תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של ה"ניו יורק טיימס", הנחשב למקורב מאוד לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, פרסם היום (חמישי) טור בעיתון האמריקאי, בו תקף בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כאשר טען כי הוא "המנהיג הגרוע בתולדות ישראל, ואולי בכל תולדות העם היהודי". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנשים הזהירו אותי לפני שהגעתי לתל אביב לפני כמה ימים שישראל של ה-7 באוקטובר היא ישראל שמעולם לא הייתי בה. הם צדקו", כתב פרידמן בפתח דבריו. "זהו מקום שבו ישראלים מעולם לא חיו לפני כן, אומה שגנרלים ישראלים מעולם לא נאלצו להגן עליה קודם לכן, בעלת ברית שאמריקה מעולם לא הייתה צריכה להגן עליה קודם לכן - בוודאי לא בדחיפות ובנחישות שתוביל את נשיא ארצות הברית לטוס אליה. לגמור ולפרוס את כל העם".

"מזהים סימני שבירה": צבי יחזקאלי מסביר - חמאס בדרך לכניעה?
"אני מתבייש": הנאום המרגש של קנצלר גרמניה בעד ישראל

"אחרי שטיילתי בישראל ובגדה המערבית, אני מבין עכשיו למה כל כך הרבה השתנה. ברור לי שישראל נמצאת בסכנה ממשית - סכנה גדולה יותר מאשר בכל עת מאז מלחמת העצמאות שלה ב-1948, וזה משלוש סיבות מרכזיות: ראשית, ישראל מתמודדת עם איומים מצד קבוצה של אויבים המשלבים תפיסות עולם תיאוקרטיות מימי הביניים עם נשק של המאה ה-21 - ואינן מאורגנות עוד כלהקות קטנות של אנשי מיליציה, אלא כצבאות מודרניים עם חטיבות, גדודים, יכולות סייבר, רקטות ארוכות טווח, מל"טים ותמיכה טכנית. אני מדבר על חמאס הנתמך על ידי איראן, על חיזבאללה, על מיליציות אסלאמיות בעיראק ועל החות'ים בתימן - ועכשיו אפילו על ולדימיר פוטין המחבק בגלוי את חמאס. האויבים האלה היו כבר מזמן, אבל נראה שכולם צצו יחד כמו דרקונים במהלך הסכסוך הזה, ומאיימים על ישראל במלחמה של 360 מעלות בבת אחת", הוסיף.

"איך דמוקרטיה מודרנית חיה עם איום כזה? זו בדיוק השאלה שהכוחות הדמוניים האלה רצו להחדיר במוחו של כל ישראלי. הם לא מחפשים פשרה טריטוריאלית עם מדינת היהודים. המטרה שלהם היא למוטט את הביטחון של הישראלים ששירותי ההגנה והמודיעין שלהם יכולים להגן עליהם מפני התקפות פתע מעבר לגבולותיהם - כך שהישראלים יתרחקו קודם כל מאזורי הגבול ואז הם יעזבו את המדינה לגמרי. אני המום מכמה ישראלים מרגישים עכשיו את הסכנה הזו באופן אישי, לא משנה היכן הם גרים - גם חברה שגרה בירושלים שסיפרה לי שהיא ובעלה הרגע קיבלו רישיונות נשק כדי להחזיק אקדחים בבית. אף אחד לא הולך לחטוף את הילדים שלכם ולקחת אותם למנהרה. חמאס, למרבה הצער, העביר את הפחד להרבה מאוד ראשים ישראלים הרחק מגבול עזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ)

"הסכנה השנייה שאני רואה", המשיך פרידמן, "היא שהדרך היחידה שאפשר להעלות על הדעת שישראל יכולה לייצר את הלגיטימציה, המשאבים, הזמן ובעלות בריתה להילחם במלחמה כל כך קשה עם כל כך הרבה אויבים, היא אם יהיו לה שותפים בלתי מעורערים בחו"ל, בראשות ארצות הברית. הנשיא ביידן ניסה לעזור לישראל במטרה המיידית והלגיטימית שלה לפרק את משטר הטרור המשיחי של חמאס בעזה - המהווה איום על עתידה של ישראל לא פחות מאשר על הפלסטינים המשתוקקים למדינה משלהם בעזה או בגדה המערבית".

"אבל המלחמה של ישראל נגד חמאס בעזה כרוכה בלחימה עירונית מבית לבית שיוצרת אלפי קורבנות אזרחים - גברים, נשים וילדים חפים מפשע - שחמאס הטמיע את עצמו ביניהם בכוונה כדי לאלץ את ישראל להרוג את אותם חפים מפשע כדי להרוג את הנהגת חמאס ולעקור את מנהרות התקיפה של הארגון. אבל הנשיא ביידן יכול לייצר באופן בר קיימא את התמיכה שישראל זקוקה לה אם ישראל תהיה מוכנה לעסוק באיזושהי יוזמה דיפלומטית בזמן מלחמה המכוונת כלפי הפלסטינים בגדה המערבית - ובתקווה בעזה שאחרי חמאס - שמצביעה על כך שישראל תדון באיזשהו סוג של פתרון של שתי מדינות".

בשלב זה עבר לתקוף את נתניהו: "זה מוביל ישירות לדאגה השלישית והעמוקה שלי. לישראל יש את המנהיג הגרוע ביותר בתולדותיה, אולי בכל ההיסטוריה היהודית - שאין לו רצון או יכולת לייצר יוזמה כזו. חמור מכך, אני המום מהמידה שבה אותו מנהיג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ממשיך להעמיד את האינטרסים שלו בתמיכת בסיס הימין הקיצוני שלו - ולהאשים את שירותי הביטחון והמודיעין של ישראל במלחמה - לפני שמירה על סולידריות לאומית או עשיית חלק מהדברים הבסיסיים שהנשיא ביידן צריך כדי להשיג לישראל את המשאבים, בעלות הברית, הזמן והלגיטימיות הדרושים לה כדי להביס את חמאס".

את דבריו חתם באומרו כי "ביידן לא יכול לעזור לישראל לבנות קואליציה של שותפים כמו ארה"ב, אירופה וערבים מתונים כדי להביס את חמאס אם המסר של נתניהו לעולם יישאר, למעשה: 'עזור לנו להביס את חמאס בעזה, תוך כדי שאנו פועלים להרחבת ההתנחלויות, סיפוח הגדה המערבית ובניית מדינה יהודית בעלת עליונות שם'".