תוצאותיה הקשות של מתקפת הפתע של חמאס העלו לראש סדר היום, לראשונה זה שנים, את נושא השו״ן (שבויים ונעדרים) עם חטיפתם של עשרות רבות של אזרחים וחיילים לרצועה - אירוע חסר תקדים בהיקפו וחומרתו, לא רק בזירה המקומית אלא הגלובאלית.

מבצע חרבות ברזל: יותר מ-700 נרצחו, חשש למנהרות בעוטף עזה
ארה"ב הייתה ונשארה הנכס האסטרטגי הגדול ביותר של ישראל | בן כספית

כבר עכשיו ניתן לקבוע: ההלם והזעזוע מהמחדל שהביא לתרחיש שו״ן בדיוני - אפוקליפטי זה, מחייב שינוי תפישתי עמוק בגישתה הפאסיבית של ישראל לנושא השו״ן מאז עסקת שליט (2010) הנתפסת כטראומה במערכת הביטחון (שחרור למעלה מאלף אסירים ביטחוניים ״כבדים״, שחלקם מרכיבים את הנהגת חמאס כיום, ובראשם יחיא סנואר). 

הלכה למעשה, השיתוק המערכתי ממנו סבלה ישראל ב13 השנים האחרונות בנושא השו״ן הביא לכישלון מוחלט במגעים שנוהלו לאורך השנים להשבת שני חללי צה״ל שנחטפו במבצע ״צוק איתן״ (שאול וגולדין ז״ל) ושני האזרחים פגועי הנפש (מנגיסטו, אלסיד) משבי חמאס - עת ישראל נמנעה מלהפגין כל יוזמה, תעוזה ויצירתיות בתהליך המו״מ, מתוך הערכה שגויה כי חמאס יסוג באופן מהותי מדרישותיו, הטעונות בחוויית ההצלחה שלו מעסקת שליט, לשחרור מאות אסירים ביטחוניים.

מסיבת העיתונאים של הורי הנעדרים (צילום :אבשלום ששוני)

מבוי סתום זה הביא להגברת הטון התקיף החמאסי לשחרור אסירים בכוח - עד כדי כך שסוגיה זו הפכה לאבן הראשה בהחלטת הארגון ליזום מתקפת הפתע שתגביר משמעותית הסיכוי לחטיפת חיילים. גם במקרה זה - כמו במחדל המודיעיני הרחב סביב המתקפה - הנורות האדומות לא נדלקו בקריה - הגם ונרשמו לאורך השנים קולות בודדים במערכת (ביניהם כותב מאמר זה) שקראו לקדם עסקת שו״ן סבירה שתעמעם לכל הפחות הלהיטות של חמאס לבצע פיגוע חטיפה אסטרטגי. 

המציאות הכאוטית אליה קמנו בבוקרו של חג שמחת תורה, מחייבת שינוי פרדיגמטי עמוק בסטגנציית השו״ן הישראלית: צעד ראשון ומבורך בהקשר זה טמון בהכרזת רה״מ נתניהו על מינוי מתאם שו״ן לאחר שנה של אי-איוש התפקיד.  המתאם הנכנס, תא״ל מיל. גל הירש, יהנה ממעט ימי חסד ויידרש ללחץ ציבורי הולך וגובר להשבת החטופים. נסיבות מורכבות אלה יחייבו גיבוש תפישה מערכתית משולבת להשבת שבויי המלחמה ושאר הנעדרים, תוך תיעול מנגנוני הסיום למערכה לקידום השבתם, לרבות הסיוע הקהילה הבינ״ל.

הכותב הוא עו״ד סא״ל (מיל.) אבי כאלו, רמ״ח שו״ן (2014-2019) ומומחה למשפט בינ״ל ודיני לחימה. כיום בכיר בחברת הייעוץ והמחקר הבינ״ל פרוסט אנד סאליבן