בנאום האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למלחמה (12.10.23) נאמר: "העם שלנו הוא מהעתיקים בעולם ובמשך אלפי שנות קיומו ידענו מכאוב יותר מכל עם אחר. זהו היום המחריד ביותר מאז השואה... הזוועות כאן, מזכירות את אותן זוועות". ומסתבר שלא במקרה.

המלכודת שמתכנן סינוואר לישראל ומדוע צה"ל מסרב בעקשנות להפסקת אש

מחקר שפורסם בשנת 2015, שערכה פרופ' רחל יהודה וצוות החוקרים שלה בבית חולים "הר סיני" הוכיחו שטראומת השואה עוברת בגנים, מניצולי השואה, ועד לדור הנוכחי, הדור השלישי לשואה.

השואה - טראומה קולקטיבית שנצרבה בתאים

שינויים גנטיים שנבעו מהטראומה שספגו ניצולי שואה יכולים לעבור לילדים. זו מסקנת מחקר פורץ דרך שערכה פרופ' רחל יהודה וצוות החוקרים שלה בבית החולים "הר סיני" בניו יורק בשנת 2015. מדובר בסימן הברור ביותר, שלדברים שחווה אדם במהלך חייו יכולה להיות השפעה על הדורות הבאים דרך הגנטיקה.

המחקר הגנטי נערך על 32 גברים ונשים יהודים, ששהו במחנות הריכוז בשואה, או כאלו שהיו עדים לזוועות ולעינויים ונאלצו להסתתר במהלך מלחמת העולם השנייה. במחקר ניתחו החוקרים גם את הגנים של ילדיהם, שידוע כי היה סיכוי רב יותר שסבלו מהפרעות נפשיות, והשוו אותם למשפחות יהודיות שלא חיו באירופה בשנות המלחמה. "השינויים בגנים של הילדים יכולים רק להיות משויכים לחשיפה של הוריהם לשואה", צוטטה יהודה ב"גרדיאן" הבריטי.

המחקר של צוותה של יהודה הוא הדוגמה הברורה ביותר בבני אדם למעבר של טראומה לילד, דרך מה שמכונה "הורשה אפיגנטית" - הרעיון שהשפעה סביבתית כעישון, הרזיה וסטרס, יכולים להשפיע על הגנים של הילדים ואפילו על הנכדים.

השפעה ישירה של הטראומה על הדורות הבאים

אריאן לב חוקרת את תחום תת המודע,  מנטורית בלאומית ,חקרה את מבנה תת המודע ואת הדרך בה הוא משפיע על האדם, במטרה לפענח מהו 'הקוד הפנימי' שמפעיל אותנו. במחקרה חשפה לב את מבנה תת המודע, את הדרך בה הוא מפעיל את המוח ואת 29 הקודים החוסמים האוניברסליים הצרובים בו, הגורמים לנו לחיות בתחושת פחד וחוסר מסוגלות ומונעים מאיתנו, באופן בלתי מודע, לחיות מתוך שמחה, סיפוק, רצון חופשי והנאה.

בעקבות המחקר שהפך למפעל חיים היא ייסדה את שיטת אריאן לב. במהלך השנים טופלו בשיטתה הייחודית, למעלה מ30,000 אנשים בארץ ובעולם, המעידים שהטיפול שינה את חייהם מקצה לקצה. 

"במשך למעלה מ-20 שנה פוגשים מטפלים שעובדים בשיטה, בהשפעה ישירה של טראומות מהשואה על הדורות הבאים", מספרת לב.

"בקרב אנשים שהם דור שני לשואה, רואים השלכות עמוקות של החוויה. כך למשל, גם אם האדם מבוסס כלכלית הוא יחווה את חייו בחרדה כלכלית, אגרנות והתעסקות רבה באוכל. ראינו גם לא מעט אנשים שחווים הפרעות אכילה, ניתוק מרגשות וחרדות ממשיות שדברים רעים עלולים לקרות. אותם דפוסים, הועברו לבני הדור השלישי לשואה והם נמצאים עמוק בתת המודע. שם הם נצפים כדפוסים של צורך בשליטה ('פריק קונטרול') המנוהלים מתוך חרדה, שעדיין חיים את הזכרון של סכנת החיים, המאבק והסבל המנהלים אותם מתחת לפני השטח".

כולנו סוחבים את זכרון ה'יהודי הנרדף'

האם את חושבת שיש דרך לוודא שמציאות כזו לא תחזור?
"בהחלט כן. דרך עבודה קולקטיבית על הזיכרון התאי הטבוע בעומק ה-DNA נוכל לוודא שמציאות כזו לא תחזור: שלעולם לא יוציאו אותנו יותר מהבתים שלנו ולעולם לא יפגעו יותר בילדים שלנו".

לב טוענת שכדי לשנות את המציאות לטובה, לא מספיק להקים מדינה, צבא מעולה או להיות מעצמת הייטק, אלא יש לתכנת מחדש את הזכרון הבין-דורי שעובר בגנים באופן אוטומטי, ומייצר את ההשקפה של היהודי 'הנרדף' והלא מוגן.

"האפשרות להוציא את תחושת הפחד והנרדפות מה-DNA שנשארה לנו כיהודים עד היום, תשחרר את תחושת הסכנה ממעמקי האדם, ותאפשר לנו לפתח חברה עם ביטחון פנימי עמוק. יתרה מכך, חלק גדול מהניצחון של האנשים שאנו מלווים ברשת אריאן לב, הוא להשתחרר גם מהשרידים הלא מודעים שעדיין הופכים אותנו לנרדפים עד היום. זהו הניצחון האמיתי של הדור השלישי על הנאצים".

לסיכום, אילו כלים לפי דעתך, יסייעו לנו לפתח חוסן מנטלי בתקופה הנוכחית?
"אני מאמינה שכדי לשנות את הזכרון הקולקטיבי, צריך לומר 'לא' לכל תחושת חוסר אונים או אוזלת יד. כולנו מבינים את הקושי והכאב, וחווים אותם כגלים יומיומיים, אך כוחנו הוא דווקא בהחזקת תדר חיובי בימים אלו. לעוצמה של כל יחיד ויחיד יש יכולת לשנות את המציאות לטובה. כשאנחנו מחזקים את עצמנו, יש לנו הרבה יותר כוח להעניק לאחרים. אז מה לעשות למעשה? להשתדל לדבר חיובי. לא להתלונן, לחפש אשמים או קונספירציות. נשתדל להתפלל ולדמיין את החטופים שלנו חוזרים בריאים ושלמים, את החיילים מנצחים, ונראה את עצמנו במצב של ניצחון ובטחון, ואת העם שלנו במצב של שלום.

ובעיקר - לא להאמין למה שהמוח שלנו מכיר וראה בעבר, כי הדפוס הזה יבנה שוב את אותה המציאות. כדי לבנות מציאות חדשה, עלינו להתעקש ולראות משהו אחר.

בואו נתכנת יחד את הזיכרון ממצב של 'חיים = סכנה' שעובר לנו בדורות, ל'חיים = בטחון'. עלינו לזכור, כי למרות שיש חשיבות רבה לזכור את המשפחות שלנו שנרצחו בדם קר, עלינו גם לשחרר ולהתחדש, על ידי עבודה פנימית בתת המודע. על ידי שחרור קודים חוסמים ניתן לשחרר את עצמנו גנטית ולהשפיע על דור ההמשך".