מלחמת חרבות ברזל: חיסולו של סגן הלשכה המדינית של חמאס הממונה על פעילות חמאס בגדה המערבית, סאלח אל-עארורי בלב שכונה הדאחייה בביירות, הרובע השיעי המשמש גם כמרכז הפעילות הפוליטית והביטחונית של חיזבאללה, מעמיד את הארגון הלבנוני בדילמה לא פשוטה לגבי תגובתו והמשך ניהול המערכה מול ישראל.

"מסר מרתיע לחיזבאללה ולאיראן": מהן ההשלכות של חיסול אל-עארורי?
בן גביר וסמוטריץ' קראו לעודד הגירה מעזה; בארה"ב תקפו: "אמירות חסרות אחריות"

מאז השבעה באוקטובר, חיזבאללה מנהל מערכה מול צה"ל בדמות של חילופי אש מדודים שנועדו לא לגרור את לבנון למלחמה כוללת, העלולה להמיט עליה אסון. המדינה הלבנונית, הסובלת ממשברים כלכליים ופוליטיים חמורים, איננה יכולה להתמודד עם השלכות של מלחמה כוללת, העלולה להמיט על ביירות הרס תשתיות כללי כפי שחוותה רצועת עזה.

הפעולה ביעדי טרור פלסטינים בלב הדאחיה, מהווה הסלמה מדודה המאפשרת לחיזבאללה מרחב תמרון שימנע מלחמה כוללת המנוגדת לאינטרס של הארגון בעת הנוכחית. שכן, לא בשל הדם הפלסטיני תגרור חיזבאללה את לבנון למלחמה כוללת.

רגעים אחדים אחר הפיצוץ המסתורי בביירות שחיסל את סגנו של הנייה, סאלח אלעארורי. צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27א'

בנאומי עבר, שרטטו מנהיגי חיזבאללה את הקווים האדומים של הארגון, וניסו לייתר מול ישראל קווי עימות ברורים. בעוד סגן מזכ"ל החיזבאללה השיח' נעים קאסם איים לפני שבוע כי ארגונו יסלים את תגובתו כנגד ישראל במידה והיא תעצים את תקיפותיה בדרום לבנון, הרי שתקיפה בביירות אמורה להיות מבחינתם של מקבלי ההחלטות בחיזבאללה קריאת תיגר משמעותית על קיומם.

אירועי השבעה באוקטובר, שתפסו את הנהגת החיזבאללה בהפתעה, כי שציין השיח' חסן נסראללה בנאומיו, הביאו לכך שההחלטה של ארגון הטרור הפלסטיני הייתה לפתוח חזית נוספת מוגבלת, שתאפשר ריתוק כוחות ישראליים רבים לצפון, בכדי להפחית את הפעלת עוצמת על האש רצועת עזה.

חיזבאללה רצתה לייצר חזית שתייצר התשה מדודה, תאפשר לה לקחת חלק במאבק המשותף, ואף ללמוד ולהעריך את תגובותיו של צה"ל. תוך כדי המלחמה, חיזבאללה ספגה מכות קשות ומהירות בחזית הצפונית, היא איבדה באופן רשמי 138 מאנשיה, ואיבדה נכסים אסטרטגיים על אדמת סוריה.

חמאס וחיזבאללה יהיו עסוקות בימים הקרובים בניסיון להבין כיצד נחשפה הרכה הבטן שלהם בלב ביירות למודיעין הישראלי. עובדה זאת מטרידה מאד את ראשי חיזבאללה שפרשו מטריה אסטרטגית מעל פעילות חמאס בלבנון ותחת הנהגת אל-עארורי, אפשרו לחמאס לפתח יכולות צבאיות ולאתגר את שלטונו רב השנים של פת"ח במחנות הפליטים בדרום לבנון.

העמקת הקשר הזה שזכה לברכתם של האיראנים, אפשר לחמאס לשגר ירי תלול מסלול מעבר לגבול הלבנוני. כעת, ברור לראשי החיזבאללה, שהאור הירוק אותו הם נתנו לחמאס ולג'האד האסלאמי לייצר ולהכווין פעילות טרור בדרום לבנון, עלול לסכן את האינטרסים האסטרטגיים שלהם.

במסגרת המלחמה בין ישראל וחיזבאללה, ישראל סימנה כעת קו אדום חדש וברור, בדמות פגיעה בראשי הטרור הפלסטיני בכל מקום בו הם נמצאים על אדמת לבנון, כולל בלב השכונות השיעיות ובקרבה למפקדות החיזבאללה בביירות. 

המהלך הישראלי, מוצא את ראשי חיזבאללה בין הפטיש לסדן, מחד גוברים הקולות מצד ציר הרשע האיראני הקוראים להם להגיב במלוא העוצמה, ומאידך, נסראללה מודע היטב למצבו של הארגון בתוך מגרש קבלת ההחלטות הלבנוני ויודע שמלחמה זאת, היא איננה מלחמתו.

יתכן כי חיזבאללה יגביר את עוצמת האש במסגרת חילופי האש לאורך גבול הצפון ואולי אף ינסה להרחיב באופן מדוד את טווח האש של מערך הרקטות וכלי הטיס הבלתי מיואשים שלו קצת מעבר למקומות אותם הוא ניסה לטווח עד עתה במפרץ חיפה. 

בהסתכלות קדימה, סאלח אל-עארורי שהחל לצבור כוח רב בלבנון אתגר בפעילותו הצבאית את חיזבאללה, היווה איום פוליטי על הנהגת חמאס חוץ, ופעל בתחרות מול יחיא סינוואר.

היותו של אל-עארורי אסטרטג על, אכזריותו ותחכומו הפכו אותו ליעד שחיסולו יכול להתיישב עם אינטרסים של גורמי כוח אחרים בציר הרשע. מעבר לפגיעה בכבוד והרצון להשיב על חיסול בלב ביירות, נראה כי חיזבאללה לא תשבור את הכלים ותייצר הסלמה העלולה לצאת מכלל שליטה בשל חיסולו של בכיר פלסטיני על אדמת לבנון. 

ד"ר עידו זלקוביץ', מומחה לפוליטיקה פלסטינית, ראש התוכנית ללימודי המזה"ת במכללה האקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה, ומרצה בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן.