התנהלותו של בנימין נתניהו מול חמאס ברצועת עזה מאז שובו לשלטון ב־2009 מעוררת תהיות - מדוע חיזק את חמאס במודע, כנגד עצתם של ראשי זרועות הביטחון ואפשר הקמת אימפריה חמאסית בפתחה של מדינת ישראל.

נסתייע במקיאוולי. בספרו "הנסיך" הוא אומר: "היו נסיכים שהקימו אויבים על עצמם ופרנסו את איבתם". ואם גם במדינה השכנה יש נסיך המעוניין באויב חיצוני, נוצרת בין שני הצדדים קואליציית סכסוך סמויה.

המאבק העולמי האמיתי אינו בין מדינות ועמים, אלא בין קואליציות החוצות אותם – בין כוחות שמרניים־ריאקציוניים מבחינה חברתית וכלכלית, ועריצים מבחינה פוליטית, הבולמים את עלייתה החומרית והרוחנית של האוכלוסייה כולה - לבין כוחות פרוגרסיביים המבקשים לקדם התפתחות זאת.

במשך 20־30 השנים האחרונות מתחזקת בעולם הקואליציה המוגדרת כ"ציר הרשע". באיראן ניצח הקו "החומייניסטי" המונהג על ידי עלי חמנאי המנהיג העליון; ברוסיה ניצח פוטין את יריביו הדמוקרטיים והשליך את ראש האופוזיציה נבלני לכלא; בסין גובר הקו של הנשיא שי ג'ינפינג, השואף לבטל את הדמוקרטיזציה ההדרגתית של המפלגה הקומוניסטית והשתלבותה שוחרת השלום של ארצו בקהילה הבינלאומית מבחינה כלכלית וטכנולוגית.

איראן לא רק חימשה ובנתה את חיזבאללה, אלא גם את הארגונים הפונדמנטליסטיים ברצועת עזה. לאחר המהלומה שספג חמאס במבצע עופרת יצוקה, נמצא לו סיוע בדמותו של ראש ממשלת ישראל נתניהו, שמשובו לשלטון ב־2009 החל במסע שיטתי של חיזוק ובניית ארגון זה על ידי העברת מזוודות כסף מקטאר ומניעת ניצחונות ישראליים מוחצים בעימותים השונים, שהפכו לסבבים.

נתניהו אינו כל יכול, והסכמי אברהם נכפו עליו. ברק רביד מראה בספרו "השלום של טראמפ" שנתניהו והשגריר האמריקאי דאז בישראל דייוויד פרידמן רצו לפתוח במהלך של סיפוח שטחים ביו"ש ממש לפני החתימה על ההסכמים, דבר שהיה מסכל אותם, וכי האמריקאים, ובעיקר ג'ארד קושנר, מנעו זאת מהם.

ההתקפה האכזרית של חמאס על ישראל ב־7 באוקטובר נועדה לסכל את ההתקדמות לשלום בין ישראל לסעודיה, בהשראתו של ממשל ביידן, לקראת פתרון של שתי המדינות לשני עמים וכן חטיפת חיילים ואזרחים. הסיבה לביקוריהם של מזכיר המדינה בלינקן, מזכיר ההגנה אוסטין והנשיא ביידן בכבודו ובעצמו היא שאין האמריקאים סומכים על נתניהו, והם מבקשים לחזק את הקו בקבינט המצומצם החותר למיטוט חמאס.

להערכתם, נתניהו יימנע מפעולה קרקעית מוצלחת, שאינה חייבת להיות ארוכה, ואם בניגוד לרצונו תהיה פעולה כזאת, הוא לא יאפשר לה להוליך להסדר של שתי המדינות, תוך שמירה על סידורי וגבולות ביטחון לישראל. אם חפצי חיים אנחנו, יש להדיחו לאלתר מראשות הממשלה.

הכותב מלמד בתוכנית לביטחון לאומי בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה