חמאס הפתיע את ישראל הפתעה בסיסית, והצליח להביא לקריסת המערכת כתוצאה מצֶבֶר של כשלים בו זמניים, שעדיין לא ניתן להסביר את כולם והלחימה לא מאפשרת לתחקר מה קרה. כשיש קריסת מערכות כוללת, בני אדם מחפשים הסברים כי קשה לנו לקבל שמדובר גם ב״מזל רע״. מצב שכזה הוא כר פורה לתיאוריות קונספירציה, ולמציאת אשמים מזדמנים. בשעות האחרונה התחילו שאלות ״איפה היה חיל האוויר?״. אני רוצה לנסות לענות על זה ברצינות, כי זה שיח מסוכן ושגוי. הכל תחת המגבלה שרוב הפרטים לא ידועים כרגע.

היום השני למלחמה: מעל 600 נרצחים, נמשכים חילופי הירי בעוטף
״כמו בשואה״: זעזוע מסרטוני התעללות בילדים שנחטפו לעזה
הלב נשבר: צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של 44 חללים

לצורך הפשטות, יש שני מודי פעולה של חיל האוויר ברצועת עזה: סיוע לכוחות הקרקע; תקיפת מטרות ויעדים לטובת משימות מטכליות. המקרה אתמול הוא משימת סיוע לכוחות הקרקע, לאוגדת עזה.

במצב הזה, צריך ליזום את הפעלת חיל האוויר ע״י מפקדת האוגדה או פיקוד דרום, והמענה המיידי הוא על בסיס הכוננות החיילית השגרתית, קרי סדר גודל של כמה עשרות דקות עד שמגיעים מסק״ר או מטוסי קרב לזירה. אנחנו לא יודעים כרגע האם היתה הפעלה כזאת בכלל. לא ניתן להפעיל את חיל האוויר על סמך סרטונים ברשתות החברתיות, נדרש להבין את תמונת המצב ע״י הפיקוד הגזרתי.

סביר להניח שלקח זמן ממושך עד שחיל האוויר הופעל, כאשר בשטח מדינת ישראל כבר היו מאות מחבלים שנמצאים בכל ישובי העוטף. במצב הזה, כוח אווירי כמעט שלא יכול לסייע ללחימה, לאור הכיאוס וחוסר הוודאות שנוצרו. אפשר לנסות להבין את זה, לאור כמות הזמן שלקח לטהר את ישובי הדרום. 

אשר טייס מגיע לתא השטח, אין לו תמונת מצב על מה שקרה. תחשבו שאולי הוא הוזנק משינה ולא ראה סרטונים בטלגרם. המבנה צריך לחבור לפיקוד הקרקעי שמנהל את הלחימה, לאור היקף השעות שחלף בהם הישובים היו ללא סיוע צבאי, לא ברור האם היה כזה. אין אפשרות לטייס מהאוויר לבנות תמונת מצב עצמית, הוא לא יכול לדעת האם מי שחמוש ברובה (בהנחה שהוא מצליח לזהות כזה) הוא אויב או משלנו. 

בנוסף, האירוע כולו התרחש בשטח מדינת ישראל. הפעלת אש מהאוויר בתוך שטח המדינה היא אירוע חריג וקיצוני, כיוון שאש מהאוויר יכולה לחולל גם נזק עצום. זה שאנחנו יודעים בדיעבד, שהתחולל טבח נורא, לא היה ידוע בזמן אמת. המחשבה שאם תפתח באש אתה יכול להרוג אזרחים ישראלים מחייבת הבנה בזמן אמת שהמצב נואש. סביר שהצוותים לא ידעו את זה אלא לאחר שעות רבות.

חדירה של מצנחי רחיפה מחייבת התראה מהקרקע והכוונה, סביר שזה היה כל כך מהיר שאיש לא הספיק להתריע. זה שראיתם טנדר עם חמושים בסרטון בטיק טוק, לא אומר שאפשר לאתר אותו באופן אקראי ע״י זוג מסק״ר בזמן אמת. את הסרט ראיתם אחרי שזה קרה.

לסיכום, כוח אווירי לא יכול על דעת עצמו לתקן קריסה מערכתית כפי שהיתה אתמול בבוקר. הניסיון להאשים את החיל במחדל הוא במקרה הטוב בורות ובמקרה הרע רשעות. בישראל היו כשלים רבים שהביאו לאירועי אתמול הנוראיים, כנראה שזה לא אחד מהם.

עמר דנק הוא נווט קרב בדימוס, סא״ל במיל׳ ובעל 28 שנות ניסיון בהפעלת כוח אווירי.