טור זה נכתב באוקטובר 2023 על שולחני, שולחנו של מפקד חיל האוויר. ליד השולחן ישב גם האלוף בני פלד ז"ל, מפקד חיל האוויר באוקטובר 1973. זהו השולחן ששימש מאז את כל מפקדי חיל האוויר שבאו אחריו, איש־איש על פי אופיו ודרך פיקודו. על השולחן הזה, ועל שולחן המבצעים בבור חיל האוויר, התקבלו החלטות מכריעות וגורליות באותה מלחמה ולאורך השנים עד היום.

מפקד חיל האוויר הזהיר: "החיל כשיר, אך ישנה פגיעה שהולכת ומעמיקה"

כל מפקדי חיל האוויר שקדמו לי מאז מלחמת יום הכיפורים נשאו עמם את משמעויותיה. המסד הונח כבר אז, ואחריו הוא נבנה טפח אחר טפח. לאורך השנים שקד חיל האוויר, תִחקר, למד, בדק ויישם את הלקחים והתובנות שעלו מאותה מלחמה קשה. גם בשנה האחרונה המשיך חיל האוויר ללמוד ולהטמיע מחדש את לקחיו. קיימנו שיחות עם לוחמי העבר, הפצנו את תחקירי החיל כדי להעמיק את הידע בקרב אנשינו ולזכור את חללינו הרבים ואת הפצועים בגופם ובנפשם.

בסדרת המופת "האחת", שהופקה ושודרה בכאן 11, אמר ברעד מאיר שני, טייס בטייסת 201 שלחם במלחמת יום הכיפורים: ״זה נותן כל כך הרבה חוזק כשאתה יודע שיש משהו שעומד מאחוריך – מדינת ישראל, זה שלך. אתה לא לבד כמו אבא שלי, שאיבד את כל המשפחה שלו בשואה".

דבריו אלו הם הבסיס לקיומנו. זהו גם ההסבר הטוב ביותר שניתן למצוא למהפך שהתחולל במלחמה. זה היה הכוח המניע של צה״ל ומדינת ישראל, שעברו מהפתעה רבתי בעמדת נחיתות לניצחון מוחץ, במלחמה רב־זירתית נגד סוריה ומצרים בו־זמנית. אמירתו של שני מגלמת בעיניי שני מרכיבים, שאין בלתם בשעת מלחמה. הראשון הוא האמון, והשני מסירות הנפש של הלוחמים. אמון, בהגדרתו, הוא שרשרת ארוכה המורכבת מחוליות חוליות. רק חיבור חזק ועמיד של כל חוליות השרשרת יבטיח את עוצמתה של שרשרת האמון.

האמון נקשר בין החוליות של כל מי ששולח את הלוחמים למשימתם, קשה ומסוכנת ככל שתהיה. הוא חייב להתקיים בין המפקד לפקודו, בין הלוחמים עצמם, החברים לקוקפיט או לצוות, השותפים כולם למשימה. הוא נמצא בין הטכנאים שזוקרים אגודל לשמישות המטוס, לבין הטייס שמשיב להם בהצדעה.

האמון הוא מרכיב שממנו שואבים הלוחמים על הקרקע, בים ובאוויר את תעצומות הנפש הגדולות ביותר. הוא כולל את הרעות, את אחוות הלוחמים ואת המחויבות שאין שנייה לה בין לוחמים. האמון חייב להתקיים בין הטייסים לבין עצמם ובין הטייסות לבין יחידת החילוץ. בין המטה המבצעי, שקובע את המשימה, מתכנן ושולט בה לבין החילות השונים, שנדרשים לפעול בשותפות ומתוך אחריות הדדית למען הצלחת המשימה.

המרכיב השני הוא מסירות הנפש העצומה, זו שהפגינו לוחמי כיפור. לוחמים יצאו לקרב בידיעה עמוקה שהם או חבריהם לא ישובו לחיק משפחותיהם. הם הפגינו אומץ לב ועוז רוח בתנאי מלחמה והוכיחו שהם יכולים לה.

לקחים רבים נלמדו בחיל האוויר מהמלחמה ההיא והועמקו מדי שנה ומול כל דורות הטייסים וצוותי הקרקע בהליכי הלמידה שקיימנו. הגדרנו את ההתאוששות מכישלון כרכיב בחוסן של החיל בשעת מלחמה, את הצניעות הנדרשת ביכולתנו לחזות את מה שלעתים נסתר מן העין, את הגמישות להתמודד ולהסתגל לכל אתגר, את המחויבות העמוקה שיש בשותפות בתמרון ובסיוע לכוחות היבשה, כפי שנעשה אין־ספור פעמים בשנים האחרונות.

קורותיה של המלחמה משמשים לנו כתמרור אזהרה בוהק, ומלמדים אותנו להטיל ספק גם במה שאנו בטוחים שאנו יודעים. אנו מתבוננים במציאות שניצבת לפתחנו בכלל הזירות. אנו מבינים שכולן עלולות להתלכד יחדיו במלחמה הבאה ולאתגר אותנו. כזרוע האסטרטגית של צה״ל, ימשיך חיל האוויר להיות דרוך כדי להגן ולסכל איומים בשמי המדינה ומעבר להם - תוך שותפות הדוקה עם כלל זרועות הצבא וארגוני הביטחון.

הלקח המשמעותי ביותר שאני נושא עמי כמפקד חיל האוויר הוא הצורך בלכידות, שתשמר את האמון שיש בצה״ל ובתוכו גם בחיל האוויר. עלינו להישאר מלוכדים, לחוש שהעם כולו מלוכד מאחורינו במשימות שבהם נוטלים על עצמם הלוחמים סיכון רב במסירות נפש שאין שנייה לה. עלינו לדעת, כדבריו של מאיר שני, שיש ״משהו שעומד מאחורינו - מדינת ישראל״.

אני מצדיע לכל אלו שלקחו חלק במלחמה ההיא, מביט בעיניהם של אנשי החיל בהווה בגאווה עצומה ויודע שיש על מי לסמוך. כפי שידענו לקום על רגלינו נוכח מאורעות מלחמת יום הכיפורים, כך נדע גם הפעם להמשיך להגן על מדינת ישראל. אף שנדמה כי פקעו חלק מהמיתרים, הרי ״את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק״, ואנו נמשיך להשמיע אותה היטב־היטב בכל המקומות. סוד כוחנו הוא בלכידותנו, ובזכותה נעשה ונצליח.