השר במשרד הביטחון והאוצר בצלאל סמוטריץ' מסובב את רוה"מ החלש והמפוחד. מבחינת סמוטריץ', דחיית הבחירות לרשויות המקומיות שתוכרע מחר (31/12) בישיבת הממשלה, היא ראשית הגשמת אסטרטגיה משיחית להרס הדמוקרטיה ותחילת הדרך למדינת הלכה, בלי בחירות. במסמך החובבני שצה"ל הגיש לממשלה צוין כי יש 688 בעלי תפקידים הכרחיים לצה"ל שמועמדים בבחירות. זו אמת מספרית והטעיה עובדתית. בפועל יש רק 20 משמעותיים, שבסמכות שר הפנים להחריגם. כל השאר ברי שחרור. יכול להיות שהמכתב הצה"לי המוזמן הוכתב ע"י שלוחי סמוטריץ'? חבל שגלנט מנוע מלהתערב.

כ-900 איש מתמודדים לתפקיד ראש רשות מקומית. כ-28,000 מתמודדים על הזכות להיות חברי מועצות ומליאות, בלא פחות מ-3,500 רשימות.

מנתונים שנאספו עולה כי מדובר בסה"כ ב-5 מועמדים לתפקיד ראש רשות ב-4 רשויות מקומיות בלבד, מתוך 256 הרשויות המקומיות בישראל, שב-14 מתוכן ממילא לא תתקיימנה בחירות, בצדק. כל השאר הינם מועמדים לתפקיד חבר/ת מועצה או מליאה, ולהיעדרותם הפיזית, יסלחו לי, אין באמת משמעות בתקופת הבחירות בעת הזו של קמפיינים בדיגיטל, בשלטים ובאיגרות לבתים. זאת ועוד, סביר שהיעדרות בגלל מילואים משמעותיים של מועמד/ת לתפקיד ראש רשות, תסייע לו לקבל יותר קולות. זה מחמם לב.

כזכור, הבחירות שהיו אמורות להתקיים שלושה וחצי שבועות לאחר השבת השחורה,  נדחו בצדק מ-31/10 ל-30/1, עם אופציה לדחייה נוספת ל-27/2. 

חייבים לקיים אותן ב-30/1 (למעט מצב כמו מלחמה בצפון). דחייה ל-27/2 לא תיתן כלום שכן אנחנו כבר בשגרת חירום שסביר שלא תסתיים תוך חודש-חודשיים. סמוטריץ' רוצה לדחות ל-27/2 כדי שעד אז ימצא כנראה סיבה לדחייה נוספת, וכמוהו נתניהו, ואז – סיפור הבחירות ייפתח מחדש וייעלה למשק עשרות מיליארדים, ולמועמדים/ות – מאות אלפים. מול זה – השקעה של 5 דקות לכל אזרח ביום הבחירות כדי להצביע, גם כשהוא במילואים, וכך לבטא חוסן לאומי ושמירת ערכי הדמוקרטיה, שעה שמערכת החינוך כבר עובדת, מופעי אמנים מתקיימים וליגת הכדורגל חזרה.

נפתלי בנט היה ראש ממשלה טוב (טעה קשות בעניין פרסום התקיפה באיראן). האופוזיציה של נתניהו השתוללה בגלל שכיהן כרוה"מ עם 6 מנדטים.  

אז הנה, יש לנו ראש ממשלה בפועל, סמוטריץ', עם צפי ל-4 מנדטים בסקרים (7 נכון לעולם הישן שלפני ה-7.10). בגלל מצבו בסקרים והחשש להעלמותו הפוליטית, עט כאחוז אמוק על המציאה של דחיית הבחירות המוניציפליות מטעמים ציניים של ביטחון המדינה, אי-הקשב לנושא והעובדה שאלפים מקרב המתמודדים מצויים במילואים. מבחינתו אי-קיום בחירות הינו חלום רטוב, תקדים ששווה זהב בדרך למדינת הלכה. 

היום זה בשלטון המקומי, מחר בבחירות לכנסת. נתניהו – בלחץ ראשי הרשויות מהליכוד, התנגד תחילה נחרצות לדחייה, אך נראה שסמוטריץ' בדרך הנכונה לכופף אותו שוב. השלטון המקומי מתקשה לתפקד – כי בעת בחירות אי-אפשר לקדם פרוייקטים, מכרזים, תכניות בנייה וכד', אך שר האוצר הצעיר והיהיר סבור כנראה שהכסף שלנו הוא שטרות מונופול. לגבי נתניהו כבר ברור שהישרדותו חשובה יותר.

בעולם הרגיל היינו מצפים מראשי הרשויות להיות אדישים לנושא. הם ממשיכים בכהונתם, מעשיהם מחזקים את סיכוייהם להיבחר. אך הנה קם יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, ובאומץ רב, בניגוד לאינטרס האישי שלו ושל עמיתיו, נאבק כדי שהבחירות לא יידחו שוב. ככה זה כשאיכפת לך מהכסף הציבורי ומשמירת הדמוקרטיה, ולא מהאינטרס האישי. הכרעת הממשלה מחר תהיה האם פנינו למדינת הלכה או לשמירת הדמוקרטיה מאנשים משיחיים.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי תקשורתי, פאר לוין תקשורת

ממי פאר (צילום: אילן ספירא)
ממי פאר (צילום: אילן ספירא)