בדיוק בעוד שנה יתקיימו בחירות 2024 לנשיאות ארצות הברית. בשלב זה נראה שזה יהיה שידור חוזר של בחירות 2020 – ג'ו ביידן מול  דונלד טראמפ. בחירות כאלה מוכרעות במספר מדינות מצומצם הנקראות "מתנדנדות", משום שהן לא מצביעות בקביעות עבור מועמדים של מפלגה אחת.

אי-מימוש מטרות המלחמה והשחיקה בתמיכה: האזהרה האמריקאית לישראל
ביידן יטיל וטו? הגדלת הסיוע לישראל הופכת להתנגשות פוליטית בארה"ב

סקר שפרסם הניו-יורק טיימס גילה שביידן מפגר אחרי טראמפ בחמש מתוך שש מדינות מתנדנדות: פנסילבניה, מישיגן, אריזונה, ג'ורג'יה ונבדה. הוא מוביל רק בויסקונסין. יש מי שמייחסים את הפיגור הזה לתמיכה המשמעותית של ביידן בישראל. 

ההיסטוריה והתיאוריה של בחירות בארצות הברית מלמדות שבדרך כלל, נושאי חוץ לא משפיעים על שיקולי הבוחרים. הנושאים הכי חשובים בעיניהם הם כלכלה, תעסוקה, אינפלציה, בריאות, הפלות, הגירה וחינוך. אפילו בקרב יהודי ארצות הברית, ישראל והסכסוך עם הפלסטינים תופס מקום שולי בשיקוליהם. 

ביידן עם נתניהו והשרים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ביידן עם נתניהו והשרים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אמנם יש עוד הרבה זמן עד בחירות 2024, אבל יש קבוצות בקרב הדמוקרטים, מוסלמים ופרוגרסיביים שמאיימות לנטוש את ביידן אם ימשיך לתמוך בישראל. הם היו גם הקבוצות העיקריות שהשתתפו בהפגנה של עשרות אלפים נגדו ונגד ישראל שהייתה בוושינגטון בסוף השבוע. 

המוסלמים ורוב הפרוגרסיביים התעלמו מהטבח שעשה חמאס-דעא"ש בעוטף עזה, דורשים מביידן לעצור את הסיוע הצבאי לישראל וללחוץ עליה להסכים להפסקת אש מיידית בעזה. רבים מהם משתמשים בסיסמא: "מהנהר עד הים פלסטין תהיה חופשית", שפירושה השמדת ישראל. חלקם טוענים, כמו האנטישמיים הקלאסיים, שישראל אחראית לטבח באזרחיה. הם מאיימים על ביידן שאם לא יעשה כן, לא יצביעו עבורו בבחירות לנשיאות. 

את עמדת הפרוגרסיביים קשה להבין. העמדות והערכים שבהם הם מאמינים, סותרים לחלוטין את הערכים והעמדות של חמאס-דעא"ש, ארגון טרור אסלאמי קיצוני, דיקטטורי ואכזר שמקדש מוות ורצח, ושלא מכבד שום זכויות אדם ומשפט בינלאומי. 

בחירות 2024 עלולות להציב את המוסלמים מול היהודים. האוכלוסייה המוסלמית בארצות הברית מונה כ-3.5 מיליון תושבים, 1.1 אחוז מהאוכלוסייה; האוכלוסייה היהודית כפולה בגודלה ומונה כ-7.6 מיליון תושבים, 2.4 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית. אולם המוסלמים מתרכזים יותר מיהודים במדינות המתנדנדות. היסטורית, רוב מכריע של המוסלמים והיהודים מצביע עבור מועמדים דמוקרטים. בבחירות 2020, המוסלמים הצביעו עבור ביידן ברוב של 65 מול 35 אחוזים. היהודים הצביעו בעד ביידן ברוב של 69 מול 29%. שיעור ההצבעה של המוסלמים הוא כ-70 אחוזים, של היהודים הרבה יותר גבוה, כ-85 אחוזים. 

כדי להדגים את האיום על ביידן, המוסלמים משתמשים במדינת מישיגן, שאחת מנציגיה הדמוקרטים בבית הנבחרים, ראשידה טלאיב, ממוצא פלסטיני, איימה ישירות על ביידן שלא תצביע עבורו. במישיגן יש ריכוז גבוה של מוסלמים, כ-200,000. כ-150,000 מהם הצביעו בבחירות 2020 וכ-110,000 מהם הצביעו לביידן. ביידן ניצח את טראמפ במישיגן בהפרש קטן יחסית של 155,000 קולות. 

