מאז סיום מלחמת ששת הימים, חלה נסיגה הדרגתית בראיה של הסובבים אותנו בכל הקשור ליכולות הצבאיות של צה״ל תוך הערכה שאנחנו בלתי מנוצחים. 

מלחמת השחרור השנייה: צה"ל של היום שאחרי יהיה שונה | אבי בניהו
קרבות הגנרלים נפתחו: בצה"ל מסמנים - אלה שני הבכירים שצריכים לחשוש במיוחד מוועדת החקירה | בן כספית

מלחמת ההתשה, ובעקבותיה מלחמת יום הכיפורים, היו השלב הראשון בדעה שאנחנו מנוצחים - גם אם בסיומה של מלחמת יום הכיפורים, הייתה ידנו על העליונה. מלחמות לבנון ונסיגת צה"ל מלבנון ללא הסכם או תמורה, התפרשו ע"י ארגוני הטרור הלבנונים הסורים והאיראנים, כבריחה מפוחדת של צה"ל. האינתיפאדות ומחיר הדמים, כתוצאה מכך, הוסיפו שמן למדורת היכולות הרצחניות של אירגוני הטרור.

הנסיגה החד צדדית מגוש קטיף, גירוש של עשרת אלפים יהודים ע"י ממשלת ישראל, בבהילות בלתי מובנת, ללא דאגה והכנה מראש לתנאי מגורים ומציאת מקומות עבודה, התפרשו ע"י אירגוני הטרור מעזה כבריחה וכתבוסה מהטרור שאפיין את האזור באותה תקופה.

חוסר התגובה ותחושת הרפיון נגד השיגורים והמשך הטרור בגבולנו הדרומי והצפוני נטעו במוחם הרצחני של הרוצחים שאנו מכילים את הטרור, סופגים ללא הפסק שיגורים ושרפות, ומשלימים עם העובדה שכיפת ברזל והממ"דים יצמצמו מאוד את הפגיעה באזרחים וניתן להמשיך ולחיות, תוך הפקרת האזרחים בעוטף ובערי ישראל בדרום ובצפון. 

כל אלה העניקו תחושת ביטחון לחמאס ב-7 באוקטובר, מה שהפך למחדל הקשה ביותר שפקד אותנו מאז הכרזת העצמאות. זה מחדל שיש לבדוק אותו ביסודיות, ולנתח את הסיבות שגרמו למחדל בתום המלחמה. 

מדובר במחדל שעל מי שנושאים באחריותו לשאת בתוצאות ולשלם את מלוא המחיר על מנהיגותם הכושלת. המחדל התרחש במשמרת שלהם והם האחראים הבלעדיים כמדינאים, מפקדים צבאיים ומודיעיניים לכל מה שהתרחש - ולא יוכלו להתחמק מאחריות.