לאורך 2,000 שנות גלות, עם ישראל התפלל וקיווה לביאת מלך המשיח, העתיד לגאול אותו מהגלות ולהעלותו לארץ המובטחת. תקווה זו הפיחה אמונה בבני עמנו לאורך ההיסטוריה, אך המשיח בושש לבוא. במהלך השנים הופיעו משיחי שקר והמפורסם מביניהם הוא שבתאי צבי, יליד איזמיר. בימינו, חסידי חב"ד הכריזו על הרבי מלובביץ' האחרון, שנפטר לפני עשרות שנים. חסידי חב"ד דבקים באמונתם שהוא־הוא מלך המשיח שיופיע בקרוב ויגאל אותנו מצרותינו.

שאלנו את ידידנו פרופ' אהרן ממן, חתן פרס ישראל: מתי יגיעו סוף־סוף ימות המשיח וניגאל. פרופ' ממן: המשיח כבר הגיע לפני 75 שנה. מדינת ישראל קמה כאשר שבנו לכאן והתקבצו כאן הגלויות, כשרוב מדינות העולם הכירו בה, ויצרו עמה יחסים דיפלומטיים - לרבות החלפת שגרירים. בדורנו הוקם צבא ההגנה לישראל, אחד הצבאות המודרניים והחזקים, שפעמים רבות קם על אויבינו והדבירם תחת רגלינו. בימינו נחרשו שדות וכרמים והאדמה נתנה ונותנת את יבולה הטוב, והוא מספק לא רק את צורכי הארץ, אלא היא אף מייצאת מתוצרתה לארצות רבות. מ־600 אלף יהודים שהיו בארץ בשנת תש"ח, האוכלוסייה היהודית מונה כיום מעל שבעה מיליון, הודות למיליוני יהודים שהועלו מהגלויות השונות.

עלינו לזכור שזו גם תפיסתו של הרמב"ם על ימות המשיח: "אל יעלה על הלב שבימות המשיח בטל דבר ממנהגו של עולם, או יהיה שם חידוש במעשה בראשית. אלא עולם כמנהגו נוהג" (הלכות מלכים ומלחמותיהם, י"ב, א'). הרמב"ם גם מצטט דברי האמורא שמואל בתלמוד בבלי: "אין בין העולם הזה לימות המשיח, אלא שעבוד מלכויות בלבד". לכן, ברור שעל פי תפיסת הרמב"ם, ברגע שהתקיימה בדורנו שיבת ציון וקיבצנו את הגלויות, אלה ימות משיח.

ערביי עזה הנאמנים לחמאס מתכחשים לכתוב בקוראן שהארץ הזאת הובטחה לבני ישראל "אַהְל אִל־כִּיתַאבּ", וכי בעבר עם ישראל שלט בארצו. מלכים מטעמו הנהיגו את העם והם ניהלו מלחמות גבורה נגד הקמים על עם ישראל לכלותו.

מבחינה מדינית חמאס מבודד והוא אינו זוכה לתמיכה של ארצות ערב. הוא נתמך על ידי "האחים המוסלמים" במצרים, ועלינו לזכור שנשיא מצרים מוחמד א־סיסי הכריז עליהם כעל "ארגון טרור", ועל ידי טורקיה וקטאר.

כרגע, חמאס במצב קשה: פיצוץ המנהרות מצדו המצרי של הגבול עם רצועת עזה מקשה על כלכלת חמאס. גירוש נציגי חמאס וקטאר צמצם את היכולת להעביר לחמאס כספים משם. אנו נוכחים לדעת ששלטונו על אזרחיו מתערער, והציבור העזתי מגיב במחאות נגד חמאס. הצבא הישראלי משמיד תשתיות ונכסים צבאיים ואזרחיים של הארגון.

בשלב זה של המלחמה עלינו להיות ממוקדים במטרה להשמיד את חמאס. ההפגנות של משפחות החטופים מקשיחות את לבו של חמאס ושל מנהיגו יחיא סנוואר לגבי החזרת החטופים. עלינו להפנים שכל עוד חמאס לא הושמד, עלינו לחיות כאן על חרבנו. 

בן שטרית הוא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו; חקק הוא המשורר