הרבה מאמרים נכתבות בימים אלו על "היום שאחרי" בעזה, אבל מרביתם מתעלמים מהארגון שנושא באחריות לא מבוטלת למצב הבלתי אפשרי אליו הגיעו תושבי עזה. אונר"א. "סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב", הוא ארגון בחסות האו"ם והמערב, בהובלת ארה"ב וגרמניה שמספקות לו את עיקר תקציבו, אך הוא אינו מבצע את הנדרש מסוכנות סיוע לפליטים, ומצד שני מסייע לחמאס. 

הקריקטורה של חיות הוסרה; ובעיתון לא נשארו חייבים | פרסום ראשון
פיתרון דיפלומטי בצפון? יואב גלנט במסר ברור לאמריקאים

אונר"א הוקמה לאחר מלחמת העצמאות, שהפלסטינים מכנים "הנכבה" ("האסון"). כתוצאה מהמלחמה עזבו כ-800,000 פלסטינים את בתיהם, תופעה שכיחה במלחמות באותם ימים, וב-1949 הקים האו"ם את אונר"א לטפל באוכלוסייה הזאת. מאד מוזר שהוקמה סוכנות ייחודית שנועדה אך ורק לטיפול בפליטים ערבים פלסטינים, במקום לשלבה במשרד הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, הסוכנות האחראית על יישובה מחדש של כל אוכלוסיית פליטים אחרת בעולם. 

כניעת מחבלי הנוח'בה (צילום :דובר צה"ל)

עם השנים אונר"א הפכה למרכיב מרכזי בנרטיב האנטי-ישראלי. הערבים טענו שכתוצאה מהקמת מדינת ישראל, מיליוני פלסטינים הפכו לפליטים שחיים בעוני וכמהים לחזור לביתם. העולם הערבי התעקש שכל זמן שהם לא יממשו את "זכות השיבה" שלהם, לא יהיה שלום במזה"ת. 

ארה"ב הפכה לתורם המוביל של אונר"א ובין השנים 1950-2018, משלם המיסים האמריקני תרם כ-6 מיליארד דולר לאונר"א, למרות שמחוקקים משתי המפלגות הביעו דאגה מהתנהגותה, בעיקר לאחר השתלטות החמאס ב-2007. 

חלק מעובדי אונר"א החלו לחלטר כטרוריסטים. כפי שהוכח באופן ודאי במלחמה הנוכחית החמאס השתמש בבתי הספר של אונר"א כמגינים אנושיים, בנה מתחתם מנהרות טרור, אחסן בהם טילים וירה מהם על ישראל. בנוסף, חשף הקונגרס בזבוזים, הונאה ושימוש לרעה בכספי הסוכנות.

ספרי הלימוד של אונר"א מקדמים שנאה והסתה נגד ישראל והיהודים. ב-2018, השעה הנשיא טראמפ את המימון לסוכנות. ב-2021, מנכ"ל אונר"א אישר לראשונה שקיימת בעיה, אבל בפועל לא בוצע שינוי ותוכנית הלימודים של אונר"א עדיין מתייחסת לישראל כאל אויב, מקדמת "מות קדושים" וטוענת ש-"הג'יהאד הוא הדרך לתהילה".

האבסורד באונר"א עמוק בהרבה. בסוכנות רשומים 5.6 מיליון פליטים, מספר בלתי נתפס. נניח שהיו 800,000 פליטים ב-1948, איך ייתכן שהמספר גדל פי שבעה, כשהאוכלוסייה הזדקנה ומתה? זה בלתי אפשרי מתמטית, אבל זה חלק ממנגנון שדואג שמספר הפליטים יעלה ומבטיח שהסוגייה לעולם לא תיפתר והצורך באונר"א יישמר. 

היו הרבה ניסיונות להגיע לשורש הבעיה ולפרסמה בארה"ב, אבל רק ב-2021, כשממשל טראמפ התכונן לפנות את מקומו, מזכיר המדינה היוצא פומפאו שם קץ לסודיות וצייץ: "אונר"א היא לא סוכנות פליטים. ההערכה היא שכ-200,000, או פחות, ערבים שנעקרו ב-1948 עדיין בחיים ורוב האחרים אינם פליטים לפי שום קריטריון הגיוני.

למשלמי המיסים מגיעה הזכות לדעת את האמת הבסיסית: רוב הפלסטינים שתחת סמכותה של אונר"א אינם פליטים, ואונר"א מהווה מכשול לשלום. ארה"ב תומכת בשלום ובזכויות אדם של הפלסטינים, אבל אונר"א לא תומכת באף אחד מהם, הגיע הזמן לשים קץ למנדט של אונר"א". 

פומפאו אישר בעצם שמתוך המליונים המזוהים כ-"פליטים פלסטינים" ע"י אונר"א, פחות  מ-200,000 עומדים בקריטריונים הבינלאומיים לקבלת מעמד פליט וכנראה שהמספר שעומד בקריטריונים לפליטןת עומד על פחות מ-30,000. בפעם הראשונה גורם אמריקני בכיר חשף את המספרים, לפני כן, ממשל אחר ממשל, דמוקרטי ורפובליקני כאחד, אפשרו לאונר"א להנציח את השקר. 

