צה״ל וכל זרועות הביטחון מובילים בימים אלו מלחמה מורכבת ונחושה מול חמאס ולחימה בגזרות אחרות של מדינת ישראל. העם הזה על כל מרכיביו מגלה חוסן, עוצמה, אחדות ושותפות שלא ידענו אותן זמן רב. שמאל וימין, אשכנזים וספרדים, חילונים ודתיים, אחינו הדרוזים וכל בן מיעוטים שהוא שותף אמיתי למערכה. רוח האחדות וההתנדבות עומדת כחיץ מול רוח הפלגנות והשנאה שהוביל נתניהו, בעיקר בשנה האחרונה. מיטב בני ובנות המדינה שלנו נלחמים בשעה זו בגבורה אין קץ ובנחישות. הם מתעלמים משליחי נתניהו שמנסים לזרוע אי־אמון ביכולות ובכוונות של מובילי המערכה הביטחונית.

חובתנו המוחלטת היא לחסל את היכולת השלטונית והצבאית של חמאס בעזה. חובתנו העליונה היא להחזיר את כל השבויים והחטופים בריאים ושלמים הביתה מוקדם ככל האפשר. את אלה יש לבצע בכוח צבאי ובתבונה ועשייה מדינית. חיוני שהיעד שינחה אותנו כמצפן יהיה הרחקת האיום ככל האפשר ופתיחת הדלת למצב אסטרטגי חדש שיכול להוות עבורנו הזדמנות בלתי חוזרת לקיום בטוח בהרבה ממצבנו כיום.

היום שאחרי ומיצוי מטרות המלחמה בעזה חייבים להיבנות במקביל ומעתה. אסור שנתבוסס בבוץ של עזה ובריק מדיני ללא מוצא לאחר ששילמנו בדמנו מחיר עתק. דמם של אלו שהקריבו את חייהם ועתידם של בנינו ונכדינו והדורות הבאים מחייבים אותנו לא לברוח מפתרון אמיץ. הפתרון למניעת שליטת חמאס בעזה ובשטחים בכלל עובר דרך הכרה באחריות הרשות הפלסטינית לניהול הרצועה. בניית היחסים עם הרשות הפלסטינית היא אינטרס כולל.

חיזוק הרשות הוא תנאי לקבלת האחריות על ידה. אחריות שכזאת היא היחידה שעשויה למנוע את חזרת כוחו של חמאס כי זהו קודם כל אינטרס של הרשות. למשל, מתן היכולת, תחת פיקוח, לשלוט על צינור החמצן הכספי שיגולם בסיוע של הקהילה הבינלאומית לשיקום עזה, יממש יכולת שליטה פעילה של הרשות בעזה.

הדבר מותנה בחזרה לדו־שיח עם הרשות, בניית אמון מולה והגעה להיפרדות. בניית אמון מול הרשות תלויה בהתניות שנטיל לקיום ביטחון מרבי עבורנו בהווה ובעתיד ובמקביל במעשים לביסוס הכרת הנהגת הרשות הפלסטינית ואזרחיה בחזון מדיני ובהיפרדות.

לצד לחימה ללא פשרות בטרור ביהודה ושומרון, הכרחי שהממשלה תפעל לאלתר ובנחרצות כנגד התנהגות מופקרת של קבוצות מאורגנות ובלתי מאורגנות של טרוריסטים יהודים שתכליתם להבעיר את השטח ולמנוע כל פשרה.

לצד העוצמה והנחישות הצבאית והציבורית, קיימת סכנה ממשית שנתניהו וחלק משריו באגף המשיחי רוצים להוביל למערכה חסרת מוצא. מבחינתם, השבתת היכולת להכיר בחזון ההיפרדות מהפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון גם אם משמעותה שקיעה נצחית בבוץ העזתי. אין זה אלא עיוורון מוחלט לפתרון שיעצים את ביטחון ישראל ויביא לתמיכת ארצות הברית והמערב תוך הרחבת מעגל המדינות שיש לנו הסכמי שלום עמן.

מניסיוני, נכונו לנו ימים קשים וכואבים. עם זאת ולמרות המכה הקשה שספגנו, אני אופטימי. אני מאמין בצה”ל ובכוחו של העם הזה להפוך את המחדל להזדמנות היסטורית לעתיד טוב ובטוח יותר, למרות נתניהו. 

הכותב הוא סגן שר הביטחון וסגן הרמטכ"ל לשעבר, יו״ר תנועת ׳מפקדים למען ביטחון ישראל׳