"אני חושב שהדברים בשלב הזה כבר צריכים להיות כמעט מובנים מאליהם", אומר עומר מואב, פרופסור לכלכלה, אוניברסיטת רייכמן, אוניברסיטת ווריק, ומגיש הפודקאסט "עושים חשבון", על המצב הביטחוני והכלכלי בארץ. "בשביל מגזר ציבורי מתפקד היטב שנותן מענה בחירום, תקציב ואיכות אנושית צריך מנהל מתפקד. זה אומר עובדים מנהלים ושרים רתומים ומיומנים. בין היתר, גם בנושא של חלוקת הכספים".

היום ה-11 ללחימה | נמשכים השיגורים בדרום, נפגעים מירי נ"ט למטולה
"נתניהו עשוי מהחומרים לנצח את המלחמה?" - כך השיב ניר חפץ

בשיחה עם "מעריב", הסביר מואב כי "לאורך שנים רבות זה לא נעשה החל מראש הממשלה ומשפחתו שכבר פורסם שעוסקים במינויים. מונו וממונים אנשים שהקריטריונים לא היו לטובת הציבור אלא על פי חנופה. שלא יעבירו ביקורת, שהם חלשים ולא מאיימים פוליטית, הדבר הזה חלחל. כאשר העיסוק הוא מינוי מקורבים, פופוליזם והסתה, זה פוגע לנו בכיס".

כדוגמא, נתן מואב את השרה מירי רגב: "ניתן לראות למשל את השרה רגב שעסוקה בסרטוני תעמולה לעצמה ולא פועלת כראוי בענייני משרדה. נתניהו ממנה ללא כל קשר בין התפקיד לכישורים לתפקוד. לא ניתן לנתק זאת מניתוח כלכלי של המצב. של המשבר והמחדל הזה. במשך עשרה חודשים, הפקירה המדינה את הכלכלה, ויותר מזה, אף יצרה הרס".

בדבריו, הדגיש כי "במקום השקעה בביטחון בתשתיות ובחינוך של הציבור עסקו בהפיכה שלטונית ובחלוקת כספי ציבור באופן סקטוריאלי. הגענו לא מוכנים למשבר, ויש דברים שלא ניתן לתקן. למעשה, במסגרת התהליך, הציבור החליף את הממשלה. הממשלה צריכה להתארגן באופן מידי לטובת שיקום וביטחון. כל שקל אחר למטרה אחרת צריך לעצור. צריך להחזיר את הגלגל לאחור, צריך פשוט לחזור אחורה". 

"מעמיסים על קופת המדינה"

"החרדים לא מתו מרעב לפני שנה", הוא ציין על המשבר הכלכלי ועל ההטבות של הממשלה למגזר החרדי. "הנושא התקציבי הזה מבוסס לא על אנשי שמאל קיצוני, אלא על נתונים של ארגון קהלת. עלות ההחזקה של משפחה חרדית הינה אלפי שקלים, בין 6000 ל-7000. יש להחזיר זאת אחורה, לקצץ יותר בזמן חירום ולא להמשיך לפנק מגזרים. שנים שאני מתריע על עידוד הילודה הבלתי סבירה בישראל". 

הוא המשיך ואמר כי "אנחנו כבר לא בשנות ה-50. מה שקורה הוא ששלל מגזרים לא ציוניים שעולים הרבה לציבור, ממשיכים להעמיס על קופת המדינה. הנחות בארנונה, חשבון מים לפי גודל משפחה, חינוך ובריאות באופן לא מוגבל מבחינת צריכת שירותים, זוהי טעות ארוכה. לאורך שנים ישנה הבחנה חשובה, למשל באוכלוסייה הערבית בה יש ירידה בעוד באוכלוסייה החרדית אין כזו והדבר הזה מכתיב סבסוד מטורף של כספים מגזריים לא יצרניים".

"חשוב להגיד כי אחד המקומות היחידים שמתנהל נכון ובאחריות הוא בנק ישראל", הוסיף. "היה ראוי שנתניהו יודיע שאמיר ירון ממשיך לקדנציה מלאה כבר כעת. נתניהו לא צריך בזמן כזה להתמקד במקורבים. אמיר ירון מתנהל באופן מדוד. אני חושב שמה שאמיר ירון עשה מול הבנקים הוא דבר נכון. הפופוליזם המופרז להזרים כסף מהבנקים לציבור הוא מסוכן. יש צורך לאזן בין סיוע לבין יציבות פיננסית. טוב שאמיר ירון נגיד בנק ישראל מנהל את זה, ולא פוליטיקאים פופוליסטיים שיכנסו בבנקים ויחמירו את המצב".

לבסוף, הבהיר מואב כי הוא "מתנגד לממשלה שתגיד לחברות פרטיות מה להגיד ומה לעשות. צריך להכיר במציאות, להתנהל נכון תקציבית ומי ששנים הזניחו ועשו הרס חייבים ללכת. יש להפוך את המצב על ידי שינוי השלטון, הפנייה למקומות הנכונים של התקציבים והימנעות ממהלכים פופוליסטיים".