כבר מיומה הראשון של המלחמה הארורה הזו מלווה אותנו הסלוגן “יחד ננצח”. שתי מילים שנולדו בשעות הקשות של ה־7 באוקטובר, על מנת ליצור כאן אחדות לאומית, רוח חדשה וחיובית אחרי הקרע הנורא שפקד את עם ישראל, קרע שהתעצם כאן לממדים מדאיגים בעשרת החודשים האחרונים, וכמוהו לא ידעה המדינה מיום הקמתה.

מטח למרכז הארץ, רסיס אותר בפ"ת; הרמטכ"ל: "מוכנים בכל רגע להסלמה בצפון"
ויכוח מאחורי הקלעים: נתניהו התכוון לפטר את עמיחי אליהו, בן גביר התנגד | דיווח

ה”יחד ננצח” הוא לא רק סיסמה. הוא יצר כאן בימים הראשונים של המלחמה סולידריות, אחדות, הדדיות ורוח התנדבות שכמוה לא ראינו מזמן. זה הזכיר לי את תקופת ההמתנה שלפני מלחמת ששת הימים במאי־יוני 1967, כשבישראל הקטנה והענייה שררה תחושת איום קיומי ממשי מול הכוונות המוצהרות של צבאות מצרים, סוריה וירדן להשמיד אותנו; כשעם ישראל היה מגויס ודרוך על גבולות המדינה בדרום, במרכז ובצפון ואל מקומות הכינוס של כוחות צה”ל הגיעו המוני ישראל והביאו ללוחמים את תחושת הבית בכל המובנים; כשרוח ההתנדבות הקיפה את כל העם, מילדי בית הספר ועד זקני הדור.

מי שלא ראה וחווה את אחדות עם ישראל באותם ימים לא ראה אחדות אמיתית מימיו. נכון שאחדות ימי אוקטובר 2023 אינה דומה לזו של אותם ימים של ערב ששת הימים, אבל אחרי השבר הנורא נוצר כאן שינוי שהביא איתו התרוממות רוח בכל מה שקשור להתנדבות, לנתינה ולאחדות.

“אחים לנשק”, שהיו מעמודי התווך של המפגינים נגד מדיניות ממשלת הימין, הפכו להיות “אחים להתנדבות”, ראינו אותם מתחבקים עם אנשי ימין, מתנדבים בסיוע לעקורי יישובי העוטף וקו העימות, פועלים במקומות שהמדינה הייתה אמורה לפעול ולא הייתה שם, במציאת פתרונות דיור, סיעוד, הסעה ואספקת סיוע אלמנטרי. באותה מידה ראינו גם המוני חרדים מתייצבים לגיוס, פועלים ומתנדבים לסייע בכל מה שמתבקש, כפי שראינו אזרחים, חברות פרטיות, גופים שונים מתגייסים, תורמים ופועלים לסייע ולתת מענה למצוקת רבים מהנפגעים ומהמפונים.

ה”יחד ננצח” ליווה ועדיין מלווה אותנו בשעות אלה, כשצה”ל מנהל את המלחמה בסמטאות עזה, וה”יחד ננצח” הזה מקבל משמעות גדולה במיוחד כשמורגשת אוזלת היד של משרדי הממשלה שכמעט שאינם ממלאים את תפקידם.

וכאן עולה השאלה: האם ה”יחד ננצח” הזה ימשיך ללוות אותנו גם אחרי המלחמה? ואם כן, עד מתי? על פי הלך הרוח ברשתות החברתיות, ה”יחד” הזה יתפוגג מיד בשש אחרי המלחמה. את מקומו יחזרו לתפוס הקרע והפילוג בעם ישראל שיזכו לתמיכה משמעותית כשתקום כאן ועדת החקירה לבדיקת מחדלי אסון ה־7 באוקטובר, ועדה שללא ספק חייבת להיות ממלכתית, על כל הסמכויות שיש לוועדה כזו, ושהעדויות שיישמעו בה יעוררו כאן ללא ספק ויכוח ער, כשראש הממשלה ותומכיו יאשימו את צמרת צה”ל, את ראשי מערכת הביטחון, את ראשי הממשלה ושרי הביטחון שהיו כאן ב־20 השנים האחרונות. ה”יחד ננצח” יהפוך מהר מאוד ל”יחד נמשיך לפלג ולפורר את העם והמדינה”.

ציבור גדול וכועס שמאוכזב מתפקוד הממשלה, ידרוש את התפטרותה והליכה לבחירות. חברי הקואליציה, שיודעים היטב מה יהיו תוצאות הבחירות ועתידם הפוליטי, יעשו הכל כדי להאריך את חיי הממשלה, מה שירחיב את השסע.

כל זאת במדינה אחרי מלחמה, עם בעיות כלכלה, חינוך, בריאות, חקלאות וחברה קשות מאוד, עם איומים ביטחוניים שלצורך התמודדות עמם יידרש שיקום מהיר של צה”ל ושל מערכת הביטחון. כך כולנו נתגעגע לשמוע שוב את הסלוגן “יחד ננצח”.