפילה ולאירועים משפחתיים. הלהט בנוגע לרפורמה אפילו הצליח לפגוע בקשרים שבין אנשים קרובים. בתחילה הטענות של כל אחד מהצדדים נתפסו הגיוניות, אך ככל שעבר הזמן חילוקי הדעות יצרו בקרב לא מעט אנשים משני הצדדים תחושות של כעס וקורבנות. 

לחשוב מחדש על בקשת הסליחה

בימים אלו של חגי תשרי, בהם ראש השנה מסמל את הקשר בין האדם למקום ויום כיפור מסמל את הקשר בין אדם לחברו אנו מקבלים תזכורת שמטרתנו לפתור את הקונפליקטים הקיימים בינינו כאנשים. עלינו לבקש סליחה ומחילה מהחברים שלנו, הקולגות לעבודה ובני המשפחה שלנו. אנחנו מחויבים להצהיר על סליחתנו שלוש פעמים במטרה שיסלחו לנו.

אך כאן אנו נתקלים בדילמה: כיצד נדע לבקש סליחה ממישהו אם אנחנו לא יודעים שפגענו בו? בנוסף אם נהיה כנים, קונפליקטים במהותם גורמים לחוסר נוחות ואנחנו נוטים להתחמק מהם ולא להתמודד איתם. המון פעמים אנו סוחבים איתנו מתחים ומטענים רגשיים נגד אנשים שאנחנו מרגישים פגועים מהתנהגותם כלפינו, אך לרוב הם כלל לא מודעים להרגשה הזו שלנו.

שלוש דרכים לחשיבה מחודשת ואחרת כדי לפתור את הדילמה

1. לא לפחד להיפגע: למרות שאנחנו מרגישים פגועים, עלינו ליזום, לגשת לאדם ישירות ולספר כיצד הרגשנו בסיטואציה, ובכך לתת את ההזדמנות לבקש סליחה. שלב זה די קשה, מכיוון שאנחנו בוחרים להיות פגיעים, לפתוח פצעים ישנים ולהיות מוכנים שייתכן והתהליך לא יהיה כמו שתכננו.

2. לשנות את נקודת המבט: לחשוב על הסיטואציה מחדש ומתוך הסתכלות שונה מהדרך שבה ראינו אותה. בכך, אולי נצליח להבין שהאמירה לא הייתה בכוונה לפגוע בנו ונצליח באמת לשחרר את הכעס.

3. לסלוח מבלי לדבר: במידה ואנחנו עדיין חושבים שהדברים נאמרו מתוך כוונה לפגוע, אפשר לדמיין את בקשת הסליחה, איך הדבר יקרה ואיך אנחנו נרגיש. נצא מנקודת הנחה שאם האדם הזה היה מבין כמה נפגענו מהסיטואציה, הוא היה מבקש סליחה, ואז נסלח ובאמת נשחרר את הכעס.

שלוש הטכניקות הללו מבוססות על עקרון - דן לכף זכות, מתן מחמת הספק. זהו אחד העקרונות המרכזיים, הבסיסיים ויוצרי שינוי ביהדות. מכיוון שעקרון זה כמעט תמיד קורה בדיעבד אני מגדירה זאת כחשיבה מחודשת לטובתי. תוך תרגול עקרון זה, משמעותי להיות מודעים לכך שייתכן שיש אדם שנפגע מאיתנו מבלי שאנחנו יודעים ואותו אדם מקיים עקרון זה כלפינו. נסו לדמיין שכל אחד ואחת ישחררו לפחות כעס אחד ויסלחו לאדם אחד בשמו!.

ההשפעה של חשיבה מחודשת עלינו ועל חברינו

בכל שנה ב"מעגל של ג'רמי" אנחנו מקיימים תחרות כרטיסי ברכה לשנה החדשה. השנה החלטנו לבחון את הרעיון של חשיבה מחודשת. בחרנו להשתמש ברימון אשר מבחוץ מציג פשטות במראה אבל כאשר פותחים אותו רואים את המורכבות שלו. ביקשנו מהמשתתפים לעשות תהליך של "הנדסה לאחור" עם רימון ולהביא פרשנות אישית איך ניתן להעביר באמצעותו מסר וברכה לחג, להציע עיצוב ושימוש אחר לגמרי. הילדים התבקשו להשתמש בכל חלקי הרימון. יצירה אחת בלטה במיוחד, ילדה אחת חצתה את הרימון והשתמשה בגרעיני הרימון כצבע, הוסיפה שעווה ופתיל ויצרה נר מרהיב. פתיחת הקליפה הקשה של הרימון אפשרה לה למצוא את היופי הפנימי שבתוכו. זו בדיוק החשיבה המחודשת שכולנו יכולים להפיק ממנה תועלת, באופן אינדיווידואלי וכחברה.

יצירות מתוך תחרות כרטיסי ברכה לשנה החדשה (צילום: ''המעגל של ג'רמי'')
יצירות מתוך תחרות כרטיסי ברכה לשנה החדשה (צילום: ''המעגל של ג'רמי'')

בפרוס השנה החדשה ולמרות הקונפליקטים שאנו חווים בישראל, אני מקווה שנוכל ליישם באופן יזום חשיבה מחודשת על חיינו הן בעבודה והן במערכות היחסים שלנו ולשחרר את הכעס. כפי שלימד אותנו חפץ חיים – בעודנו עושים זאת, לכל אחד ואחת מאיתנו יש את היכולת לשנות את העולם. שנה טובה!

הכותבת היא חברה בבורד של עמותת "המעגל של ג'רמי", התומכת בילדים ובני נוער צעירים אשר חיים וגדלים במשפחות המתמודדות עם מחלת הסרטן

שרון בקר ג'קובסון (צילום: הילה חן)
שרון בקר ג'קובסון (צילום: הילה חן)