אף שאנחנו עדיין בעיצומה של המלחמה, רק טבעי ומתבקש שלאחר סיומה ייחקרו וייבדקו לעומק הגורמים ובעלי התפקידים המדיניים, הביטחוניים, הצבאיים והמודיעיניים שהיו אחראים לקונספציה המוטעית והזועקת לשמיים שהביאה לאסון הבלתי נתפס. בד בבד, חשוב מאוד שייבדקו ללא דיחוי ובאופן יסודי גם ההיבטים המנהליים והניהוליים שהביאו לתפקוד לקוי ביותר של המערכות הממשלתיות בכל הקשור לטיפול באוכלוסייה האזרחית מאז ה־7 באוקטובר.

אין ספק כי המדינה לא הייתה ערוכה לשעת חירום וברור שתפקוד שרי הממשלה בכל התחומים - הכלכליים, התעסוקתיים, החברתיים, הביטחוניים, התקשורתיים והחינוכיים - חייב להיבדק. בתפקוד הבלתי נסבל של המערך הממשלתי שהגיע לשיא בטיפול במשפחות החטופים ובביטחון הכלכלי של האוכלוסייה הוכיחו רוב משרדי הממשלה ושריה לא רק אי־מוכנות, אלא גם חוסר רגישות ואוזלת יד מוחלטת.

רבות נכתב ונאמר בשנים האחרונות על הליקויים החמורים ועל המחדלים המתמשכים בהתנהלות שירות המדינה ולא קשה היה לדעת מראש שכל זה יתפוצץ לנו בפנים יום אחד. אין להסתפק בהעלאת הנושא כצילום מצב וכסיכום מדאיג. יחד עם גלי הביקורת וסערת התגובות ראוי לא רק לערוך חשבון נפש ולהעריך באופן שקול, מאוזן ומקצועי את מצב המדינה, אלא להיערך נכונה לקראת הבאות במבט רחב ברמה הלאומית האזרחית.
אין צורך להמציא את הגלגל מחדש, פשוט ראוי לברור ולשלוף את העקרונות, הגישות והמהלכים הרלוונטיים מתוך דגמים נבחרים של מצוינות וניהול איכותי שכבר הוכיחו את עצמם במדינות שונות תוך התאמה למציאות הישראלית העכשווית.

למרבה הצער, התקשורת עוסקת בעיקר במהלכי המלחמה ובניחושים והערכות לגבי היום שאחרי, אך מעט מדי בהיבטים האזרחיים ובהשלכות הכלכליות והחברתיות המיידיות של המשק והפרט. מימוש הציפיות והצרכים של האזרחים מהממשלה מותנה בשעה קשה זו יותר מתמיד בחבירה מקצועית של משרדי ממשלה וגופים ציבוריים שונים תוך הבטחת תיאום ביניהם. חבל רק שבשלב זה אין בממשלה מי שיוודא שכך יהיה ואשר ימנע מנבחרי הציבור לפעול מתוך אינטרסים פוליטיים ושיקולים זרים תוך הפרת מחויבויותיהם לציבור ללא בושה.

הכותב הוא חבר הנהלת תנועת "אומץ" ולשעבר יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי