ייתכן שחמאס לא יסכים ללכת לעסקה לשחרור החטופים עד שצה"ל יביט לבכיריו בעיניים "מעבר לרחוב" או בתוך המנהרה, כך עולה מניתוח של ה"ג'רוזלם פוסט".

לסגור חשבון עם סינוואר: כך חיסול בכירי החמאס ישרת את ישראל במלחמה

אף אחד לא יודע בדיוק מה קורה בראשו של יחיא סינוואר, וגם לא ברור אם ישנם חילוקי דעות בינו לבין אחיו מוחמד סינוואר מצד אחד, לבין מוחמד דף או סגנו הבכיר, מרואן עיסא. כבר עכשיו ברור שיש חילוקי דעות בין המנהיגים של עזה בשטח, השולטים בגורלם של בני הערובה הישראלים, לבין ההנהגה העליונה של חמאס מחוץ לעזה, השולטת במאמצי הארגונים לאספקת כספים ונשק.

ממידע שהגיע לג'רוזלם פוסט עולה כי מוקדם יותר במלחמה קיוו בישראל שבאמצעות תקיפת צפון עזה תחילה ודרום עזה בהמשך, שיבליטו את הדומיננטיות של צה"ל, תצליח ישראל לשכנע את הנהגת חמאס להגיע לעסקה להשבת כל בני הערובה, וזאת ללא צורך בפלישה לחאן יונס.

ההימור הזה עבד רק באופן חלקי. חמאס הוריד חלק מהדרישות הגבוהות הראשוניות שלו והסכים להחזיר 81 בני ערובה ישראלים תוך שבוע, ללא הבטחות להפסקת אש קבועה. 

האם הגעה לחאן יונס תעשה הבדל?

לאחר מכן, הייתה תקווה שברגע שצה"ל יפלוש לחאן יונס ולדרום עזה ויתקרב למקום אליו נמלטה לכאורה צמרת חמאס מצפון עזה, תתאפשר עסקה גדולה שתכלול את כל החטופים.

בכירים ישראלים אפילו החלו להעלות השערות חסרות תקדים לגבי הענקת אפשרות של מעבר חופשי למנהיגות הבכירה של חמאס מעזה לקטאר או למדינה שלישית כלשהי, וזאת בתמורה להחזרת כל החטופים. כלומר, שינוי ניכר בעמדה הישראלית. 

אחרי שבוע בערך בחאן יונס, גורמים בכירים בישראל קיוו שאם יצליחו בתוך חודש לפרק את רוב גדודי חמאס בחאן יונס, סינוואר, דף ועיסא יהיו סוף סוף מוכנים לעסקה. ועדיין, חמאס הבהיר בימים האחרונים כי לא אכפת לו ממה שצה"ל עושה בדרום רצועת עזה.

כל עוד הנהגת חמאס מחזיקה את הישראלים בני ערובה והם שומעים גורמים ישראלים מחליפים את המנגינה שלהם מהרג מיידי של בכירי ארגון הטרור להודעות כמו "זה עלול לקחת חודשים או שנים" - הם מרגישים שידם על העליונה.

בנוסף, כל עוד צה"ל לא יודע בדיוק היכן הם נמצאים, הם מרגישים שהם יכולים באותה מידה למשוך זמן, כאשר בינתיים הלחץ העולמי פוגע ברצונה של ישראל ובעמדת המיקוח שלה.

הם יודעים שישראל, אם וכאשר תמצא את מקום המסתור התת-קרקעי שלהם, תעצור ותציע להם עסקה נוספת לפני שתמהר להכניס חיילים פנימה. אז איזו סיבה יש להם לעצור ולהסכים לעסקה לפני כן?

לפוסט נודע כי המשמעות היא שאם תהיה עסקה שחמאס וישראל יסכימו לה, היא כנראה לא תגיע לפני שישראל תדפוק על דלתם של דף וסינוואר.