אם הרפובליקה האסלאמית של איראן תחליט לפרוץ לנשק גרעיני, היא צפויה בוודאות להפעיל את פוליסת הביטוח שלה, ארגון הטרור חיזבאללה, כדי לפתוח חזית נוספת במלחמה הישראלית, שתדרוש תשומת לב והסטת כוחות, זוהי ההערכה המעודכנת של ישראל. 

פרטים חדשים על חיסול מחבלי חיזבאללה בהר דב: זה מה שאפשר לספר

עם ההחלטה על הפריצה לגרעין, קרוב לוודאי שאיראן תנחה את חיזבאללה לתקוף את ישראל באמצעות כ-150,000 עד 200,000 רקטות, טילים, כטב"מים ואמצעים נוספים שהיא אגרה, רבים מהם מבוססים על חימוש מונחה מדויק (PGM), וכולם פותחו ויוצרו בהסתמך על המימון הנדיב והעברת הטכנולוגיה מאיראן. למרות המאבק המתמשך והמוצלח בעשור האחרון נגד מגמה זו, באמצעות המב"מ (המערכה שבין המלחמות), שהקטין בהרבה את האיום, הוא נשאר משמעותי. 

בין 50,000 ל-100,000 מחבלי חיזבאללה התמקמו בנוחות בדרום לבנון. כוחותיהם שיגרו לאחרונה אלפי רקטות, טילים ומל"טים לעבר צפון ישראל, מאז המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר. מטרות חיזבאללה: להפריע למלחמה של ישראל בעזה, להסיט משאבים צבאיים יקרים מהדרום לצפון ולגבות מישראל מחיר על חיסול החמאס, גם הוא ארגון טרור רצחני, המהווה שלוחה איראנית ממומנת היטב.

ישראל פינתה את יישוביה הצפוניים בשל תקיפות החיזבאללה, וכ-80 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם. התקפות החיזבאללה הולכות ונעשות חצופות יותר ותקיפת בסיס הבקרה האווירית של חיל האוויר בצפת בשבוע שעבר היא רק דוגמה לכך. סבלנותה של ירושלים פוקעת.  

ישראל מתמקדת כרגע בחיסול חמאס ומנהיגיו בעזה ובהחזרת כל האזרחים והחיילים החטופים הביתה. עם זאת, בישראל קיימת הבנה כי במוקדם או במאוחר יהיה על צה"ל להתמודד עם איום החיזבאללה בלבנון. רק לאחר שהדבר יושג, ולו באופן חלקי בשלב הראשון, יוכלו האזרחים המפונים לחזור לבתיהם. 

אבל לא מדובר רק בתושבי הצפון. קיימת הבנה כי כחלק מהמציאות שנוצרה לאחר ה-7 באוקטובר, יש הכרח למנוע מאיראן להשתמש בפוליסת הביטוח שהכינה, כמגן להשגת נשק ההרתעה האולטימטיבי.  

ניסיון חיסול בהלווית בכיר החיזבאללה (צילום :רשתות ערביות)

השעון הגרעיני של איראן מתקתק, וישראל מודעת לכך. למרות שהתמריץ והיכולת של טהראן לפרוץ לנשק גרעיני גדלים מדי יום, עדיין חסר לה מספיק אורניום מועשר לרמה צבאית כדי לייצר ארסנל גרעיני גדול. מאידך, על פי הנתונים האחרונים שדווחו על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), איראן קרובה מאוד (שבועות) לייצור הדלק הגרעיני הנדרש ברמה צבאית ל-12 פצצות גרעין. לפי הערכות גורמי המודיעין בישראל, לאיראן יידרשו לאחר מכן עוד 18-24 חודשים נוספים כדי לסיים את פיתוח מערכת הנשק, להפוך את החומר הבקיע לפצצות ולהרכיבן על אמצעי הנשיאה הרלבנטיים. עם זאת, ברגע שטהרן תעביר מספיק אורניום מועשר ברמת נשק לאתר תת-קרקעי מוגן וסודי, ישראל (ואולי גם ארצות הברית) תתקשה מאוד לפעול צבאית. 

