שר האוצר וראש הממשלה הצהירו שקיצצו יותר מ־70% מהכספים הקואליציוניים. לכאורה נשמע חיובי, נכון? אז זהו, שלא. נכון לעכשיו, סמוטריץ’ הצהיר שיקצץ 1.6 מיליארד שקלים מתוך 2.5 מיליארד שנשארו מהכספים הללו לשנת 2023. לכאורה אכן מדובר בקיצוץ של כ־70%. אבל מה שהוא לא מספר זה שמדובר רק בכספים לשנת 2023. בתקציב הדו־שנתי אושרו עוד 8 מיליארד שקלים בכספים קואליציוניים לשנת 2024. לכן, אם מחברים את המספרים מקבלים קיצוץ של כ־15% בלבד.

אישור התקציב: גולדקנופף מפחיד את נתניהו יותר מאשר החמאס
נקודת אור? נגיד בנק ישראל השאיר את הריבית על כנה

מעבר לתרגיל החשבונאי, צריך לשים לב לתוכניות שלא קוצצו, בהן התוכנית הכי משמעותית ו”כבדה” בכספים הקואליציוניים - “אופק חדש” לחינוך הפטור, ללא ליבה ומפלגתי. הוספת רשתות החינוך החרדיות ל“אופק חדש” היא בעייתית מאוד מכמה טעמים: ראשית, מדובר בשבירה מוחלטת של נורמות מנהל תקין. הרשתות הללו לא עומדות בדרישות שהציב האוצר לתוכנית הזו, ובראשן חובת דיווח על מצבת המורים למשרד החינוך. מעבר לכך, מדובר ברשתות לא מפוקחות, שלא מלמדות ליבה ומזוהות פוליטית ומפלגתית. לא סביר שהן יהיו שוות בתנאים מול החינוך הממלכתי. מדובר באפליה קשה של החינוך הממלכתי הכללי.

בנוסף, בשל היעדר הבקרה, אין לדעת אם התקציבים אכן יגיעו למורים ולמורות וכמובן שמדובר גם בהעמקת הפגיעה בילדים חרדים בשל היעדר פיקוח על קיום לימודי ליבה. לבסוף, הדבר הכי בעייתי הוא שמדובר בהתחייבות לשנים, שכל ממשלה עתידית תתקשה מאוד לצאת ממנה. העברת הסעיף תנציח את הפגיעה בחינוך הממלכתי לשנים רבות. לכן כל ה”קיצוצים” שמציג סמוטריץ’ בטלים בשישים לעומת הסעיף הזה.

כמי שעומדת לצד המורות, גם כשזה לא "פופולרי" אני אומרת: התוספת הזו לא נועדה לסייע להן. מי שבאמת חשוב לו לסייע למורות, יפעל להכניסן לארגוני המורים תחת הסכמי שכר ונורמות הוראה ודיווח ראויות. מי שדואגים למורות לא מלינים להן שכר כדי לסחוט פוליטית ולא מונעים דיווח על מס המורות ועל תלושי השכר שלהן, כפי שעושות הרשתות החרדיות.

הדבר הנכון והראוי הוא כניסת הרשתות החרדיות לחינוך הממלכתי הציבורי. זה יבטיח עתיד ראוי לילדים החרדים, ויעניק להם את הזכות לבחור איך לממש את הפוטנציאל שלהם. אני בעד הכנסת המורים והמורות לתוכנית הקיימת, אבל בדלת הראשית. זו הדרך היחידה לחבר את הציבור החרדי אל הישראליות, ומשם לשוק העבודה, לפיתוח ולמימוש הפוטנציאל הגלום בו. אני בעד זכויות מלאות ושוויוניות, אך לצד קיום חובות ועמידה בסטנדרטים הנדרשים.

כל מי שמבין את חומרת ההשלכות של המהלך הזה חייב לעמוד על הרגליים האחוריות. אני קוראת לחברי הקואליציה – הפסיקו את החרפה הזו, אל תיתנו יד למשחקים ודילים פוליטיים בזמן שהמדינה מתמודדת עם המשבר הקשה ביותר שידעה. עשו זאת עבור החוסן הלאומי ועבור ישראל ביום שאחרי.