את הטור הזה אני מבקש להקדיש באהבה ובהערכה לתושבות ולתושבי העיר אשקלון, לאלו שבחזית הצבאית ולאלו שבחזית ההתמודדות בעורף. לאותם 170 אלף תושבות ותושבים מופלאים שחיים יחד ומרכיבים יחד, כפסיפס יפהפה וייחודי, את העיר אשקלון. עיר שהיא סיפור הצלחה.

את מי אתם משרתים כשאתם חורצים את גורל הלוחמים שלנו ברשת?

הוא מוקדש לתושבות ולתושבי העיר, לבניה ולבנותיה, אשר עוברים כמו תושבי העוטף כולו תקופה קשה ומאתגרת רווית מתח, דאגה וחרדה, מהולים באמונה ובצדקת הדרך ובתקווה גדולה. הוא מוקדש לאנשים שחיים בעיר שהוגדרה כעיר ״המטווחת ביותר״, ואשר מתמודדים, מפגינים חוסן ועמידה, ושהם מפעל חיי ומקור גאוותי - ועבור העתיד שלהם אני נאבק.

בתקופת המלחמה הקשה והארוכה הזאת, בזמן שנפלו אצלנו טילים ורעמו קולות התותחים, היה לי חשוב להשמיע את קולם של תושבות ותושבי אשקלון. זה לקח זמן מה, אבל השגנו את שמגיע לנו: הצלחנו להכריז על אשקלון כיישוב ספר - הגדרה המעניקה לבעלי העסקים שבה פיצוי מלא, ישיר או עקיף, בגין נזקי המלחמה, כולל החזרי ארנונה ושיפוי עבור שכר עובדים; הוחלט להכליל גם את תושבי אשקלון העובדים מחוץ לעיר במתווה הפיצויים, כך שיקבלו שכר עבור היעדרותם מהעבודה בזמן המלחמה.

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם מתפרץ על סמוטריץ' בוועדת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

הצלחנו להביא להחלטת ממשלה על הקצאת מאות מיליוני שקלים עבור פיצוי־פינוי לתושבים ללא ממ"ד, ועד כה כ־70 אלף זכאים קיבלו עשרות אלפי שקלים, כולל פטור מארנונה; הצלחנו להכליל את תלמידי אשקלון במתווה הבגרויות של העוטף ולהעניק להם הקלות והטבות משמעותיות בבחינות הבגרות; הרחבנו את מתווה משרד החינוך, ואנחנו מחלקים 15 אלף טאבלטים ומחשבים לתלמידי כיתות א' עד י"ב, ועוד.

כדי לשמור על חוסנם של התושבות והתושבים, הילדות והילדים, חילקנו אלפי חבילות מזון, מצרכים וערכות הפגה מדי יום, קיימנו הפעלות במקלטים הציבוריים, והגענו עד לבתי התושבים עם עוגת יומולדת ושי למתגייסים או למשפחות המילואים. כדי להגביר את תחושת הביטחון, הצבנו מצלמות ברצועת החוף למניעה של אירועים ביטחוניים, המשדרות 24/7, הקמנו מחסומים בכניסות לעיר, ולראשונה - הקמנו כיתת כוננות עירונית חמושה.

תושבים באשקלון (צילום: אלי בנאי)
תושבים באשקלון (צילום: אלי בנאי)

לצד ההישגים הללו, יש הישגים שעוד נקצור. גם עם שוך הדי הפיצוצים, המאבק להטבות מס לתושבי אשקלון יימשך. וזאת מסיבה אחת – מגיע להם. מגיע לבעל המרכול, שנשאר פתוח גם בימים הקשים של המלחמה כדי לספק מוצרים ומצרכים לתושבי השכונה. מגיע לגנן, שגם תחת אש הקפיד לטעת עצים ולהפריח את העיר. מגיע לבעל המפעל, שהמשיך לייצר כחול־לבן ולהניע את גלגלי התעשייה.