יכול בהחלט להיות שזה חלק מתוכניתו של המנהיג העליון, עלי חמינאי. איראן מפעילה את שלוחיה: החמאס, החיזבאללה, החות'ים והמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, כדי לזרוע כאוס עולמי ולאפשר במקביל פריצה לנשק. עד שהעולם ישים לב ויגיב, טהרן  תחביא מספיק אורניום מועשר ותהיה על סף הפצצה. 

הרגע שבו ישראל תגיב על כך מול איראן, יהיה הרגע שבו חיזבאללה עלול לפתוח במלחמה כוללת. זו הסיבה שיותר ויותר בכירים ישראלים סבורים שעל ישראל לפעול לפני. ישראל חייבת לפרק את פוליסת הביטוח האיראנית לפריצה לנשק, בדמות החיזבאללה, לפני שהמשטר ישיג מספיק אורניום מועשר ויתקדם בפיתוח מערכת הנשק.  

אין ספק שהעיתוי הנוכחי אינו אידיאלי למכת מנע ישראלית נגד החיזבאללה בלבנון. שני הצדדים נמצאים בכוננות מלאה ובמקביל ארה"ב וצרפת מנסות לתווך בהסכם מדיני שיוביל לכך שחיזבאללה יציית להחלטת מועצת הביטחון 1701 ויתרחק מגבולה הצפוני של ישראל.  

אם אכן יושג הסכם לפיו חיזבאללה וכוחות העילית שלו רדואן ייסוגו צפונה, תוגבל יכולתם לתקוף את היישובים והבסיסים בכינון ישיר של טילי נ"ט, תישלל יכולתם לאיסוף מודיעין ישיר ותיפגע יכולתם לתקוף קרקעית באופן מיידי, ישראל עשויה לדחות את תוכניות התקיפה המיידיות שלה. 

אבל אסור לטעות: ישראל חייבת להמשיך ולבנות את תוכניותיה לעתיד הקרוב. המלחמה העתידית בצפון חייבת לכלול פגיעה קשה בכוח רדואן וביכולותיו, גם אלו שנותרו בקרבת הגבול וגם בעומק לבנון. המלחמה חייבת לכלול גם תקיפת המתקנים לייצור הנשק המדויק והטילים ארוכי הטווח של חיזבאללה, מרכזי פיקוד ושליטה בביירות ותקיפה ישירה של מנהיגיו. 

הרצח ב-7 באוקטובר לימד את ישראל כי אין לה ברירה אלא להתמודד עם איומי הטרור הנתמכים על ידי איראן, במוקדם או במאוחר. ישראל אינה יכולה לאפשר לאיראן להמשיך ולבנות סביבה טבעת אש. 

ישראל מבינה שעליה גם למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני שיאיים על עצם קיומה. מכיוון שחיזבאללה הוא הפרוקסי החזק ביותר של המשטר, הוא נתפס כיום כתעודת הביטוח של טהראן. חשוב להבין כי לאחר השגת היכולת, הנשק הגרעיני של המשטר ישמש כתעודת הביטוח של החיזבאללה מול ישראל. 

המלחמה בעזה נמשכת בעוז והיא עדיין מרכז הכובד העיקרי של ישראל, אבל מלחמה הכרחית נוספת ממתינה. צה"ל יצטרך לפעול בקרוב נגד חיזבאללה. לאחר מכן, מחכה התנגשות בלתי נמנעת עם איראן. 

תא"ל (מיל') יעקב נגל הוא עמית בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות (FDD) ופרופסור בטכניון. שימש כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו וכראש המועצה לביטחון לאומי (בפועל). אנדריאה סטריקר היא עמיתת מחקר וסגנית מנהל של התוכנית למניעת הפצת נשק גרעיני והגנה ביולוגית של ה- FDD.