לפני כשבועיים עבר עם ישראל שעות קשות מאד. אזרחי ישראל ביישובי העוטף וחיילי צה"ל שהוצבו שם להגנתם נחשפו למתקפה רצחנית וברברית של חיות האדם מהחמאס שלוותה באספסוף שטוף תאוות רצח וביזה, שאינם מתאימים לבני אנוש. צה"ל התייצב במלוא כוחו למילוי משימותיו בכל הגזרות ולמילוי הנחיית הקבינט לרסק את החמאס בעזה ולשלול ממנו את יכולותיו הצבאיות, השלטוניות והארגוניות ולהרוג את מנהיגיו ואת אלו שהשתתפו בפשע המלחמה הנורא, באופן ישיר או עקיף. 

 ללא ספק, מתנהלים בקבינטים דיונים נוקבים ועמוקים על האלטרנטיבות ושיטות הפעולה שמציג צה"ל, עיתוי הפעולה הקרקעית בעזה וזירות המלחמה האחרות שמתעוררות בעוצמות משתנות, בצפון (לבנון וסוריה), באיו"ש, ובעומק, חשיבותן היחסית, דירוג הסכנות ומהו סדר העדיפויות הנכון לטיפול בזירות השונות.

 לי אין ספק ואני לא זקוק, כפי שמצהירים המודיעין האמריקאי והנשיא ביידן, לאקדח מעשן שיצביע על כך שהתקיפה בדרום הייתה חלק משאיפת איראן להשמדת ישראל, ובשלב הראשון גרירתה למערכה רב-זירתית, בה איראן לא לוקחת חלק באופן ישיר. החמאס ביצע את התקפתו הנפשעת תוך שימוש בדוקטרינה ובאמצעי לחימה, שרובם המכריע הגיע מאיראן, מומן בכסף איראני ונשען על ידע ותכנון איראני ואימונים בחסות החיזבאללה וזרועות נוספות של התמנון האיראני.

 מכיוון שכך, אסור להתעלם מהאפשרות שחמינאי, הידוע בחשיבתו לטווח ארוך, הנחה על ההתקפה בעזה בתור השלב הראשון במתקפה רב שלבית, מולטי-זירתית.

 השלב השני בתכנון השטני של חמינאי הוא הלחימה בעזה, מול כוחות הקרקע של צה"ל וניצול רשת המנהרות התת-קרקעית ("המטרו") אותה הכינו החמאס והג'יהאד שנים ארוכות במימון איראני. הניסיון לפגוע במטרו ובטרוריסטי החמאס בסבב הקודם, לא צלח. על מנת להגיע לשלב השני ולהקיז דם ישראלי, מוכן חמינאי כנראה להקריב את החמאס ועזה.

 השלב השלישי בתוכנית מותנה בהצלחת השלב השני. אם הלחימה הקרקעית תסתבך ותעלה לצה"ל בקורבנות רבים ובהזרמת כוחות נוספים, כולל הסטת כוחות מהצפון ומהעתודה, יפעיל חמינאי את השלב השלישי ויטיל למערכה את החיזבאללה על יכולותיו המקיפות, שלא היו מביישות צבא אירופי. כוחות רדואן יופעלו לפגיעה בצפון ויופעל הנשק תלול המסלול והאווירי (טילים מדויקים וסטטיסטיים, מל"טים, רחפנים ועוד). ייתכן ששלב זה יופעל גם אם צה"ל יתקדם במהירות, כדי למנוע הצלחה, אבל למיטב שיפוטי ככל שההרס בעזה יהיה רחב יותר ומהיר יותר, יגברו הקולות בלבנון ובטהרן להימנע מכניסת החיזבאללה, על מנת למנוע גורל דומה מלבנון.

 בהנחה שהשלב השלישי יופעל, באמצעות החיזבאללה או בשילוב עם המיליציות האיראניות בסוריה ובעיראק וייתכן שבהשתתפות של איו"ש וערביי ישראל, ייכנסו האזור והעולם לכאוס ומלחמה רחבה. אז יגיע זמן השלב הרביעי בתוכניתו של חמינאי, ויתכן שרק בשבילו הגה חמינאי את כל התוכנית. חמינאי ינצל את הבלגן ויצליח להעלים למקום מסתור מספיק חומר בקיע בהעשרה צבאית למספר רב של פצצות ואולי גם יבצע פריצה בתוכנית הנשק, כך שכשהעולם יתעשת זה אחרי שטהרן תהיה מדינת סף גרעינית ברורה, או אולי אפילו על סף הפצצה עצמה, בתלות במצבה של תוכנית הנשק כיום, מכיוון שעל המודיעין לגבי מצבה כיום אני כבר לא סומך. 

עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

אם זו אכן תוכנית חמינאי, ולאור הכשל המודיעיני שהוביל להפתעה הנוראית לפני כשבועיים, אסור בשום אופן לסמוך רק על המודיעין ולטעון שאין לכך סימנים מעידים ברורים, או הוכחות חותכות. 

 אז מה כן ניתן לעשות?

 על מנת להגשים את מטרות המלחמה בעזה, צה"ל יהיה חייב להיכנס קרקעית לעזה. העולם לא יאפשר לישראל לממש את הדוקטרינה האמריקנית ממוסול, עיראק וא-רקה, ומצור וממושך ללא חשמל, מים, מזון ותרופות לעיר עזה, עם מאות אלפי אזרחים לא יתאפשר.

ללא כניסה לתוכניות מבצעיות כמובן, הכניסה חייבת להיות מהירה ככל שניתן ולעומק, לצורך הגעה למרכזי השליטה וחיסול המנהיגים ויכולות הפיקוד, ובמקביל להביא לשחרור החטופים, כולל דילוג על מטרות בדרך. את הניקוי, הטיהור וחיסול כל המעורבים בפשע, כולל אפילו העתקת המודל האמריקני ממוסול של החרבת העיר והפיכתה לבלתי ניתנת להתיישבות לעשרות שנים, ניתן יהיה לבצע בשלב הבא, כפי שהצהיר רק לאחרונה שהב"ט גלנט.

 המהירות תמנע אולי מחמינאי להפעיל את השלב השלישי בתוכניתו, אבל יותר חשוב ואולי אפילו יותר רצוי לתושבי הצפון ולמדינה, במקרה שהחיזבאללה כן ייכנס למלחמה  (ואני מזכיר שקראתי לפני כחודש לתקיפת מנע בצפון, אותה לצערי לא קיבלו ולכן החמצנו את ההזדמנות, כדי ליטול מהחיזבאללה בהפתעה את עיקרי יכולותיו), היא תאפשר לצה"ל אחרי השלב הראשון של הכניסה לעזה להפנות כוחות לצפון ולהוכיח לנסראללה עד כמה טעה בהצטרפותו, למרות שצה"ל יכול להתמודד בו זמנית עם יותר מזירה אחת, בטח בדירוג.

 אבל חשוב מאד לא לשכוח את הזירה אותה כולנו אוהבים לשכוח. השלב הרביעי בתוכניתו השטנית של חמינאי, הוא הפריצה לגרעין בחסות המלחמה הכוללת. כאן חייב לקחת את האחריות ולהיכנס לפעולה המוסד, כפי שהתחייב לאחרונה ראש המוסד ברנע בנאום חוצב להבות על הענשת איראן. אני מקווה שבארה"ב,  סוף סוף ירד האסימון שאין תכלית לפתרון הבעיה האיראנית. באמצעים דיפלומטיים (לצערי זה עדיין לא קרה, גם לאחר מספר תקיפות של כוחות אמריקניים באזור בהנחיית איראן). אם ההרתעה האמריקהית התקיפה ששלח ביידן, בצירוף הכוח ששלח לאזורנו, לא יספיקו ארה"ב חייבת להפשיל שרוולים ולמחוק את התוכנית האיראנית ואת תכנוניו הזדוניים של חמינאי, למרות שהיא ממש לא רוצה את זה.

 ברור לי שיכול בהחלט להיות שהתוכניות לעיל, או חלקן, יכולות להיות רק פרי דמיוני הקודח, והוצאתם לפועל, כולל התגובה הישראלית והאמריקאית, בדרך שתיארתי אופטימית ותהיה מורכבת ומסוכנת ולא ברור שתזכה לתמיכת המעורבים (ולא הזכרתי עדיין את רוסיה וסין), אבל מה שעברנו לפני שבועיים מחייב היערכות מראש לכל האפשרויות, הכנת ההפתעות הנדרשות ובעצה אחת עם ידידותינו ובראשם ארה"ב לטפל סוף סוף גם בראש התמנון ולא רק בזרועותיו, הגיע הזמן שהוא יבין שהוא לא יכול להרטיב את כולם ולהישאר יבש.

 תא"ל (מיל) פרופסור יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על הדמוקרטיות (FDD) ופרופסור בטכניון. שימש כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו וכראש המטה לביטחון לאומי בפועל.