לא סוד הוא שהפרשן הצבאי של ערוץ 12, ניר דבורי, מקורב לדובר צה״ל, כך שאני משער שמה שכתב או אמר – מקובל על דובר צה״ל. אפשר אפוא להבין מדברי דבורי בערוץ 12 ומכתבותיו ב־N12 את רוח המחשבה ואת הכיוון בניהול המלחמה שאליו נוטים הרמטכ״ל ושר הביטחון. לקחתי קטע אחד ממאמר שפרסם ניר דבורי ביום ה, 16 בנובמבר 2023, בשעה 09:57 באתר N12, כדי להבין ממנו מהי תפיסתם של שר הביטחון והרמטכ״ל בנוגע לשחרור החטופים.

בלי מחבלים עם דם על הידיים: אלו הקווים האדומים של ישראל לעסקת חטופים

ניר דבורי כתב כלהלן: "המגעים לעסקה: צה"ל ממשיך בפעולה הקרקעית ברצועה בכל העוצמה כל עוד אין עדיין הסכמות – כך שעניין המשא ומתן אינו משפיע על הלחימה בשטח. שר הביטחון, יואב גלנט, מאמין שהפעולה הצבאית המשמעותית היא הדבר שיאפשר בהמשך גם את החזרת החטופים, בין בדרך של עסקה ובין בדרך של ניצול הזדמנות שתקרה לידינו. אם תצא לפועל עסקה, צריך להיערך לעובדה שיהיו הפוגות, וההפוגות הללו ינוצלו על ידי חמאס".
 
מה שאני מבין מדבריו של ניר דבורי הלקוחים מדבריו של שר הביטחון גלנט, שאין מה לרוץ עכשיו לעסקה של החזרת חלק מהחטופים שלנו עוד בטרם הושלמה הפעולה בדרום הרצועה משום שהפוגה עכשיו עלולה לאפשר לחמאס להתארגן. דבורי מצטט את דברי גלנט: "צריך להמשיך וללחוץ עליהם, והפעולה הצבאית המשמעותית היא הדבר שיאפשר בהמשך גם את החזרת החטופים".

אלה חמש השאלות שאני שואל את עצמי:

1. האם יהיה לנו באמת יתרון גדול יותר במשא ומתן לשחרור החטופים אם נרחיב את הפעולה לדרום הרצועה, לחימה שתארך הרבה מאוד זמן אף שטרם התחלנו לטפל בתכלית המבצע – השמדת עשרות אלפי מחבלים המתחבאים במנהרות שמתחת לעיר עזה ומתחת לעיר ח'אן יונס בדרום, וכך למגר את שלטונם?

2. האם לא נאחר לרכבת, וההזדמנות של היום לא תעמוד לנו מחר?

3. האם אנחנו לא מסכנים את ההישגים שהגענו אליהם עד כה, ושמאפשרים לנו לגשת להסכם על שחרור חלק מהחטופים כבר עכשיו? אנחנו צריכים לזכור שהחטופים מוחזקים בתנאים קשים מאוד , וככל שהזמן ימשך עד שחרורם , חלקם עלול שלא לשרוד את הגיהנום אותו עוברים . זה הימור על חייהם. יהיה מעניין לדעת בעתיד מה היו עמדות חברי הקבינט המצומצם בדבר הפוגה עכשיו ושחרור חלק מהחטופים, או הפוגה עוד זמן רב מאוד לאחר שנשלים את הרחבת ההשתלטות על דרום הרצועה, ורק אחרי כן – כניסה למו״מ על החזרת השבויים.

4. מדינת ישראל וצה״ל כשלו בהגנה על אזרחי ישראל בעוטף עזה ב־7 באוקטובר 2023, האם לא כדאי שייעשה כעת כל מאמץ להשיב חטופים רבים ככל שניתן הביתה לחיק משפחותיהם.

5. מן הראוי שתכלית התמרון הקרקעי והישגיו עד כה יהיו שלובים היטב בהחזרת החטופים. יש לנו חוב מוסרי כלפיהם וכלפי משפחותיהם. בקבינט המצומצם יושבים ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ״ל, בני גנץ, גדי איזנקוט ודרמר. לימים נדע אם לא תהיה בכייה לדורות עצם התנגדותם של חלק מחברי הקבינט המצומצם להיכנס להפוגה עכשיו, ושחרור המיידי של האימהות, הילדים והזקנים, כצעד ראשון לשחרור שאר החטופים בהמשך.