אין ספק כי איש אינו מרוצה לחלוטין מעסקת החטופים. ראשית לא מדובר בכל החטופים, מה שיקרע את המשפחות בין אלה שיקיריהם חוזרים ואלה שטרם חוזרים.

העסקה יוצאת לדרך: חמאס צפוי לפרסם את שמות המשוחררים הראשונים

העסקה נעשתה אחרי שני חודשי לחימה אשר ברור כי רק בעקבות הלחימה של צה"ל שיצרה לחץ כבד על סינוואר וחבריו בראותם את תוצאות הלחימה ואת ההשתלטות של צה"ל על צפון הרצועה, עם כל המשתמע מכך. לכן ברור כי לו הלחימה הייתה נמשכת, בעוצמה ובמהירות הרבה יותר גדולות, שהן מביאות אכן למיטוט החמאס, אולי היינו מגיעים לעסקה כוללת של שחרור כל החטופים. במצב הנוכחי, ברור שסינוואר יסחט את האפשרויות שלו עד הסוף כפי שידע לעשות בעבר. ולכן המחירים שישראל תשלם יהיו גבוהים הרבה יותר.

אין לי ספק כי כל מה שאמור לעיל ידוע גם לקבינט המלחמה שקיבל את ההחלטה על העסקה. אין לי ספק כי איש מהם אינו מרוצה מתנאי העסקה, אבל איש לא יכול היה לקבל החלטה אחרת ולמנוע את העסקה, כי לא ניתן לעמוד מול סבל המשפחות של החטופים ובצדק, כי הלב יוצא אליהם וכי כל אחד מרגיש את הכאב הנורא של משפחות אלה ובעיקר כאשר מדובר בנשים וילדים.

ברור לי כי סינוואר בהמשך יגרום לבעיות גדולות מאוד בהמשך הדרך. מטרתו היא להציל את חייו ולקבל את התמורה המקסימלית, בעיקר לנוכח שחיקת הקרדיט של העולם להמשך המערכה על ידי ישראל, ולכן אני מניח כי יוצעו עסקאות נוספות בעתיד ובתנאים גרועים יותר מבחינתנו. ייתכן שגם אז לא תהיה ברירה לקבינט המלחמה ולממשלה אלא להסכים.

זו השעה שבה קבינט המלחמה צריך לקבל החלטות ביחס לעתיד ולקבוע גבולות לעצמו, שאותם לא יחצה, ביניהם שמירת על מטרת המלחמה העיקרית של חיסול החמאס, שלטונו ויכולתו הצבאית.

אין לי אלא להצטער שהצעתי ביום השלישי למלחמה שפורסמה בעיתון מעריב בתאריך 9/10/23 לא התקבלה. ההצעה הייתה להודיע לחמאס כי אנו מוכנים לשחרר את כל האסירים הביטחוניים תמורת החזרת כ החטופים כולל אלה מהעבר, שאותה העברתי לנוגעים בדבר ולצערי איש לא התייחס להצעה פרט לחאלד משעל, שחזר על הצעתי כשבועיים מאוחר יותר.

כיום הדרך לדעתי שיש לישראל להאריך את המנדט של העולם המערבי היא להשלים את מלאכת החיסול של החמאס ולבנות מדיניות של השליטה בעזה בתום המלחמה. מדיניות זאת צריכה לשתף את המדינות התומכות בנו ובראשן ארה״ב. ואת מדינות ערב המתונות כגון מצרים, האמירויות, ירדן ועוד כך שהמדיניות תהיה מקובלת על מדינות אלה ותביא לשליטה בעזה של הרשות הפלסטינית תחת פיקוח בינלאומי וישראלי - זאת כדי להבטיח קיום שלום לאורך זמן, הסרת האיום על ישראל ואי יכולת בנייה מחדש של כוחות לחימה, ויחד עם זאת תהליך שיקום שבו ישתתפו כלל המדינות התומכות בתהליך. קביעת מדיניות כזאת יכולה להטיח מחד את התמיכה בהמשך הלחימה לחיסול החמאס, ומאידך בניית עתיד טוב יותר.