מגיע לגננות ולמורות, שהתייצבו לעבודה אף שילדיהן הקטנים עדיין היו בבית. מגיע לילד הקטן, שמתמודד עם חרדה. מגיע לאזרח הוותיק נעדר העורף המשפחתי. מגיע לבעל המסעדה, שפתח אותה וגם לא ויתר על שירותי משלוחים עד לבתי התושבים, מגיע למאות התושבות והתושבים, שהפגינו סולידריות מעוררת השראה, התנדבו בחמ"לים העירוניים ונתנו מעצמם – למען האחר, למען כוחות הביטחון, למען הלוחמות והלוחמים.

# # #

ומגיע לאשקלון, שגם תחת מטחי רקטות בלתי פוסקים, ממשיכה להוביל את רשימת הערים המבוקשות בישראל. אנחנו ממשיכים לפתח את העיר, שעוברת מהפכה של ממש בכל תחומי החיים. יומיים לפני 7 באוקטובר חגגנו יחד בפסטיבל בלתי נשכח את השקת אקו־פארק אשקלון - פארק אקולוגי ענק, ירוק ועכשווי, הכולל, בין יתר האטרקציות, את האגם המלאכותי הגדול בישראל.

במקביל, אנחנו מקימים פארק דומה בשכונת עיר היין החדשה; ממשיכים להרחיב את טיילת אשקלון המרהיבה, שמציעה קילומטרים ארוכים של בילוי ופנאי במיקום מושלם ליד הים; אנחנו מחדשים את השכונות הוותיקות ויוצרים גם בהן עוגנים של תרבות וחינוך בלתי פורמלי; ואנחנו מתקדמים בצעדי ענק בדרך להקמת פארק ההייטק הגדול בישראל, שיהווה אקו־סיסטם של ידע, חדשנות, מחקר ופיתוח וחינוך, ושימצב את אשקלון כמטרופולין משמעותי, נגיש וחדש בישראל.

כל זה קורה עכשיו, באשקלון. כדי שנמשיך להפריח את העיר ואת האזור כולו, על ממשלת ישראל לעמוד ביעדים שקבעה למלחמה – הבטחתה להשמיד את חמאס ואת הג'יהאד האסלאמי, לצד השבת החטופים. פחות מהתוצאה הזו לא נקבל, ולא נעמוד מנגד אם זה לא יקרה. לא איבדנו לחינם את מיטב בנינו ובנותינו במלחמה הזו שנכפתה עלינו, לא לחינם נטבחו משפחות, תינוקות, ילדים והורים, קשישים וניצולי שואה בבתיהם ביישובי העוטף.

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון (צילום: אלעד מלכה)
תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון (צילום: אלעד מלכה)

חמאס והג'יהאד צריכים לצאת מושפלים מהאירוע הזה, עם דגלים לבנים, ללא כל יכולת לחימה מכל סוג שהיא. אני לא רוצה אפילו לחשוב מה יהיה אם זה לא יקרה.

במשך למעלה מעשור, סבב אחר סבב, מבצע אחר מבצע, וגם עכשיו, במלחמת חרבות ברזל, כל אחת ואחד מתושבי אשקלון עומדים בגבורה, מפגינים חוסן ואיתנות מעוררי הערצה, ובעיקר – מגבים את צבא ההגנה לישראל במשימות העיקריות העומדות לפתחו – חיסול מחבלי חמאס, שחרור החטופים והשבויים, ובהם אברה מנגיסטו ואלכס לובנוב, תושבי העיר, והשבת השקט והביטחון לאזור כולו ולעיר אשקלון בפרט. באותה המידה, מדינת ישראל חייבת לגבות את תושבי העיר אשקלון ולהעניק להם את הזכויות המגיעות להם.

בשם כל תושבי אשקלון אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחות מאות הנרצחים, החלמה מהירה לפצועים, ושכל החטופים והנעדרים ישובו בשלום לחיק משפחותיהם.

ואליכם, קוראות וקוראים, אני פונה ואני ממליץ ומזמין אתכם לבקר באשקלון. סעו ברכבת או ברכב בכבישים המהירים ובואו ליהנות מעיר מדהימה, עם חופים מקסימים, כיכרות, בתי קפה ומסעדות - ותגידו שראש העירייה הזמין אתכם. אנחנו עוד נראה את הימים האחרים.