ספק אם מקורות הסמכות לפסילת בג”ץ את התיקון לחוק יסוד: השפיטה בנוגע לעילת הסבירות הם ברורים ומוצקים דיים, אלא שמובילי ההפיכה המשטרית לא הותירו לבג”ץ שום ברירה. החוק המופקר והאנטי־דמוקרטי שהוציאו תחת ידיהם איים לא רק למנוע סעד נגד התנהלות בלתי סבירה בעליל של הממשלה, אלא לאפשר מינויים מושחתים מכל הבא ליד.

"נתפר למידותיו": בג"ץ דחה את תחולת חוק הנבצרות | אלו הנימוקים
בכיר בליכוד למעריב: למרות הכל, כך פסיקת בג"צ טובה לנתניהו

ואכן, כפי שציינו השופטים, זו הייתה פגיעה חמורה במאפיינים הגרעיניים של ישראל, כמו הפרדת הרשויות ושלטון החוק, ובעקרונות החוקתיים שלה כדמוקרטיה. לראיה, 12 מתוך 15 השופטים שישבו בדין קבעו כי במקרים חריגים וקיצוניים, כאשר הכנסת חורגת מסמכותה כרשות מכוננת, אכן לבית המשפט יש את הסמכות להפעיל ביקורת שיפוטית גם על חוקי יסוד, או ליתר דיוק על מה שמתחזה לחוק יסוד.

ועם כל זה מוטב שלא היינו מגיעים עד הלום, עד להתנגשות החריפה בין הרשות השופטת למחוקק, שהביאו עלינו נתניהו, לוין, רוטמן ושות’ בהתנהלותם הדורסנית והמופקרת, שהובילה אותנו אל האסון הגדול של ה־7 באוקטובר.

אלעד שרגא בדיון על חוק הנבצרות (צילום: אברהם בלוך)

זעקות השבר הנשמעות כעת של אותה חבורה חסרת אחריות שקרעה את העם לגזרים ומטיפה כעת בעזות מצח לאחדות, וטענתם כי לא היה צריך לפרסם כעת את פסק הדין כדי לא לעורר מחלוקת בעם, הן לא יותר מזעקת הקוזאק הנגזל. לא שכחנו גם את ניסיונם למנוע את פרסום ההחלטה בעקבות ההדלפה הנפשעת של טיוטת פסק דינו של בג"ץ.

האצבע המאשימה מופנית כמובן אל המדליף, לא אל מי שפרסם את הידיעה הדרמטית, גם אם עטף אותה ברטוריקה בגרוש של תומכי ההפיכה. ועם זאת לציבור ההמום מההדלפה נותר לתהות, האם בבית המשפט העליון יושב סוס טרויאני? כיצד לא רעדה ידו של המדליף שחילל את בית המשפט העליון? איך מכר את נשמתו לשטן והתרפס בפני פוליטיקה מושחתת, ואיך הוא ישן בלילה?

עם מתן פסק הדין הנחרץ, כשל גם הניסיון להלך אימים על בית המשפט העליון באמצעות ההדלפה, וביחד איתו גם התרסק ברעש גדול ניסיון ההפיכה המשטרית. זהו לא רק כישלונו החרוץ של נתניהו אלא גם כמובן של השר לוין, שבדהירה הדורסנית והטיפשית שלו, לא רק שלא הצליח להשיג ולו אחוז אחד ממה שהשיגה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, אלא הביא את הקואליציה למפלה מבישה.

ביום שאחרי מות ה“רפורמה” וביום שאחרי המלחמה, על הממשלה החדשה שתקום מחורבות הביביזם, יהיה לטפל ללא דיחוי בשינוי אחראי ונדרש של מערכת המשפט. הממשלה שהחריבה היא לא זו שתתקן, והתיקון יבוא בחקיקת חוק יסוד: החקיקה סוף־סוף.

החוק החדש צריך להסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין הרשויות ולקבוע כי חקיקת יסוד צריכה להתקבל ברוב מיוחס, לבג"ץ יש ביקורת שיפוטית על חוקים, ופסילת חוקים תהיה ברוב מוסכם של שופטים.

יתרה מכך, ביום שאחרי נצטרך לתת לדמוקרטיה הישראלית כלים כדי שתוכל להתגונן מפני עריצות וניסיון השתלטות עוין כמו אלה שהפגינה הממשלה הרעה הזו. עם מעט אומץ ויושרה אפשר לעשות את זה, ויש כבר לא מעט הצעות שהועלו ויכולות להביא אותנו להסכמות ולריפוי.

הכותב הוא עיתונאי ושדר רדיו, שימש ככתב המשפט של רשת ב' של קול ישראל