עם ישראל חווה בשבת אחת משעותיו הקשות בהיסטוריה, ובהחלט הקשה ביותר מהקמת המדינה. זה הזמן לאחדות וחיזוק הדדי, העת לחשבון הנפש תגיע אחרי המלחמה. זה לא צריך למנוע מהדרג הצבאי והמדיני הפקת לקחים מהירה, ללא חיפוש אשמים בשלב זה, לטיוב הלחימה והחזרת אמון העם. ממשלת האחדות נדחפה מהעם ואותם פוליטיקאים שהבינו את גודל השעה נרתמו ונכנסו יחד מתחת לאלונקה.

היום השביעי ללחימה | גבול הצפון מתחמם, התחדש הירי אל תל אביב והמרכז
מלחמת אין ברירה: ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להיראות חלשה בעיני אויביה | שמואל רוזנר 

כפי שכתבתי בעבר, לי אין ספק שהתקיפה הברברית של חיות האדם מהחמאס מהווה חלק משאיפתה של איראן להשמיד את ישראל ובשלב ראשון לגרור אותה למערכה רב-זירתית באמצעות שלוחיה בצפון, בדרום ובאיו"ש ובמקביל להוריד לחץ מתוכנית הגרעין. החמאס ביצע את התקפתו הנפשעת תוך שימוש בדוקטרינה ובאמצעי לחימה מתקדמים, שחלקם מגיעים מאיראן, מיוצרים וממומנים בכסף איראני ונשענים על ידע ותכנון איראני ואימונים בחסות החיזבאללה ואחרים.

יש מי שמשווה את ליקוי המאורות של שבת לכיפור 73, זו טעות, שם היה ליקוי מאורות גדול אבל ההתקפה הייתה בעיקר נגד חיילים. פשעי המלחמה שביצעו הברברים מהחמאס מתאימים להשוואה לפרל הארבור (ברמת ההפתעה),ל- 9/11 (ברמת ההפתעה והפגיעה באזרחים) ולפשעי הנאצים (ברמת הברוטאליות כנגד האזרחים זקנים, נשים,וטף).

תיעוד מתקיפת 12 הבניינים בצפון רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

לכן, כמו שארה"ב הענישה את יפן על פרל הארבור ,כמו שהצהירה על בין-לאדן ואל-קאעידה בני מוות, לא משנה היכן יסתתרו וכמה זמן זה ייקח, כמו שהצהירה ישראל על רוצחי מינכן כבני מוות וכמו החוק הישראלי לרדיפת הנאצים ומשתפי הפעולה אתם שאינו מוגבל בזמן, כך תנהג ישראל בחמאס, ממנהיגיו ועד אחרון המשתתפים במסע הרצח וההרג. בסיס הנתונים של הפושעים נבנה כעת.

מנהיגי החמאס, דף, הנייה, סינואר, אל-עארורי, משעל ואחרים אינם מחוסנים מפגיעה בראשם וברכושם, גם אם יימצאו בביירות, בדוחא, באיסטנבול, או יתחבאו בכל חור אחר בעולם. חשובה מאוד הייתה ההתבטאות שנרדוף אותם בכל רחבי המזרח התיכון. אחריהם יגיע תורם של שולחיהם, שעודדו אותם לביצוע פשעי המלחמה הנוראים. 

השאלה המרכזית היא מה צריך להיות הצעד הבא בעזה (כולל בשאלת השבויים), מה יקרה בצפון ומה יעשו איראן וארה"ב, ידידתנו הגדולה?

תמיד טענתי ביחס לעזה, גם כראש המל"ל בפועל וגם כמי שכותב על הנושא במסגרת תפקידי ב-FDD, שהגישה צריכה להיות: "סוף מעשה במחשבה תחילה". זה היה נכון אז, אבל כבר לא נכון עכשיו. הפתרון בעזה, אחרי שנגמור לבצע שם את מה שנדרש, חשוב מאוד, אבל אסור שישמש כבלם לביצוע המשימה, אחרי שהטרוריסטים מהחמאס שינו את כל כללי המשחק.

על מנת להגשים את מלוא מטרות המלחמה שהגדיר הקבינט, צה"ל יצטרך להיכנס קרקעית לעזה, עם הסכנות והקשיים, מכיוון שהעולם לא יאפשר לישראל לבצע את מה שאישר לארה"ב ולקואליציה הבינלאומית בזמנו בעיראק, ולאחרונה במוסול ובא-רקה. מצור מלא וממושך (חודשים) שיכלול אי אספקת חשמל, מים, מזון ותרופות לעזה, בנוכחות מיליוני אזרחים לא יתאפשר לאורך זמן, גם בגלל הלחץ העולמי שיגבר וגם בגלל השבויים. ההנחיה לאוכלוסייה לנוע לדרום הרצועה והלחצים על המצרים לאפשר לאוכלוסייה שתרצה בכך, לעבור באופן מבוקר למצרים, הם חלק מהפתרון שיקל על הכניסה הקרקעית. 

