רבות דובר על הגירה מרצון. על הצורך של מדינת ישראל לאפשר למאות אלפי תושבי עזה להגר למדינות אחרות ואף לתגמל אותם ואת המדינות שמסכימות לקלוט אותם. הרעיון שבעבר היה מזוהה עם "עוצמה יהודית" ואף מופיע במצעה, הפך רווח יותר לאחר ה־7 באוקטובר וחברי כנסת מהשמאל לא חששו להעלות אותו כאפשרות ריאלית.

"תוכנית שלום מקיפה": שר החוץ כ"ץ הציע פתרון יצירתי לעזה, באיחוד האירופי זעמו
בשורה לעובדים: שכר המינימום צפוי לעלות החל מחודש אפריל

במאמר שכתב ל”וול סטריט ג׳ורנל” יחד עם ח”כ דני דנון, טען ח”כ רם בן ברק (יש עתיד) כי על מדינות העולם לסייע לתושבי עזה להגר ולהתיישב מחדש. “ניתן לעשות זאת באמצעות מנגנון מובנה, בתיאום בין־מדינתי, שייעודו מתן מענה בינלאומי לתושבי עזה. זאת ועוד - על מנת להקל את ההתאקלמות של אותם עזתים, הקהילה הבינלאומית יכולה וצריכה לסייע להם בחבילת סיוע כלכלית נדיבה, כך שכל משפחה עזתית תוכל להיקלט במדינת היעד ביתר קלות ובנוחות”, כתבו השניים.

תיעוד של כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

עוד כתבו כי “גם מספר התחלתי קטן יחסית, של 10 אלף עזתים לכל מדינה קולטת, יביא להקלה עצומה בסבלה של האוכלוסייה וישפר את המצב בעזה. יש 193 מדינות בעולם, ורובן, לפחות לפי הצבעותיהן באו”ם, תומכות תמיכה חסרת פשרות בפלסטינים, כך שניתן להניח שלא יתנגדו לסייע להם. כל הדרוש הוא מספר מדינות שייענו לבקשה ויקבלו את העזתים. זוהי לא רק חובה מוסרית, אלא אף הזדמנות למדינות העולם להתייצב כתף אל כתף ולהפגין חמלה ומחויבות לפתרון בר־קיימא, שיסייע ליציבות המזרח התיכון כולו”.

בן ברק אומנם ניסה מאוחר יותר להסביר את ההבדלים בינו ובין חברי הכנסת מימין בכך שהוא רק רוצה לאפשר למי שמעוניין להגר לעשות זאת, בניגוד לימנים שמעוניינים בגירוש. אך עיון קצר במצע של "עוצמה יהודית" יגלה כי הצעתו זהה להצעת המפלגה שנטועה בימין הכי עמוק בישראל, הצעה שנכתבה טרם הבחירות עם ראייה מפוכחת של העתיד.

רעיון ההגירה מרצון והיישוב בארצות אחרות שייפתחו למי שמעוניין בחיים בכבוד אינו חדש, וכאשר ישראל מוצאת את עצמה פעם אחר פעם בסכנה מאותה אוכלוסייה, הוא בהכרח גם הפתרון המוסרי, הן עבור אזרחי ישראל והן עבור תושבי רצועת עזה שמעוניינים בחיים טובים ולהיות הרחק משכניהם מחמאס שממיטים עליהם רק חורבן, הרס ומוות.

רעיון ההגירה אינו יוצא דופן לישראל, וכאשר אנו מגלים פעם אחר פעם כי אין פתרון אחר, עלינו לאפשר לכל מי שמעוניין לממש אותו. יתרה מכך, אי־מתן האפשרות לאוכלוסייה להגר הוא שאינו מוסרי. איננו יכולים להכריח אף ילד לגדול בסביבה שמקדשת את המוות, להתחנך במוסד לימודים שמגדל אותו לאנטישמיות ולשנאת יהודים ושמכיתותיו נורות רקטות לעבר ישראל.

אני יודעת שינסו לעוות את דבריי ולהציגם כאילו אני דורשת טרנספר. לא כך. את אויביי אני רוצה להרוג, לא לגרש ובטח שלא לאפשר להם הגירה מרצון. ניסיון העבר מלמד כי גירוש אויבים אינו מסייע למיגור הטרור. להפך, האויב מתעצם הרחק מעינינו הבוחנות, וכשהוא חוזר הוא חזק יותר ומאומן יותר. אני מבקשת לפתוח את הדלתות למי שרוצים לבחור בדרך שאינה דרך הטרור לעזוב את החיים הרעים, מלאי הרוע והמוות בעזה, ולפתח את חייהם במדינה אחרת לבחירתם.