עיקר הדיון באשר להגעה להפסקת אש בין ישראל וחמאס, על רקע המאמצים הרבים שמושקעים בשבועות האחרונים מצד גורמים רבים בקהילה הבינלאומית, מתמקד מטבע הדברים על עתיד השליטה ברצועה, עתידה של חמאס וכמובן הסכמות באשר למחיר שישראל תשלם בעבור שחרור החטופים. אולם, הדיון "העזתי" מפספס את ההשלכות הדרמטיות שלעסקה או לאי עסקה יהיו על עתיד העימות לא רק בין ישראל לחמאס אלא גם לעתיד מערכה שבין ישראל וחיזבאללה.  

קטאר: "חמאס נתן אישור ראשוני לקידום עסקת חטופים"
מאחורי הקלעים של העסקה: אלו "האסירים הכבדים" שחמאס דורש לשחרר

חיזבאללה, בהנחיה איראנית, הצטרף למערכת "חרבות ברזל" מתוך רצון "לפסק" את מאמציה הצבאיים של ישראל ולהקשות עליה ככל הניתן מלהגשים את מטרתה המוצהרת של השמדת חמאס כגוף צבאי ושלטוני ברצועה. לשם כך, הוא החל במערכה צבאית מוגבלת באיזור קו הגבול כדי "לרתק" כוחות רבים ככל הניתן של צה"ל בגבול הצפוני של ישראל. 

בכירי חיזבאללה מקפידים בהצהרותיהם הפומביות להדגיש כי חיזבאללה יעצור את המערכה מול ישראל רק כאשר המערכה ברצועה תגבר. למרות כל הנסיונות "לפתות" את חיזבאללה לעצור את הלחימה במסגרת שיח הסדרה בגבול הצפון, מקפיד הארגון להצהיר כי כל שיח בנושא זה יתקיים רק עם סיום "התוקפות" הישראלית בעזה. 

עובדה זו הופכת את שאלת הפסקת האש ברצועה לצומת דרכים באשר לעתיד מערכת היחסים בין חיזבאללה וישראל. הפסקת אש ברצועה תוביל בהכרח לעצירת הירי מצד חיזבאללה (וגם מצד שאר השלוחים האיראנים שהצהירו על כך לא פעם ולא פעמיים), ותאפשר תחילת שיח עם ממשלת לבנון על הסדרה בגבול הצפון (כולל הרחקה אפשרית של חיזבאללה מגדר הגבול), ובעיקר תוביל לחזרת התושבים לבתיהם. 

חיסול בכיר חיזבאללה ג'ואד א-טוויל (צילום :רשתות ערביות)

מנגד, בהינתן המשך המערכה בדרום ובהכרח המשך המערכה בגבול הלבנון, הסבירות למלחמה אזורית עולה, שכן היכולת להשאיר את העימות במצב הנוכחי, ללא חזרת התושבים לבתיהם, קטנה באופן משמעותי. זאת ועוד, נראה כי בשבועות האחרונים, תחת הרצון של לשמר את המערכה ב"צבא מול צבא", שני הצדדים מעלים את הרף באשר לפעולותיהם מול הצד שמנגד (מבחינת ההיקף, המרחק ואופן האמל"ח), ונראה היכולת לשלוט בגובה הלהבות הולכת ונשחקת. 

באם לא תהיה הפסקת אש ברצועה, והצדדים יבינו כי אין באמת דרך לעצור את האש בעת הנוכחית, סביר שיהיה נסיון להגביר את הרף צבאית כדי לכופף את הצד השני צבאית ובכך להכריח אותו לעצור. עובדה זו, לצד התגברות המתח בעיראק ובתימן על רקע הגברת המעורבות של ארה"ב כנגד החות'ים והמילציות השיעיות מגבירה גם סכנת ההתדרדרות למערכה רחבה, כזו שאיראן תתקשה לעמוד מנגד, בעיקר אם ישראל וחיזבאללה יתדרדרו למערכה רחבה.

בשורה התחתונה, שאלת הפסקת האש היא איננה מכרעת רק לעתיד המערכה ברצועה אלא גם נוגעת באופן ישיר בסבירות להתדרדרות למערכה איזורית רחבה.   

דני (דניס) סיטרינוביץ הוא חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, ושירת 25 שנה במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר המובילות באמ"ן ובנספחות אמ"ן בשגרירות ישראל בוושינגטון.