עד כה הצליח צה"ל לגלח חלקים מהעיר עזה מעל פני השטח כשכוחות צה"ל נעים לליבת עזה. כמעט ולא היו היתקלויות עם מחבלי חמאס מעל פני הקרקע, ולא עמד מול צה"ל אויב שנלחם. כידוע, החמאס בחר לשהות במנהרות התת־קרקעיות ולא להילחם מול צה"ל. צה"ל הרג כמה מאות מחבלים במוצבי החמאס שהחליט לתקוף, ובתקיפות אלו היו לנו לא מעט אבדות.

הערכה: בצה"ל נערכים לתגובה משמעותית נגד חיזבאללה על רקע ההחרפה בתקיפות
בעזרת כוח מודיעיני נרחב: כך חיסל צה"ל שבעה מחבלים תוך 10 דקות

את התכלית העיקרית שלשמה יצאנו למבצע - מיגור שלטון החמאס והג'יהאד בעזה, טרם התחלנו. עשרות אלפי מחבלים מתחבאים בכ־1,000 ק״מ מנהרות מתחת לעיר עזה ובדרום הרצועה, חַ'אן יוּנֶס ויישובים אחרים. מדובר בשתי חטיבות של החמאס בעיר עזה ובשלוש חטיבות שלו בדרום הרצועה, ששם עדיין לא התחלנו את הלחימה.
 
בד בבד לגילוח חלקי העיר עזה, התחיל לחץ בינלאומי שנפסיק את הלחימה בה. הלחץ נובע מאלפי הרוגים עזתיים בלתי מעורבים, שתמונותיהם מתנוססות בכל ערוצי הטלוויזיה ברחבי העולם, ומכנים אותנו בחלק ממדינות העולם - "רוצחי ילדים ומבצעי פשעי מלחמה". הלחץ הבינלאומי נובע גם ממצבם של שני מיליון עזתים בקירוב בדרום הרצועה, שמאות אלפים מהם ברחו מהעיר עזה. הם נתונים בתנאי קיצון ובבעיות הומניטריות קשות מאוד, והחורף הממשמש ובא עלול אף להחמיר מאוד את מצבם.

כוחות צה"ל מכניסים סולר לבית החולים שיפא (צילום :דובר צה"ל)

 
הלחץ על ישראל הולך וגובר גם מהעולם וגם מאפשרות של הרחבת המלחמה האזורית. כל אלה לא יאפשרו את הזמן הנדרש לצה"ל לטפל בעשרות אלפי המחבלים המתחבאים בעיר המנהרות מתחת לעיר עזה ובוודאי שלא בעשרות אלפי המחבלים שבדרום הרצועה, באזור חאן יונס וביישובים אליהם טרם הגענו. תכלית המלחמה, כאמור, היא למגר את שלטון החמאס בעזה ואת התשתית הצבאית שלו. ההערכה היא שתהליך המיגור יארך כמה שנים.
 
כניסתנו ללחימה בדרום רצועת עזה (בדיר אל־בַּלַח, בחַ'אן יונס) לאחר השלמת פעולתנו בעיר עזה – תאלץ אותנו לפנות הפעם קרוב לשני מיליון תושבים, עזתיים שחלקם מתגוררים במקום וחלקם ברחו מהעיר עזה דרומה בעידודנו, כדי שיוכלו לקבל סיוע הומניטרי. לאן בדיוק אפשר יהיה לפַנות אותם? האם העולם ייתן יד לפינוי? האם יש לנו הזמן של שנתיים להילחם ברצועת עזה?
 
הפתרון: הדרג המדיני צריך להכריז שבתמורה להחזרת 240 החטופים שלנו אנחנו נפסיק את המבצע. זו בקשה שהעולם יבין אותה, ולאחר שנקבל את החטופים נשקול איך ממשיכים.