בשבועות האחרונים החל מחנה הימין בקמפיין המשווה את הרשות הפלסטינית לחמאס. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לוקח חלק בקמפיין הזה, אף שרק לפני פחות משלושה חודשים הוא הציע לחזק את הרשות. הבה נבחן אפוא את היתרונות והחסרונות של הרש"פ כדי לראות האם הכצעקתה.

"רשות פלסטינית מתחדשת": האם זה בכלל ישים?
לא להיכנס לבוץ העזתי: הצעדים שישראל צריכה לבצע ביום שאחרי | דעה

הרש"פ נלחמת מלחמת חורמה נגד החמאס. כוחות הביטחון של הרשות פועלים נגד פעילי החמאס, ותופסים את ארגון הטרור בתור אויב המאיים על שלטונם. יתרה מכך, בשנים האחרונות הרשות לא מעבירה כספים לתשלום משכורות במגזר הציבורי ברצועת עזה, אחרי שאבו מאזן החליט לחנוק כלכלית את החמאס. ומי אתם חושבים הזדרז למלא את מקומה של הרשות? נתניהו, כמובן, שמתח ביקורת חריפה על המהלך של אבו מאזן, ושדאג להסדיר הזרמה של מזוודות כסף מקטאר לידי החמאס.

באשר לרשות עצמה, הרי ב־17 השנים שחלפו מאז עלייתו של אבו מאזן לשלטון היא אינה מעורבת בטרור. לא זאת בלבד, הרשות משתפת פעולה באופן הדוק ויומיומי עם כוחות הביטחון הישראליים בכלל, ועם השב"כ בפרט. לדעת כל גורמי הביטחון, שיתוף פעולה זה הציל את חייהם של מאות ישראלים.

יתרון משמעותי נוסף של הרש"פ מבחינת ישראל מצוי בכך שהיא מנהלת את חייהם של למעלה מ־2.5 מיליון פלסטינים ביהודה ושומרון. אלמלא הרשות, ישראל הייתה צריכה לנהל את השלטון האזרחי ביהודה ושומרון בעלות שנתית של בין 10 ל־15 מיליארד שקל בשנה. בחשבון פשוט, 17 שנות שלטונו של אבו מאזן חסכו למשלם המסים בין 170 ל־255 מיליארד שקל. וכל זאת, אף על פי שממשלות ישראל מאז 2015 מסרבות לנהל כל משא ומתן מדיני עם הרש"פ, לא חדלות מלעשות לה דה־לגיטימציה, ומדי פעם מפקיעות כספים ממנה.

עם זאת, כדי שהתמונה תהיה מלאה, חשוב לעמוד גם על חסרונות הרשות. הרש"פ משלמת כסף למשפחות מחבלים. התעקשות הרשות להמשיך בכך, אף שהדבר פוגע גם בה, היא אכן בעייתית ומכעיסה. הרשות גם לא מגנה בלשון ברורה וחריפה מספיק פעולות טרור נגד ישראל, ולרוב מסתפקת בגינוי הרפה של "התנגדות לאלימות משני הצדדים". לעתים חברי הרשות אף משבחים את מבצעי הטרור נגד ישראל.

מערכת החינוך הפלסטינית מחנכת את הילדים לשנאת ישראל. לדעתי, זה החיסרון העיקרי של הרש"פ, אבל ממשלות נתניהו בחרו לא לטפל בבעיה זו. למי שלא יודע, תוכנית הלימודים הפלסטינית נהוגה גם במערכת החינוך במזרח ירושלים. ב־2016 פניתי לנתניהו וציינתי בפניו את החרפה בכך שתחת שלטון ישראלי יש תוכנית לימודים שמחנכת לשנאת ישראל. נתניהו לא עצר זאת, ותוכנית הלימודים הזו עדיין נהוגה במזרח ירושלים.

מנהיג הרשות אבו מאזן רחוק מלהיות טלית שכולה תכלת, ויש לו לעתים התבטאויות שמרתיחות את הדם. אבל לאבו מאזן אין דם על הידיים, הוא אינו טרוריסט, והוא שב ומביע התנגדות פומבית ומוצהרת לשימוש בטרור. אבו מאזן אף טען שהאינתיפאדה השנייה היא הטעות הכי גדולה שעשו הפלסטינים.

הרשות פועלת נגד ישראל במישור הבינלאומי. היות שישראל מסרבת לנהל כל משא ומתן מדיני עם הרש"פ, והיות שאבו מאזן מתנגד בכל תוקף לשימוש בטרור להשגת מטרותיו המדיניות - עברה הרשות תחת שלטונו למאבק מדיני בישראל. יש לציין שמאבק זה לא ממש נחל הצלחה מרובה.

אף שלרשות הפלסטינית יש חסרונות לא מבוטלים, אין ספק שמבחינת ישראל היתרונות גדולים שבעתיים. קמפיין הימין המשווה את הרש"פ לחמאס בא אפוא להוליך שולל את הציבור הישראלי. לכולם ברור שמי שישלוט ברצועת עזה זה או אנחנו או הרשות - ולכן מחנה הימין מקדם קמפיין שמטרותיו הן מיטוט הרשות וסיפוח כל יהודה ושומרון ורצועת עזה, על חמשת מיליון תושביהם הפלסטינים - מה שיהפוך את ישראל למדינת אפרטהייד דו־לאומית. לנוכח הקמפיין שבא לקדם סיפוח כולל, אין אלא להצר על הריק בדמותם של בני גנץ, גדי איזנקוט ויאיר לפיד - ששוב אינם מעמידים שום אלטרנטיבה למדיניות הימין.

[email protected]