זה הזמן להבין שחייבת להיבנות כאן ישראל אחרת. אחרת, ללא שינוי שנעשה ביחד, לא תהיה ישראל. אנחנו לומדים היום את עוצמתה של חברה אזרחית מלוכדת, ואת זה עלינו למנף עכשיו ולהעצים גם לאחר המלחמה.

נחטפו, נורו ושוחררו במפתיע: סיפור הגבורה של בני הזוג רוזן

זה הזמן לקחת נשימה עמוקה וארוכה. לאתחל את עצמנו. לעבור מאימה וחוסר אונים לתקווה ונחישות. הצבא כבר בתודעה הזו. גם כל מי שבעשייה כדי לסייע ולתמוך באחרים. עכשיו זה הזמן של כולנו ליצור את החוסן הפנימי לקראת ההמשך, בהבנה שתקומה זו האפשרות היחידה שעומדת בפנינו. 

זה הזמן לחזור לשגרה, "שגרת חירום" מאתגרת, אוקסימורון שימשיך איתנו עוד תקופה. כל מי שרק יכול, כל אחד בדרכו, ובעיקר עבור הילדים שלנו, לחזור לשגרה. 

זה הזמן להמשיך לעטוף ולחבק את כל מי שנפגע. אלו שקמו מהשבעה, ואלו שעדיין דואגים ליקיריהם. אלו ששרדו את המסיבה, ואלו שנעקרו מבתיהם. המסע המסויט שלהם עוד ארוך. זה הזמן לדבר עם כל מי שלא דיברנו איתו עד עכשיו ולראות מה שלומו ולתת חיבוק. זה זמן לחמלה ולהקשבה. זה הזמן לרדת לעוטף ולעזור לחקלאים. אפילו ליום אחד. זה הזמן לקנות במכולות השכונתיות ולהתרחק מהרשתות. 

זה הזמן להמשיך במאמץ המטורף של השבועיים הראשונים ולהמשיך לעטוף את החיילים באהבה ובכל מה שהם צריכים. לפרגן למסעדות ובתי הקפה ולכל מי שמסיע את הארוחות לשטח, ולאפשר מנוחה לאלו שעבדו עד עתה סביב השעון.

זה הזמן להוקיר שוב ושוב את אותם אנשי התקשורת שמתנהלים ברגישות מופלאה, בחמלה ובמקצועיות. זה הזמן לבקש מהם גם להיפרד מחלק מהפאנליסטים והפוליטיקאים שאינם נותנים לנו שום ערך, שממחזרים חומרים שהם לא באמת מבינים בהם רק כדי לחזור שוב ושוב לאולפנים, מלאי חשיבות עצמית. כולנו קצנו מיוהרה. 

זה הזמן להצדיע למנהיגי הרשויות המקומיות והאזוריות שעושים כל מה שאפשר ומעבר לכך עבור התושבים שלהם. זו ההנהגה החשובה ביותר כיום וכנראה גם בעתיד. 

זה הזמן לחבק עוד את אחינו הדרוזים, שאיתנו בחזית ובעורף. אחים אמיתיים. זה הזמן לפרגן ולחזק את אותם נערים מהחברה החרדית שמבקשים להתגייס, את אנשי זק"א ואלו שמרעיפים אהבה ומזון בשטח. הלוואי שבקרוב ישתלבו גם בחקלאות ביישובי הנגב. 

זה הזמן לשבח את ערביי ישראל, על ההתנהלות שלהם והאחריות שלוקחת המנהיגות שלהם על עתידנו המשותף. הגיע הזמן להקים משמר לאומי - לא כצבא של שר משיחי אלא כיתות כוננות שיאפשרו את תחושת הביטחון בכל יישוב בישראל. זה יהיה פשוט ומהיר אם ייבנה כחלק ממערך של השיטור העירוני שכבר קיים. במקביל - להוקיע את הקיצוניים. באפס סובלנות, בלי קשר אם זה נהג אופנוע שמרביץ עם קסדתו באחרים, אם זה תומך חמאס בקמפוס, או אם זה שר פירומן. 

הכותב הוא מומחה בתחומי הגישור ובניית הסכמות, אמון, מו"מ ושיתופיות