ראיתם, שמעתם, את הנאום של נתניהו בעצרת האו"ם? ובעיקר ראיתם את הקקפוניה שנשמעה כאן לאחר נאומו בכל הרשתות? כמה פרשנים, כמה דעות, כמה מילים נשפכו על הנאום הזה, אצלנו בשכונה היו מסכמים את זה במשפט קצר: "מילים כמו חול ואין מה לאכול", וכאן שעות ניתחו כל מילה, כל אות כל תנועה, "למה התכוון כשאמר..." ושכחו שרק באותו שבוע נתניהו אמר כמה מילים שעוררו זעם פה ושם ומיד חזר בו, אמר את היפוכם עם הסברים מגוחכים ומביכים, "נתניהו אמר", זה כבר נשמע כמו התחלה של בדיחה ישנה, כשמדובר במי שאמר כל כך הרבה דברים והיפוכם, כן, אני מדבר על מי שדיבר בנאום בר אילן על שתי מדינות לשני העמים, אז אמר!

מרוב התרגשות והתלהבות לא שמעתי את הפרשנים מתי הירדני, עובדה שכל ילד בכיתה ד' אמור לדעת, לרגע חשבתי לעצמי ביום שישי לאחר נאום חזון השלום של נתניהו שאילו שמעון פרס המנוח היה היום איתנו, הוא היה יוצא לאחר הנאום הזה לרחובות ישראל ומחלק בקלאות ודברי מתיקה לכל עובר ושב, יחד עם המילה 'שלום' שנשמעה בנאום ללא הפסק.

שמענו את נתניהו מרבה להשתמש בצרוף המילים "בינה מלאכותית", שהפכו אצלו למטבע לשון שיש בו לומר: "בינה מלאכותית, זה אני, זה יחסים למפת גבולות מדינת ישראל של הפסקת האש ב- 1948 שהציג נתניהו, מפה מגוחכת שכללה את הגדה המערבית שהייתה אז תחת השלטון אנחנו" שאחרי הכל בימים אלה טמון בצמד המילים הזה הרבה מסתורין, חדשנות ובעיקר עתיד העולם, מילים שנתניהו ניסה לעורר בהן את איל ההון אילן מאסק להשקיע בישראל ללא הצלחה, הכי מגוחך היה לשמוע את נתניהו אומר: "אנחנו שהבאנו לעולם את החדשנות בהייטק ובתחומים אחרים, נביא לעולם את החדשנות בבינה המלאכותית".

המגוחך הוא שאומר את זה ראש ממשלה שמתקצב ביד רחבה את אלה שמתנגדים ללימודי ליבה, ראש ממשלה שממשלתו קיצצה את התקציב לטיפוח מדענים ומעבירה בימים אלה מיליונים מתקציב החינוך החילוני לחינוך החרדי שהבינה המלאכותית ממנו והלאה, היה מוזר לראות את ראש הממשלה נתניהו נואם בפני אולם ריק, כשאת יציע הכבוד אכלסה להקת המעודדים של ראש הממשלה שדאגה למחוא כפיים לאורך כל הנאום, מה שהזכיר תוכניות טלוויזיה הזויות שנערכות באולפנים עם קהל מעודדים שלא מפסיק למחוא כפיים אחרי כל מילה.

לעצם הנאום, זה לא סוד שנתניהו הוא נואם קלאסי עם כשרון משחק נפלא, שמאפשר לו להפוך על כל במה כל לימון ללימונדה משובחת, ומכאן למציאות, אין כמעט ישראלי שלא רוצה שלום עם כל מדינה ערבית, על אחת כמה וכמה כשמדובר בסעודיה, אבל לפני שניגשים ליישום השלום המיוחל הזה, עולות שאלות שכל בר דעת שואל: כמה זה עולה? כשהכוונה היא מה עם הדרישה הסעודית להגיע ליכולת גרעינית, ואיך זה ישפיע על המזרח התיכון בכלל. האם זה יביא למרוץ חימוש גרעיני כשמדינות נוספות באזורנו ידרשו ויפעלו להגיע ליכולת הזו, אם לא בעזרת ארה"ב, אז בסיוע: סין, רוסיה, פקיסטן ואפילו צפון קוריאה שעלולות להיכנס לתמונה.

מעבר לכל אלה חשוב להדגיש, סעודיה לא תחתום על הסכם שלום עם מדינת ישראל שלא כולל דרישות פלשתינאיות חשובות שיש בהן ממש לשפר את מצבם, דרישות שיחייבו את ממשלת ישראל לוויתורים לא פשוטים, ממשלת ישראל לא תוכל להגיע לחתימה על הסכם שלום עם סעודיה שגם האמריקאים חתומים עליו, בלי שהיא מוותרת על ההפיכה המשטרית בנוסח יריב לוין שפילגה בימים אלה את מדינת ישראל.

מכאן שלפני הכל, על ראש הממשלה נתניהו להניח על שולחן הכנסת מיד עם בואו לארץ את דרישות הסעודים לשלום הזה, לכנס את חבריו לקואליציה ולהציג בפניהם את הוויתורים שממשלת ישראל תאלץ לבצע מול הפלשתינאים במסגרת ההסכם, להנחות את הוועדה לאנרגיה אטומית לבחון ולהציג את כל ההיבטים הביטחוניים הכרוכים מבחינת ישראל בהסכם הזה, לשמוע את עמדת מערכת הביטחון על כל זרועותיה, לקבל החלטה חד משמעית לאן ממשלתו הולכת עם הרפורמה המשפטית שטלטלה ומטלטלת עדין את העם בישראל, ורק אז להביא את זה להצבעה בכנסת. מה שברור על פניו הוא, שעל מנת להגיע להסכם שלום נכון, אמיתי ופרגמטי עם סעודיה, בנימין נתניהו חייב להישען על ממשלה אחראית ורחבה שמאחדת את העם, ממשלה שנשענת על סמוטריץ', בן גביר ורוטמן, שמובילים למדינה הזויה וקיצונית אינה מסוגלת להגיע לשלום ה