אחד מחטאיה של הממשלה הזו בכל מה שקשור למלחמה הוא הקיבעון והקיפאון המחשבתיים והיצירתיים, לצד חוסר היוזמה שהיא מגלה לאורך הדרך בכל מה שקשור ליצירת פתרונות לשחרור החטופים ובכל מה שקשור לחיפוש פתרונות יעילים לניהול ולסיום המלחמה הזו.

3 חיילים אמריקאים נהרגו מתקיפה בבסיס בירדן; ביידן: "מליציות פרו איראניות נושאות באחריות"
לפחות 12 מנהרות הברחה ממצרים לעזה פעלו ערב המלחמה | דיווח

כך לדוגמה, מדווחים לנו שחמאס פועל להשיב לעצמו את השליטה על צפון הרצועה, אזור שנחשב לשטח בשליטת צה”ל. יחד עם זאת אנו עדים ללחץ שהולך וגובר מצד עזתים רבים שירדו דרומה בהוראת צה”ל - לחזור צפונה, וזוכה לתמיכה מצד הממשל האמריקאי, מצרים וסעודיה, שדורשים מישראל לאפשר לתושבים לחזור לאזורי מגוריהם.

לכל זה צריך להוסיף את העובדה שלמעלה ממיליון וחצי העזתים שמצטופפים היום בפרוזדור ההומניטרי שישראל הקימה בדרום הרצועה מקשים על צה”ל לפעול מול שני המעוזים האחרונים והחשובים של חמאס, ח’אן יונס ורפיח. אם לא די בכל אלה, לממשלת ישראל אין עדיין תשובה ברורה לגבי היום שאחרי: מי ינהל את חיי היומיום, את השגרה האזרחית כשנגיע להפסקת אש. 

אין זה סוד שהקיבעון והקיפאון האלה נובעים מסיבות פוליטיות ברורות, בגלל הכניעה הגלויה של נתניהו לדרישות של שני שותפיו סמוטריץ’ ובן גביר שמכתיבים בממשלה הזו את סדר היום, עובדה שהופכת את המלחמה הזו מיום ליום ליותר מסובכת ובעייתית ופוגעת גם בתדמיתה של ישראל.

תיעוד חילוץ הפצועים ברצועת עזה תחת אש (צילום :דובר צה"ל)

בעוד מצרים מסרבת לאפשר לעזתים לעבור לשטחי חצי האי סיני וחופי אל־עריש השוממים שבשליטתה, והכאוס בקרב מאות אלפי העזתים העקורים מבתיהם ההרוסים הולך וגובר ועוד יגבר, נדרשת יוזמה ישראלית חכמה שתיתן מענה לבעיה, תסייע לצה”ל לפעול בדרום הרצועה בלי החשש מפגיעה באוכלוסייה אזרחית, תעלה את קרנה של ישראל שמואשמת בהאג ברצח עם, וגם תפגע בחמאס.

כל מה שישראל צריכה לעשות כדי להשיג את כל אלה הוא יוזמה פשוטה: הכרזה על הקמת מעברה זמנית בשטח מדינת ישראל באזור חולות חלוצה דרומית־מזרחית לכרם שלום, לשם יעברו זמנית כל תושבי הרצועה, תוך כדי גיוס הממשל האמריקאי, קטאר, סעודיה וגורמים בינלאומיים אחרים, למימון הקמת המעברה הענקית הזו שתספק דיור ארעי עם תנאים סניטריים סבירים לכשני מיליון העזתים, עם שירותי בריאות וחינוך, כולל הקמת בתי חולים שדה.

כמובן שכל הנכנסים למעברה יעברו את ה”מסננת” של שב”כ וצה”ל למניעת זליגה של אנשי חמאס. המעברה תבטל את הצורך בהכנסת דלק, קמח, תרופות ומזון לתוך הרצועה, ובכך תקשה עוד יותר על חיי שרידי חמאס שעדיין ממשיכים להילחם, כשחלוקת האספקה תתבצע על ידי צה”ל, מה שימנע מחמאס להשתלט עליה.

הריכוז הזמני של האוכלוסייה העזתית בשטח ישראל תחת פיקוח ושמירה ישראלית יהווה קטליזטור להקמת הנהגה אזרחית עזתית שאין לה קשר עם חמאס ותהווה את הגרעין להקמת ממשל אזרחי עזתי כתחליף לחמאס, שיהיה חלק משיקומה של רצועת עזה, וחשוב מכל, מהלך כזה יאפשר לצה”ל לפעול בשקט לטיהור עזה ולמיגור חמאס שבלי השליטה על האזרחים יהפוך לכלי ריק.

זה גם יאפשר לגורמים שייטלו על עצמם את שיקום עזה לפעול מיד לשיקומה המהיר, ומנגד יאפשר לצה”ל לחזק באופן משמעותי את הביטחון סביב יישובי העוטף והנגב המערבי, ויאפשר שיקום מהיר ויעיל שלהם.