רוב ראשי אמ״ן לדורותיהם היו מעבירים את פרשנותם לדרג המדיני והביטחוני בדבר סיכוני האויב, לא על סמך עוצמתו ויכולותיו, אלא על סמך כוונותיו כפי שפירש אותן המודיעין הישראלי. ברבות הימים פגעה קשות פרשנות זו של אמ״ן בעוצמתו של צה״ל שהכין את עצמו לעימות, לא ע״פ עוצמת האויב שיעמוד מולו במלחמה, אלא ע״פ כוונותיו כפי שפירש אמ״ן. אחד הנושאים הבולטים לאורך השנים שהקרין אמ״ן כלפי הדרג הביטחוני והדרג המדיני, שהאויב מורתע ואין לו כוונה לצאת למלחמה עלינו.

״השמדת גוש דן״: בריק טוען - כך שכנעתי את נתניהו לרדת מ"רעיון מטורף"

באפריל 1967, שלושה חודשים לפני מלחמת ששת הימים, טען אמ״ן שמלחמה לא צפויה לישראל בשנים הקרובות. במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, כאשר היו כוחות מצרים ערוכים למלחמה על גדות התעלה אחרי עשרות תרגילים של כל צבא מצרים – קידמו גם הסורים את כוחותיהם לעבר גבולנו ברמת הגולן כשהם ערוכים ללחימה. באותם הימים טען ראש אמ״ן דאז, אלוף זעירה, שאין בכוונת המצרים והסורים לצאת למלחמה עלינו משום שהם מורתעים לאחר תבוסתם במלחמת ששת הימים. את מה שקרה בפועל כולנו כבר יודעים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אך בכל אלה לא די, בדרג המדיני ובדרג הביטחוני לא לומדים לקחים ומתנהגים כאילו לא קרה דבר. משנות ה־2000 ועד עצם היום הזה התעצם האויב סביב גבולותינו בעשרות מונים, והפכנו למדינה המאוימת ביותר בעולם. איראן וגרורותיה בנו בעשרים השנים האחרונות טבעת חנק של 250 אלף טילים, רקטות וכטב״מים סביב ישראל, וצבאות היבשה של מדינות הטרור הצטיידו באמצעי לחימה נגד טנקים, ארטילריה וכוחות חי״ר גדולים. באותן שנים כל ראשי אמ״ן לא התריעו לפני הדרג המדיני והצבאי על התעצמות האויב בצורה קיצונית סביבנו, ואף טענו שאין סיכוי למלחמה משום שהאויב מורתע ואין לו כוונה לצאת למלחמה עלינו. 

צה״ל עסק במב״ם (המערכה שבין המלחמות) בסבבים מול החמאס בעזה וירי על מטרות בסוריה, ולא הכין את הצבא למלחמה אזורית. לא זו אף זו, נוכח הערכות אלה של אמ״ן קיצץ צה"ל אלפי טנקים ומחצית מסד״כ הארטילריה; ביטל חטיבות חי"ר, גדודי הנדסה ויחידות מודיעין; אלפי קצינים ונגדים מקצועיים ירדו ממצבות צה״ל; ולא אימן והטמיע אמצעי לחימה חדשים ביחידות המילואים. התוצאה הייתה פגיעה קשה מאוד בכשרות הצבא ובמוכנותו למלחמה אזורית. רק לאחרונה נוכחנו כולנו מהו עומק הזחיחות והיהירות שהגיעו אמ״ן והעומד בראשו בעטיו של האירוע הנורא שקרה לנו בעוטף עזה. כל ההתרעות היו בשטח תקופה ארוכה, התצפיתניות דיווחו השכם והערב על הכנות חמאס למתקפה על עוטף עזה.

מצגת "חומות יריחו" הייתה רק אחת מאיתותי ההתרעה על ההתקפה של חמאס על עוטף עזה, הממשמשת ובאה. מצגת זו, שהכין המודיעין של אוגדת עזה והוצגה במאי 2022 לפני בכירים בצבא, הציגה בפרטי פרטים את תוכנית ההתקפה של החמאס על עוטף עזה לכבוש יישובים ובסיסים בדרום הארץ. גם נגדת בכירה הציגה למפקדים באמ״ן בפירוט רב את כוונות חמאס לצאת להתקפה על עוטף עזה, אך הממונים התעלמו מדבריה כפי שהתעלמו מהמידע שהעבירו להם התצפיתניות.

התפיסה ששלטה אצל ראש אמ״ן, האלוף אהרון חליוה, הייתה שהחמאס מורתע, ושהעובדות בשטח אסור שיבלבלו אותנו. חודשים מספר קודם שתקף חמאס את יישובי עוטף עזה ב־7 באוקטובר 2023, טען ראש אמ״ן, האלוף אהרון חליוה, בכינוס שהיה באוניברסיטת רייכמן שהחמאס מורתע, ולא יהיה לו עניין להילחם נגדנו בחמש השנים הבאות.

גם ערב ההתקפה ב־6 באוקטובר 2023, כשהיו התרעות חמות בשטח על התקרבות החמאס לגדרות, עדיין לא נדלקה נורה אדומה, וראש אמ״ן לא זז מעמדתו שלא יפתח החמאס במלחמה. אף גם זאת, בשנים האחרונות קיצץ מפקד 8200, הכפוף לראש אמ״ן, יחידות מפתח שתפקידן היה להביא מודיעין טקטי עדכני על האויב בשעת מלחמה.

אם לא יהיה שינוי מהותי בדרך פעולתו של אמ״ן ושל העומדים בראשה ניפול למלכודות הנ״ל שוב ושוב, מלכודות שעלו ויעלו לעם ישראל באלפי הרוגים ובעשרות אלפי פצועים, מלכודות שמסכנת את עצם קיומנו במדינת ישראל.