למוסלמים ולפרוגרסיביים אין אופציה פוליטית אחרת. במערכת הפוליטית האמריקנית יש רק שתי מפלגות עיקריות: הדמוקרטית והרפובליקנית. טראמפ שונא את המוסלמים ואת הפרוגרסיביים. הוא איים שאם ייבחר לתקופת כהונה שניה, הוא לא ייתן לאף פלסטיני להגר לארצות הברית ויגרש ממנה כל מי שתומך בחמאס. מי שמאיים שלא להצביע עבור ביידן, קרוב לוודאי שיישאר בבית. בבחירות 2016, פרוגרסיביים רבים שהתנגדו להילארי קלינטון נשארו בבית והעניקו את הניצחון לטראמפ. כנראה, שכמה ממנהיגיהם לא למדו את הלקח.

ביידן ואנשיו מוטרדים מהכרסום בעמדות המוסלמים והפרוגרסיביים. בשבוע האחרון הם יזמו פגישות וועידות עם נציגים של ארגונים מוסלמים כדי להסביר את מדיניות ארצות הברית. הם טענו שהפסקת אש עכשיו תשרת רק את האינטרסים של חמאס, שכל תכלית קיומו היא להשמיד את ישראל ולהכשיל כל הסדר שלום עם ישראל ותחזק את ציר הרשע של איראן, חיזבאללה, החות'ים, רוסיה וסין. הנציגים לא השתכנעו וחזרו על הסיסמה "בלי הפסקת אש לא נצביע". 

ביידן יכול להתעודד מכך רוב מכריע בדעת הקהל האמריקנית תומך במדיניות שלו, ולא בעמדות של המוסלמים וחלק משמעותי בקרב הפרוגרסיביים. כמה סקרים שנערכו מאז פרוץ המלחמה הראו שיותר 

מ-70 אחוזים אומרים שהתגובה הישראלית נגד חמאס מוצדקת, קובעים שתמיכה בישראל היא אינטרס בטחוני חיוני של ארצות הברית ושהתמיכה של ביידן בישראל היא מספיקה או אפילו לא מספיקה מספיק.  שני שלישים תומכים בסיוע הצבאי לישראל. אלה שיעורים גבוהים מאד בהשוואה למגמות בעבר שנוגעות לישראל ודעות של אמריקניים כלפי סכסוכים ומלחמות אחרות. 

בקונגרס שבדרך כלל משקף את דעת הקהל, יש תמיכה מוחלטת בישראל. החלטות חשובות עוברות בשיעורים גבוהים מאד ובשיתוף פעולה בין רפובליקנים לבין דמוקרטים. המתנגדים המעטים הם צירים מוסלמים ופרוגרסיביים, ובקרב האחרונים יש חילוקי דעות. אחד ממנהיגיהם, הסנאטור ברני סנדרס, אמר שהוא לא מבין איך אפשר לקרוא להפסקת אש ושיש לסלק את חמאס מעזה. 

הוא הוסיף שאין לפגוע באזרחים אבל לא הסביר איך משיגים את שתי המטרות האלה בעת ועונה אחת. לא ברור אפוא אם הפיגור הנוכחי של ביידן מול טראמפ בסקרים היא תוצאה של תמיכתו בישראל או בשל גורמים אחרים.  

ביידן התגלה כנשיא הידידותי ביותר שהיה אי פעם לישראל. הוא מתואר כנשיא הפרו-ישראלי האחרון בבית הלבן. אי אפשר לתאר מה היה קורה בארץ אם חמאס-דעא"ש היה מתקיף את ישראל בעוד כעשר שנים. לכן, יש צורך לחזק את המועמדות שלו מול טראמפ, שהוא תמיד לא צפוי ושבתחילת המלחמה ביקר את נתניהו ושיבח את חיזבאללה. אפשר לקוות שיהדות ארצות הברית תוקיר את עמדתו ותוסיף כמה אחוזים לשיעור ההצבעה הקבוע שלהם, ובכך תאזן צמצום אפשרי בהצבעות של המוסלמים והפרוגרסיביים.    

פרופ' איתן גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.