אנשי חמאס רצחו באכזריות 1,300 אזרחים ישראלים, ובנו תוך שעות קונצנזוס ישראלי חדש: יש למוטט, או להפיל, או להשמיד את חמאס. אין הבדלים בין ימין לשמאל בעניין הזה. כולם מסכימים. חלק מההסכמה נובע מרגשות נקם טבעיות על האכזריות והרצחנות. חלק נובע משיקול רציונלי קר. על ישראל להוכיח לפלסטינים, לעולם הערבי, לעולם כולו, ואולי בראש ובראשונה לעצמה, שעל רצח המוני של יהודים אין הבלגה, אין מחילה, יש רק להילחם ולהביס. לשם מה קיימת מדינה יהודית אם לא כדי למנוע רצח המוני של יהודים? כמו שאמר ראש הממשלה: “מה שנעשה לאויבינו בימים הקרובים, יהדהד לדורות”.

אחרי הפוסטים המסיתים: חקירה נגד ראש הלשכה של שרה נתניהו
דיווח: נתניהו ביטל נאום בפני חיילי מילואים - זו הסיבה
 
מול ההסכמה הלאומית הסוחפת, אעמוד אני הקטן. גם אני רוצה נקמה, שאויבינו ירעדו מפני זעמנו ושכל העולם יחשוש מחמתנו. אבל האם מישהו רואה שיטה למוטט את חמאס ללא הקרבת חיי מאות לוחמי צה”ל, או אלפים? הצבא האדום איבד 100 אלף חיילים בכיבוש ברלין בימים האחרונים של מלחמת העולם השנייה. האמריקאים הטילו פצצות אטום כי הניחו שבכיבוש ערי יפן ייהרגו מיליון מחייליהם. אנחנו באמת רוצים שמיטב בנינו יקריבו עצמם בלחימה בשטח בנוי למען ההרתעה? ולא הזכרתי את השבויים והחטופים, שאותם כלל לא שואלים.

האם יש שיטה להפיל את חמאס מבלי להרוג רבבות אזרחים פלסטינים? זה יהיה נורא אך הכרחי, אנחנו מספרים לעצמנו, אולי אפילו מאמינים בזה. העולם עומד לצדנו היום. בעוד שבוע הוא יתלבט, ובעוד חודש יקלל אותנו. אבל אחרי טבח בארי, כפר עזה ומסיבת הטבע, לא צריך להתחשב. שיפחדו מאיתנו.

ומה אם לא ניתן למוטט את חמאס באמצעים צבאיים, כי החמאס איננו רק ארגון, אלא גם רעיון, אמונה דתית ותפיסת עולם שאומרת שבאויב הציוני צריך להילחם בכל דרך?

חמאס זה דאע"ש, אומרים, והנה אין דאע"ש. זאת השוואה מופרכת. בדאע"ש היו רק אלפי לוחמים, בלי עם, ולמעצמות נדרשו שנים לחסלו. אז הנאצים, אתם אומרים. עוד השוואה מופרכת. התבוסה דרשה שש שנות מלחמה ועשרות מיליוני הרוגים. והעיקר, הניצחון האמיתי הושג לאחר המלחמה, כשבתוכנית מרשל ארצות הברית שפכה מיליארדים על שיקום העם האויב, ועודדה בכל כוחה צמיחה של גרמניה דמוקרטית בריאה.

אז מה, תשאלו, נוותר? נרשה לחמאס לטבוח בנו ולא נגיב? נשדר לחיזבאללה ולאזור שאפשר לרמוס אותנו ואנחנו מפחדים להפעיל כוח?
הנה שאלה נגדית: אז מה, נשלח את בנינו להרוג ולהיהרג כי לא היה לנו רעיון אחר? אם אין פתרון טוב, נלך על הפתרון הגרוע היחיד שעולה בדעתנו?

והנה גם הצעה נגדית. יתכנסו החכמים, המקצוענים והמנהיגים, ויגבשו אסטרטגיה כפולה. האחת, לבודד את חמאס, לפגוע בו קשות. נחליש אותו. ובמקביל לשוט, נציע גזר לעם הפלסטיני, בצורת עתיד טוב יותר, שבו הם יוכלו לחיות על אדמתם בכבוד ללא כיבוש או מצור. נעמיד בפני הפלסטינים בחירה אמיתית. בשביל זה יש חכמים, מקצוענים ומנהיגים: שימצאו פתרונות ראויים. 

הכותב הוא היסטוריון ולשעבר גנז המדינה