השקר מהווה גם מכשול משמעותי לפתרונות לבעייה. למשרד נציב האו"ם לפליטים יש מנדט לחתור לפתרונות ברי-קיימא לפליטים, באמצעות שיבה וולונטרית, שילוב במדינה המארחת, או יישוב מחדש במדינה שלישית. לאונר"א, לעומת זאת, אין מנדט כזה. הסוכנות מודה שאין לה סמכות לחתור לפתרונות ארוכי טווח וברי-קיימא לפליטים, כולל יישוב מחדש במדינות שלישיות. 

אונר"א עודדה דורות של פלסטינים, להתבוסס בגיהינום הפליטות, כשהם תקועים בין חיים חדשים אפשריים, לבין "זכות השיבה", שהובטחה להם על ידי פלגים רדיקליים המחויבים למלחמת נצח עם ישראל. ברור לפלסטינים, שמודים בכך בשיחות פרטיות, שזכות השיבה אינה ריאלית, אולם היא הייתה ונותרה אחת מאבני הנגף המרכזיות במו"מ עתידי לשלום. במקום לעזור בפתרון הבעיה, אונר"א מחריפה אותה. 

למרות זאת, באפריל 2021, ביידן החליט על חידוש המימון לסוכנות, ללא הסבר. הנשיא לא הסביר מדוע אמריקה מוכנה לתמוך ביותר מ-5 מיליון בני אדם באמצעות סוכנות פליטים, כשאולי 30,000 מהם זכאים להיקרא פליטים. 

ה-FDD קורא שנים לנער את הארגון. עד המלחמה הנוכחית הקריאה לקונגרס ולסנט הייתה לא לחתוך לחלוטין את הסיוע, אלא לעבוד עם השחקנים האזוריים הרלבנטיים כדי למצוא פתרונות בילטרליים. הגיע הזמן לקרוא לסגירת הארגון המיותר והמזיק הזה.

במהלך מבצע "שומר החומות" ב-2021, מתיאס שמאלה, המנהל האופרטיבי של אונר"א בעזה, אמר בראיון שצה"ל פעל "בתחכום ובדיוק". בכך, הוא נתפס כמי שמאשר שישראל פעלה במסגרת גבולות החוק הבינלאומי במהלך המלחמה. שמאלה אף ציין, "שבמהלך 11 ימי הלחימה, לא נגמרו לנו המזון, המים או האספקה, ומנקודת מבטי, אין שום מחסור חמור או אקוטי בציוד רפואי, מזון או מים". לבסוף, הודה שמאלה שאונר"א "לא יכולה לעבוד במקום כמו עזה בלי תיאום עם הרשויות המקומיות והחמאס, זה נכון לגבי כל משטר אוטוריטרי מסוג זה". 

הראיון היה לא פחות ממדהים. הוא הודה שישראל עשתה מאמץ להימנע מנזק היקפי, שהיא עזרה להבטיח את הזרמת הסיוע לעזה אפילו בשעה שהרקטות נורו על אזרחי ישראל, ושאונר"א פועלת בתיאום עם החמאס, ארגון המוגדר כארגון טרור עפ"י החוק הקיים ברוב מדינות המערב שתומכות בסוכנות שלו. 

כבר ב-2021, במהלך בדיקת האפשרויות למגן את בניין אונר"א התגלו חור ומנהרה במיקום אליו שוגרו טילים. עומק החור, שהיה כ-7.5 מטרים מתחת לרצפת בית הספר, גילה בעצם את קיומה של מנהרה מתחת לבניין של אונר"א. אונר"א גינתה בכל תוקף (מהפה ולחוץ כמובן) את העובדה שייתכן ומנהרות כאלה קיימות, ואת השימוש שעושים ארגונים פלסטיניים מזוינים מתחת לבתי הספר שלה, וטענה שלא יעלה על הדעת שתלמידים ואנשי צוות יועמדו בסכנה באופן הזה.

אונר"א אף "דרשה" מכל הצדדים להפסיק כל פעילות או התנהלות שמעמידות בסיכון את הארגון וצוותו ופוגעות ביכולתה של אונר"א להעניק סיוע לפליטים פלסטינים בביטחון ובבטיחות, אבל כמובן לא עשתה כלום להרחקת החמאס ממתקניה , כפי שהתגלה במהלך מלחמת "חרבות הברזל", שהוכיחו מעל לכל ספק שבתי הספר של אונר"א משמשים מגן אנושי למנהרות החמאס, שיורה מתוכם ומשתמש בסיוע שניתן לאונר"א לצרכיו. חלק מאנשי אונר"א הפכו פשוט לחמאס.

 עד המלחמה ריחפה באוויר שאלה על היקף הפליטים האמיתי ברצועה, אבל אחריה בעיית הפליטים בעזה, תהיה אמיתית וכואבת. תושבי עזה זכאים לסוכנות סיוע לפליטים שמטרתה סיוע אמיתי לנזקקים. אונר"א איבדה כל זכות להיות הסוכנות הזו, לאור תמיכתה בטרור והשחיתות שפשתה בה. הגיע הזמן שהתורמות המרכזיות לאונר"א: ארה"ב וגרמניה יסיטו את תרומותיהן מאונר"א לארגון סיוע אחר, שיחרוט על דגלו רצון לסייע לפליטי עזה להשתקם באמת, תחת פיקוח הדוק של האו"ם והמדינות התורמות.

 תא"ל (מיל') פרופסור יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות (FDD) ופרופסור בטכניון. שימש כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו וכראש המטה לביטחון לאומי (בפועל).