מה שאירע ב-7 באוקטובר הוא מחדל גדול שלו שותף גם שירות ביטחון כללי. השירות לא ביצע את משימתו המרכזית - סיכול טרור. זאת משימה ראשונה במעלה מבין משימותיו החשובות של שב״כ, והן חיוניות לבטחונה של מדינת ישראל ובטחון אזרחיה. בכך הפך שב"כ שותף לכשלון הגדול, שתוצאותיו מלוות אותנו, וילוו אותנו עוד שנים רבות. 

סנוואר והנייה על הכוונת: ההקלטות הדרמטיות של ראש השב"כ 
על הכוונת של ישראל: אלו בכירי חמאס שנעים על ציר קטאר-טורקיה

ראוי לציין ששירות ביטחון כללי היה הראשון שהתעשת, לאחר שלא סיפק את המידע הראשוני ואת ההתרעה הדרושה. שב״כ התארגן במהירות, ועשה זאת ביעילות ובמקצועיות.

"צוות טקילה", צוותים של לוחמים מבצעיים של הארגון, מלווים בלוחמי ימ"מ, הגיעו ראשונים לקו החזית ולחמו בגבורה במחבלים הרוצחים שפשטו באלפים על מחנות צה"ל, ערים, מושבים וקיבוצים בעוטף עזה. בקרבות נפלו עשרה לוחמים של הארגון.

ראוי להדגיש שלוחמה והסתערות על אויב אינם דבר שבשגרה אצל לוחמי השירות, אך נוכח המצב הקשה הם הצטרפו מיד ללחימה לצד תושבי היישובים, ולחמו באומץ תוך שהם מחרפים את נפשם עד הגעתם של לוחמי צה״ל. התגובה המהירה, והפעולות המיידיות, אינן מחפות על הכשלון והמחדל הנורא, אך הן מהוות ציון דרך לגבורה, לחתירה למגע ולהקרבה אישית. 

מחבלי חמאס ועזתים חוצים את הגבול ב־7 באוקטובר. ארגון הטרור ניצל את תקופת השקט לצורך התעצמות (צילום: רויטרס)
מחבלי חמאס ועזתים חוצים את הגבול ב־7 באוקטובר. ארגון הטרור ניצל את תקופת השקט לצורך התעצמות (צילום: רויטרס)


השירות מבצע את משימותיו הייעודיות כפי שמצופה ממנו בעת מלחמה, שכוללות הפעלת יומינט, סיגינט, ואמצעים טכנולוגיים נוספים. מידע שנאסף מחקירת הרוצחים שנפלו בשבי, וחקירות מקצועיות שביצעו חוקרי השירות, אפשרו לשירות לספק במהירות וביעילות את המידע המהיר לכוחות צה״ל בשטח, ותרמו להצלת חיי אדם.

אנשי השטח של השב"כ מלווים באופן צמוד את הלוחמים ברצועת עזה, מספקים מודיעין מדויק ואיכותי, במהלך הלחימה על מיקומם המדוייק של המחבלים, ועל כוונותיהם. הכל נעשה בנוסף להתרעות מיידיות לכוחות הקרקע על הדרכים והאפשריות לפגוע במחבלים.

שב״כ אחראי גם על איסוף מידע מתן מידע עדכני על חטופים, והכוונה מדוייקת של לוחמים למקום המצאם של המחבלים. חוקרי השב״כ מפיקים במקצועיות מידע מחקירות בשטח. של המחבלים, שמשמש גם לסיכולים ממוקדים. כל אלה הם נדבך מודיעיני קריטי להצלחת התמרון הקרקעי ללוחמת צה"ל באויר ובים. 

זאת לא זירת הלוחמה היחידה של הארגון. ביהודה ושומרון מנהלים לוחמי שב"כ, בהם אנשי מבצעים, רכזים, חוקרים, ואנשי טכנולוגיה, יחד עם צה"ל, משמר הגבול, ימ"מ ומשטרת ישראל, לוחמה יום-יומית. מדובר בחזית נוספת שתוצאותיה והישגיה מונעים פיגועים, פוגעים במחבלים ומהווים "חומת מגן" לניהול חיי שגרה בטוחים ושקטים בעורף. בגזרה זו מבצעים גם סיכולים ממוקדים.

הנתונים משקפים את הצלחתו של שב״כ. מאז 7 באוקטובר נעצרו ברחבי יהודה ושומרון, כתוצאה מפעילות מבצעית של שירות הבטחון הכללי, כ-1,850 מחוללי טרור, מתוכם כ-1,100 מחבלים המשתייכים לארגון הרצחני והאכזר של החאמס. אנשי שירות הבטחון הכללי פועלים בנחרצות גם בגזרה הצפונית, ובכך נותנים מענה מודיעיני ערכי, ממוקד ומדוייק בכל גזרות הלחימה.