השבוע בחול המועד של סוכות מקבל המושג “אחרי החגים” משמעות רבה וחשובה יותר, כשברור וידוע שאין כמוהו לפתור בעיות בתקופה הזו של חגי תשרי. מי מאיתנו לא שמע, לא השתמש בתירוץ הנפוץ הזה לדחות בעיות, מטלות והתחייבויות. בשבוע הבא אכן נגיע לאותם ימים של “אחרי החגים”, להתמודדות עם כל הבעיות שנדחו, נדחקו, הוזזו הצדה, בעיקר על ידי הממשלה שעל פי תפקודה הכושל, הישגיה המעטים והבטחותיה שלא מומשו, נחשבת בצדק לממשלה הכושלת ביותר בתולדות המדינה.

דרמה פוליטית בארה"ב: יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני הודח מתפקידו
גולדקנופף במסר לנתניהו: "ברגע שחוק הגיוס לא יעבור - אני מתפטר"

למרות שישנם עדיין לא מעטים שמאמינים ש”אחרי החגים” היא תוכיח שהיא הייתה ראויה לרוב שהיא קיבלה בעם ישראל. אין ספק, רבים היו רוצים להצטרף לאופטימיות הזו שאין לה סיכוי להתקיים ולהתממש מסיבות רבות. מי שמצפה “אחרי החגים” לשינויים בתפקוד של הממשלה הזו צפוי לאכזבה רבה.

הסיבה לכך היא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבמקום להנהיג ולשלוט בממשלתו כפי שהיה לאורך שנים, מנהל מדיניות של הישרדות אישית ובעיקר משחק על זמן שאותו הוא מרוויח בעזרת הערפל שהוא מצליח ליצור סביב התנהלותו והתנהלות ממשלתו הכושלת: פה הוא נגד ההפיכה המשפטית, ושם הוא בעדה ללא פשרות; מצד אחד נוקט יד קשה מול הפלסטינים, ומנגד נוהג ברפיון מול הטרור העזתי ומול הרשות הפלסטינית ומעניק לה הטבות שכמוהן לא ידעה מזמן; מתייצב על במת האו”ם כמו גדול המנהיגים והמדינאים בתבל ומנגד נחשף כאן כראש ממשלה חלש וכנוע ששבוי בידי שותפיו הקואליציוניים שמקפלים אותו ככל העולה על רוחם.

בחלקו של נתניהו נפלה הזדמנות מצוינת להיחלץ ממצבו הקשה בעזרת הסכם עם סעודיה, הזדמנות שנוצרה מצירוף של אינטרסים אמריקאיים וסעודיים לקדם מהלך דרמטי במזרח התיכון. להשלמת ההסכם הם זקוקים לישראל, מה שהופך את נתניהו לכאורה לבר המזל שעשוי לחתום על הסכם שלום היסטורי עם סעודיה שמעמדה בעולם הערבי הוא משמעותי מאוד. על זה נתניהו בונה את עתידו, כשברור לו שאם ההסכם הזה ייחתם, עתידו כמועמד לפרס נובל לשלום וכמי שהצעיד את מדינת ישראל למזרח תיכון חדש יהיה ורוד יותר ממה שצפוי לו עם הממשלה חדלת האישים בראשותו.

מכאן, ש”אחרי החגים” נראה את נתניהו עסוק ועוסק בעיקר בנושא הסעודי, תוך התעלמות מהנעשה בענייני המדינה, מה שעלול להחריף כאן את המציאות הביטחונית, הכלכלית והחברתית. אלא שנתניהו חייב לקחת בחשבון עובדה אחת: למרות שמועות שונות שמוחמד בן סלמן לא יתעקש על מילוי דרישות הפלסטינים בהסכם, שום הסכם עם ישראל בלי ויתורים לטובת הפלסטינים לא יכול להתקיים. על כך יעידו מאות מיליוני ערבים מוסלמים על הגלובוס.