השר איתמר בן גביר הוא הארון אל־רשיד של תקופתנו. אל־רשיד המקורי היה שליט האימפריה הערבית מוסלמית בהנהגת שושלת בית עבאס בשנים 809־786 לספירה והוא כנראה הדמות שהשפיעה יותר מכל על השר לביטחון פנים.

סיפורי אלף לילה ולילה הפכו נכסי צאן ברזל של התרבות העולמית. הח'ליפה אל־רשיד היה יוצא מארמונו בבגדים פשוטים כשביקש לשמוע מה קורה ברחוב ולהקשיב לרחשי העם. מדובר באגדה שהעניקה השראה לשליטים מוסלמים רבים, וכנראה שגם לשר בן גביר, שהחליט לחבוש פאה ולהתחפש לאזרח פשוט, לצורך מתן עדות במשטרת יפו תחת זהות בדויה.

בן גביר יצא למשימה כשהוא עושה עצמו ללעג ללא מאמץ. משטרת ישראל לא נבחנת רק על פי מידת האדיבות שבה מקבל היומנאי אזרח שבא להגיש תלונה או למסור עדות. המשטרה נבחנת באמות מידה אחרות, למשל כשהיא מוזעקת לביתו של אזרח שביתו נפרץ, ובמקום ששוטרים יגיעו לזירה המתלונן מוזמן להגיע אל התחנה כדי למסור עדות. בן גביר לא הצטייר מעולם כמי שראוי ומתאים להיות השר הממונה על המשטרה. בעיניי הוא מצטייר כמוקיון, והגימיק הפרסומי שנקט מחזק את דעתי. גם לא היה צריך את הטוקבקים של הקוראים מתחת לידיעה על החלטתו של השר להפוך להארון אל־ראשיד של תקופתנו. דעתו של הציבור ידועה.

המשרד לביטחון פנים, שהפך תחת בן גביר למשרד לביטחון לאומי, גדול על מידותיו של השר. מי שזכה בגיל 47 להיות השר לביטחון לאומי, צבר בעבר 53 כתבי אישום, שמתוכם הוא הורשע בשמונה עבירות פליליות, בהן התפרעות, הפרעה לשוטר והסתה לגזענות, שתי הרשעות בהחזקת חומר תעמולה עבור ארגון טרור, ושתי הרשעות בתמיכה בארגון טרור. זה האיש שמופקד היום על משטרת ישראל.

בן גביר נוהג להתפאר שזכה בסכום מצטבר של כרבע מיליון שקלים בתביעות נגד המשטרה על הפרת זכויותיו, אבל אין בעובדה הזאת כדי להפחית מחומרת העבירות שבהן הוא הורשע. ספק גדול אם אביו של בן גביר, שעִברת את שם משפחתו מ"חאנן" לגביר, העריך שהילד שבגיל 12 החל בתהליך של חזרה בתשובה יהיה השר לביטחון לאומי ויבחר להתנהל כגביר אמיתי.

בן גביר מנצל את חולשתו של המפכ"ל, רב־ניצב קובי שבתאי, שזכה בעת האחרונה בהארכת הכהונה בחצי שנה. שבתאי, שזכה בעיטורי האומץ והמופת וקיבל גם את צל"ש מפקד משמר הגבול, לא גילה את אותו אומץ בהתנהלותו מול השר הממונה עליו. שבתאי הצהיר לא אחת שהוא לא מעוניין בהארכת כהונתו, אבל מצא נתיבות ללבו של בן גביר שהמליץ לממשלה להאריך את כהונתו לא לשנה, כפי שהיה ראוי לעשות, אלא לחצי שנה בלבד.

השר לענייני טריקים ושטיקים הלם השבוע שוב. גם הפעם הוא זכה לכך שתמונתו תתפרסם בעיתונים ובעמודי האינטרנט. בן גביר הוא רודף פרסום וכותרות כפייתי, וההבטחות שהוא סיפק לפני ה־7 באוקטובר לא שוות שקל. לא רק שלא חל שינוי בביטחון האישי שלנו, תחושת הביטחון ירדה, הפשיעה גברה, וההבטחות להתמודד עם הפשיעה במגזר הערבי בהצלחה הן לא יותר ממכבסת מילים. החלטתו של השר בן גביר להתחפש לעצמו, יותר מאשר היא בדיחה, משמשת מראה עבורנו כדי שנזכור מי באמת האיש שמופקד על הביטחון האישי שלנו.