מיד לאחר טבח ה 7.10 מיהרו איראן וחיזבאללה להכריז כי לא היו שותפות בסוד העניינים עם חמאס אשר יצא למתקפה לבדו באופן עצמאי. חמאס אף הדגיש רק לאחרונה כי הוא יצא למתקפה נגד ישראל בשל פגיעותיה במקומות הקדושים לעם הפלסטיני.

ביישובי הצפון זועמים: "חיזבאללה הכריז מלחמה – ישראל הגיבה בהכלה"
התגובה הרפה הבוקר הוכיחה: זאת הבעיה הקשה של נסראללה

מפגיני חמאס ברצועה (צילום: Wisam Haslmaoun/Flash90)
מפגיני חמאס ברצועה (צילום: Wisam Haslmaoun/Flash90)

נראה שגם בישראל מאמצים את עמדה זו. דובר צה"ל טען כי "איראן היא שחקן משמעותי, אבל אנחנו לא יכולים לומר שהיא תכננה את המבצע או התאמנה לקראתו". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר דברים דומים ולפי פרסומים זרים גם מקורות מודיעיניים במערב סבורים כן. 

עם זאת, לאחר ה7.10 עלינו להיות צנועים הרבה יותר ולהבין באופן עמוק כי יש דברים שאנו לא יודעים. לדעתי (שכאמור אינה נתמכת בחומר מודיעיני), המתקפה כולה תוכננה על ידי איראן ותכליתה לסייע לאיראן לפרוץ לתוכנית גרעין.

לפי תכנית זו, חמאס יפתיע את ישראל, כשבתגובה תכבוש את עזה ותקיז שם דם רב במשך תקופה ארוכה ובעיקר תשחוק את כוחות צה"ל הקרקעיים, הן מבחינת פיזית והן מבחינה מנטלית. במשך כל התמרון בעזה חיזבאללה יטריד את ישראל בצפון, אך באופן מתוחכם ומדוד באופן שלא יגרור את ישראל לתמרון קרקעי בלבנון, שכן יצריך את צה"ל לפרוס סד"כ נרחב בגבול הצפון ובכך להתיש את כוחות החי"ר (המבוסס על מילואים) באופן פיזי ומנטלי גם כן.

הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

לאחר שיחלפו מספר חודשים של התבוססות בבוץ העזתי, יסלים חיזבאללה את המתיחות באופן שיגרור את צה"ל למערכה קרקעית בלבנון כאשר כוחות צה"ל שחוקים ועייפים, כשמצב החימוש בעייתי, כשהכלכלה הישראלית במיתון נוראי, כשהציבור כאוב על האבדות בשדה הקרב וכשהלגיטימציה הבינ"ל בכלל והאמריקאית בפרט ידעכו דרמטית. גם כאן, יגרור חזבאללה את ישראל למערכה ארוכה ומאתגרת אף יותר מזו שהייתה בעזה.

בתום המערכה בלבנון, כאשר מצבה של ישראל יהיה בכי רע - גם צבאית גם מורלית וגם כלכלית - תפרוץ איראן קדימה בתכנית הגרעין ותשלים את הפערים האחרונים שעוד נותרו לה על מנת להיות מדינה גרעינית של ממש, בשונה מהיותה מדינת סף כפי שהיא כיום. בטרם הפריצה, ובמהלכה ישראל לא תהיה במצב בו היא מסוגלת לתקוף באיראן - העולם יאבד את סבלנותו כלפי ישראל והצבא יהיה מותש עד כלות.

חמינאי עם משלחת חמאס (צילום: רויטרס)
חמינאי עם משלחת חמאס (צילום: רויטרס)

בשבועות האחרונים ניתן לראות רמזים עבים להתממשותה של תכנית איראנית זו: סאלח אל-עארורי, בכיר חמאס שחוסל בביירות, אמר לפני מספר חודשים כי "אנו נערכים למלחמה כוללת ודנים על כך בחדרים סגורים עם כל האלמנטים והמרכיבים [של ציר ההתנגדות] הקשורים למלחמה הזו... לציר ההתנגדות יש הנוכחות, המוטיבציה והרצון שתתרחש מלחמה אזורית, ויש לו אינטרס בכך".

חיזבאללה מקפיד באופן הדוק שלא למתוח את הגבול מחד, ומבצע ירי נ"ט לכוחות צבא אך לא לעורף האזרחי. מאידך, הוא לא מנמיך את רף הלהבות בשום אופן ואין יום ללא אירוע צבאי. בכך, הוא מכריח את צה"ל (לרבות כוחות המילואים) להימתח עד הקצוות בפריסה קרקעית בגבול. כמו כן, רק בימים האחרונים איראן הודיעה (בטעות?) כי המתקפה בוצעה כ"נקמה על חיסול סולימאני" וחמאס מיהר להכחיש זאת. זאת, לצד התמשכות הלחימה לעבר תקופת הבחירות בארה"ב באופן שיגביל את תמיכת ביידן בישראל, אך נדמה שגולת הכותרת שמאששת את טענתי היא הודעת סבא"א מהשבוע כי איראן הגדילה חזרה את קצב העשרת האורניום

תומכי חיזבאללה (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
תומכי חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

תקיפת תשתית צבאית של ארגון הטרור חיזבאללה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

אחד מהלקחים המרכזיים מה7.10 היא יכולת האויב לבנות עבורנו תכנית הונאה מושלמת. חמאס בנה תכנית הונאה שנמשכה שנים ארוכות מהפגנות בגדר, הכנסת פועלים מעזה וצעדים רבים שהטעו אותנו לחשוב כי פניו להסדרה. אני סבור שאף כשאין כל מודיעין קונקרטי שמצביע על כך, איראן בנתה תכנית הונאה אסטרטגית מוצלחת שתכליתה לשחוק עד דק את כוחות צה"ל בלחימה שתימשך שנה-שנתיים בעזה ובלבנון, ובסופה היא תפרוץ אל תכנית הגרעין כאשר ישראל נמצאת בשיא חולשתה הצבאית, הכלכלית והבינלאומית.

כחלק מלקחי ה7.10 חובה עלינו להיות היוזמים במזרח התיכון ולבצע התקפות פתע מקדימות בכלל הגזרות גם יחד, כאשר אנו עוד חזקים יחסית ולא חלילה בשיא חולשתנו.

הבהרה – המאמר אינו מבוסס בשום אופן על חומר מודיעיני מסווג.

הכותב הינו סרן במיל'. קמ"ן בחטיבת חי"ר. יועמ"ש בתחום התשתיות.