במהלך הכניסה צה"ל לא ילבש כפפות, גם כדי להשיג את חיסול החמאס וגם לשמור על כוחותינו. חלק מההרס ברצועה, מעבר לשיטוח שכונת מנהיגי החמאס רימאל, נועד גם לשטח בניני קומות על פתחי המנהרות שנמצאים מתחתם, על מנת לקבור חלק מחיות האדם שממתינים שם לצה"ל ולמנוע את יציאתם מפתחים אלו. נראה גם שימוש מקדים בפצצות חודרות כדי למוטט מנהרות על יושביהם ולשבש את תוכניות החמאס. כל האמצעים כשרים ואני משוכנע שהיוע"משים אישרו אותם, על פי כל חוקי המלחמה, כתגובה לפשעי המלחמה שנעשו.

תקיפת מטרות של ארגן הטרור חמאס (צילום: דובר צה"ל)

במאמרים קודמים, לפני הפשע הנתעב של החמאס, טענתי שישראל חייבת לשנות דיסקט בצפון ולוודא שנסראללה, אותו בנתה איראן שנים רבות ככוח המרכזי לעימות העתידי בין ישראל לבינה, יהיה מורתע ולא כפי שנסראללה מבין שהוא מרתיע אותנו, בגלל טעויות שלנו. לחיזבאללה מאות אלפי טילים סטטיסטיים לטווחים שונים, נשק נ"ט, מל"טים ויכולות מודיעין. בשנים האחרונות נצברו בלבנון גם טילים ומל"טים מדויקים. חשוב להבין שללא המב"ם, המאמצים הכבירים של ישראל וההצלחות, שאף פעם לא יהיו הרמטיות, היו היום בלבנון עשרות אלפי טילים מדויקים, אבל יש שם עדיין כמות לא מבוטלת.

הארסנל הזה נבנה באמצעות העברת טילים, חלקי טילים וטכנולוגיות מאיראן, דרך סוריה ובדרכים אחרות, להסבת הטילים הסטטיסטיים. בשנים האחרונות נבנתה יכולת ייצור טילים מדויקים במפעלים שנבנו על אדמת לבנון. היינו צריכים לחסל איום זה מזמן, אבל לצערי יתכן וכעת לצד המאמץ בעזה זה לא הזמן, אלא אם נסראללה יעשה טעות טראגית ויצטרף.

הגעת הכוחות האמריקאים המשמעותיים לאזור ונאומו יוצא הדופן של ביידן, נועדו להעברת מסר מרתיע, בעיקר לאיראן ודרכה לחיזבאללה, אבל גם ישירות לנסראללה ולאסד - אל תתערבו ("DON'T").

חיילי צה''ל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
חיילי צה''ל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

צה"ל יכול לטפל ביותר מזירה אחת בדרום, במיוחד אם ארה"ב תיקח לאחריותה את הטיפול באיראן, אם הם יתערבו או ינחו ישירות את נסראללה להתערב. מאידך, כניסה קרקעית שמטרתה מיטוט החמאס ומיגור טוטאלי של יכולותיו, במיוחד אם נקבל את התזה שהטבח בדרום תוכנן מראש על ידי מנהיג איראן על מנת לגרור את ישראל לעזה ואז להפעיל את החיזבאללה, תקשה על ניהול חזית נוספת בצפון, במקביל. הקבינט בעצה אחת עם הדרג הצבאי יצטרכו לשקול אפשרויות ובהתאם למודיעין שיהיה לקבל את ההחלטה הנכונה. כנראה, ההפתעה שישראל יכולה הייתה להנחית בצפון כמכה מקדימה לפני שבועות וחודשים, לא קיימת כרגע, שני הצדדים ערוכים ומתוחים.

העולם נחשף במלוא תפארתו ובמלוא צביעותו. תמיכה מקיר לקיר בארה"ב ובחלק מאירופה והיא בולטת לאור ההתנהגות השערורייתית של ציר קטאר, טורקיה, הרשות, רוסיה וסין. האמירויות ואפילו סעודיה (אחרי שתיקנו את הצהרתם הראשונית) נמצאות בשלב הזה בצד הנכון, אבל כניסה קרקעית מסיבית בעזה, ללא פינוי אוכלוסייה מסיבי, תקשה עליהם להמשיך ולהישאר חיוביים או לפחות לא שליליים, לצד מצרים וירדן.

אנחנו לא בסבב בעזה, אנחנו במלחמה ALL OUT ואותה מנצחים ללא סייגים. עם ישראל חזק וכעת עם ממשלת האחדות גם הדרג המדיני התחזק. יש לנו צבא חזק מאד, שנכשל לחלוטין במשימתו בשבת, כפי שהצהיר ביושר הרמטכ"ל, והוא נחוש לעשות הכל כדי לכפר על הכישלון, לטפל בחמאס ובעזה אחת ולתמיד, להחזיר את החטופים בריאים ושלמים למשפחותיהם, להשיב את ההרתעה מול אויבינו במעגל האש שבנתה איראן סביבנו, ובעיקר להשיב לעם את האמון בצה"ל ומפקדיו, שנפגע קשות. תנו לצה"ל לנצח, זה לא יהיה קצר ופשוט אבל אין לנו ברירה אחרת.

תא"ל (מיל) פרופסור יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על הדמוקרטיות (FDD) ופרופסור בטכניון. שימש כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו וכראש המטה לביטחון לאומי בפועל.