יחיא סנוואר וחבר מרעיו מעבירים את מדינת ישראל, ובמיוחד את משפחות החטופים, בציפייה מורטת עצבים ומושכים את תגובתם להצעה הנוכחית ימים ולילות ארוכים ומייגעים. הם מאותתים כי אינם שלמים לגמרי עם ההצעה, וצפוי כי ינסו לשפר את התמורה שידרשו.

שותף על מלא של החיזבאללה? שר החוץ הלבנוני בדרישה לאדמות ישראליות
לאחר מחלוקת ארוכה: הושגה הסכמה בין ישראל למצרים בנוגע לציר פילדלפי?

מטרתו העיקרית של סינוואר היא לגרום להפסקה סופית של הקרבות, לשחרר כמות גדולה ומאד ערכית של כלואי פח"ע ולקבל ערבויות מדיניות רציניות להתחייבות הישראלית, שבה הוא לא נותן אימון רב, בהמעטה.

הן חמאס חו"ל והן חמאס פנים מודעים היטב לקשיים הפוליטיים הפנימיים שאישור פרטים מהעסקה קורים בישראל. הם מודעים למרקמים הפוליטיים ויודעים להעריך מה יהיה בגורלם, בכל מתווה שיסוכם וייצא לפועל. הם שוקלים מה יעלה בגורלם אם תיפול הממשלה בישראל, מהי המשמעות העתידית עבורם אם יאיר לפיד יכנס לממשלה, האם יתמוך או יבלום את הקרבות מולם ומה יהיה מצבו של נתניהו בכל אחת מהאפשרויות שעל הפרק.

על סינוואר לשקול מה עדיף לחמאס בשחרור הכלואים, האם לשטח או להגלותם אל מחוץ לישראל, ומה עדיף לחמאס, תוך שיקול פנים חברתי-ישראלי, וניסיון לחזות כיצד שחרור המוני ישפיע על תחושות הביטחון האישי בישראל.

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: לשכת ראש הממשלה)

הנהגת החמאס מודעת להבטחות שנתניהו נתן לתושבי ישראל בדבר מטרות המלחמה. הם מודעים לשבריריות הקיימות בהבטחות אילו ועליהם לקחת בחשבון שצפוי כתוצאה מהעסקה משבר פוליטי עמוק וכבד שבסופו יתכנו גם בחירות. מערכת היחסים בין פלגי חמאס השונים שבירה וכל החלטה תחייב גם מידה לא קטנה של ויתורים. הסבל האנושי ברצועה לא מהווה מרכיב עיקרי בשיקולי הארגון, אך מהווה שיקול עיקרי אצל המדינות המעורבות ,ובמיוחד ארה"ב ואירופה.

בינתיים עוברות משפחות החטופים סבל קשה מנשוא, ואין מזור אלא זירוז העסקה עד כמה שהזירוז הוא בידינו. מי ייתן והחלטה טובה יותר או פחות תיפול מהר ככל שניתן וסבלן של המשפחות יבוא לקיצו.