מתוך תקציב שנתי של 70 מיליארד שקלים לביטחון, לא השקיע צה״ל בצבירת מלאים לתחמושת (פגזי טנקים, פגזי ארטילריה, חימוש למטוסים) בשנים האחרונות, מתוך תפיסה מעוּותת שהמלחמות הגדולות עברו מהעולם. אפילו רוב התחמושת לנשק קל מיובא מארה"ב, ובוודאי מיירטי "כיפת ברזל" ועוד.

לאחר האולטימטום של בן גביר, נתניהו מיישר קו: "לא נשחרר אלפי מחבלים"
הכישלון בפעימה הראשונה והדרישה של גלנט: התנאי הישראלי בעסקת החטופים
 
המלחמה שפרצה בעזה תפסה את צה״ל לא מוכן כי מלאי התחמושת המאוחסנת אינו מספיק אפילו ללחימה של כמה שבועות. נוצרה אפוא תלות מוחלטת באמריקאים בכל סוגי התחמושת וציוד צבאי אחר, תלות שעלולה לפגוע בהחלטותינו כי לאורך ההיסטוריה לא היו יחסי ישראל-ארה"ב תמיד ירח דבש, והיו בהם עליות ומורדות, וכיום ביטחוננו תלוי אם יספקו את התחמושת או שלא יספקו.
 
לא זו אף זו, הבעיה היא שגם אם תרצה ארה"ב לספק לנו את התחמושת חלק מהמלאי אזל במחסניה כי נשלח לאוקראינים במלחמתם ברוסים. גם כושר ייצור התחמושת של ארה"ב ירד פלאים משום שגם האמריקאים חשבו שהמלחמות הגדולות בטנקים, בתותחים ובמטוסים עברו מן העולם, ולכן סגרו קווי ייצור לתחמושת. מכאן שקצב ייצור התחמושת אצלם פחת בעשרות מונים.
 
אך מה שתיארתי פה הוא רק קצה הקרחון של הבעיה האמיתית שבפניה תעמוד ישראל. הבעיה הרובצת לפתחנו היא מלחמה אזורית שבפתח, ובה תצטרך ישראל להתמודד עם אלפי טילים, רקטות וכטב״מים שישוגרו לעברה מדי יום, על מרכזי האוכלוסייה, על מתקני החשמל והמים, על תשתיות כלכליות ותחבורתיות, על בסיסי חיל האוויר וזרוע היבשה, על מטרות אסטרטגיות ועוד.
 
בד בבד יתקפו אותנו צבאות היבשה של הטרור – החיזבאללה עם "כוח רדואן" מלבנון, המיליציות הפרו־איראניות בעזרת צבא סוריה; גם הפלסטינים ביהודה ושומרון עלולים לפתוח באינתיפאדה שלישית, שיצריך כוחות גדולים של צה״ל. הוסף עליהם התפרצות בתוככי העורף הישראלי של ערבים  קיצוניים, מחבלי חמאס מעזה בהתאם ליכולותיו וגם כוחות החורשים את רעתנו מגבול ירדן.

התקיפה של מיליציות פרו איראניות בדצמבר 2023 (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לשם כך תזדקק ישראל לכמויות גדולות של תחמושת בעשרות מונים מצרכינו במלחמה בעזה. מדובר במלחמה אזורית העלולה להימשך שבועות מספר, וארצות הברית לא תוכל לעזור לנו בהיקפי התחמושת שנצטרך וניאלץ לעמוד מול מוראות המלחמה אובדי עצות מבלי יכולת להמשיך להילחם. הכל נובע מזחיחות הדעת, מיהירות ומחוסר הבנה מוחלט של הדרג המדיני והדרג הצבאי על האיום הקיומי שצמח סביב ישראל בשנים האחרונות, ובעטיו אף לא הכין את הצבא ואת העורף למלחמה אזורית, בכל המובנים, ולא הכין את מלאֵי תחמושת במשך השנים.
 
לסיום, כל ההשקעות האדירות של מאות מיליארדי דולרים בעשרות השנים האחרונות, באמצעי לחימה, בכוח אדם ותשתיות בזרועות האוויר, הים והיבשה, הן חסרות משמעות כאשר אין תחמושת לירות. הדבר דומה לצבא נפוליאון היוצא למלחמה על אויביו ללא כידונים וללא חרבות, או לרץ מרתון היוצא לריצה כשאין לו רגליים.

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]